نمادهای پیشتاز بازار سهام در روز سه شنبه؛

چه عاملی بورس را زمین گیر کرد؟

کدخبر: ۳۶۷۱۰۶
شاخص کل بورس امروز تهران بدون تغییر در رقم یک میلیون و 579 هزار واحد ایستاد. «فشار فروش» عامل اصلی زمین گیری بورس در روز سه شنبه شد.
چه عاملی بورس را زمین گیر کرد؟

 به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل بورس تهران در 20 دقیقه ابتدایی امروز تا سقف یک میلیون و 588 واحد صعود کرد اما پس از آن به سرعت نزول کرد و تا ساعت 10 و 15 دقیقه به کمترین رقم روز یعنی یک میلیون و 570 هزار واحد رسید. از آن پس شاخص کل با رشد اندکی تا عدد یک میلیون و 579 هزار واحد پیش آمد تا بورس سه‌شنبه را در رقمی مشابه روز گذشته به پایان ببرد.

پیش گشایش امیدوارکننده

در پیش گشایش ارزش صف‌های خرید بیش از صف‌های فروش بود. 189 نماد صف خرید داشتند و ارزش صف‌های خرید یک هزار و 866 میلیارد تومان بود. نمادهای دی (بانک دی)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و خودرو (ایران خودرو) بیشترین صف خرید را داشتند.

همچنین 280 نماد صف فروش داشتند و ارزش صف‌های فروش یک هزار و 521 میلیارد تومان بود. نمادهای وملی (گروه صنعتی ملی)، حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) و کسعدی(کاشی سعدی) بیشترین صف فروش را پیش از ساعت 9 صبح داشتند.  

بدون تغییر نسبت به دیروز

در پایان معاملات سه‌شنبه، شاخص کل بورس تهران با رشد اندک 132 واحدی در رقم یک میلیون و 579 هزار واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با ریزش 2 هزار واحدی ،  414 هزار و 396 واحد را ثبت کرد. شاخص کل فرابورس نیز با افت اندکی به 18 هزار و 273 واحد رسید.

کگل (معدنی و صنعتی گل‌گهر) و حکشتی (کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران) نمادهای قرمزرنگ و شپنا (پالایش نفت اصفهان) و تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین) نمادهای سبزرنگ بازار سه‌شنبه بودند که بیشترین اثر را بر شاخص داشتند.

آمار معاملات 22 مهر

ورود 150 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس

در معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه، خالص پول حقیقی وارد شده به بازار مثبت شد. بیشترین ورود پول حقیقی بورس سه‌شنبه به نمادهای شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، و تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین) اختصاص داشت.

امروز در سمت تقاضا، 85 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 15 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه نیز 84 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 16 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد. روند این روزها نشان می دهد نبض بورس دست معامله گران حقیقی است و ذهنیت این گروه است که به راحتی جهت بازار سهام را تغییر می دهد.

پیشتازی ایران خودرو

بیشترین حجم معاملات بازار به نماد خودرو (ایران خودرو) اختصاص داشت، در معاملات بازار امروز تعداد 2 میلیارد و 9 میلیون و 727 هزار و 499 سهم این شرکت معامله شد. پس از خودرو، خساپا (سایپا)، وتجارت (بانک تجارت)، وبصادر (بانک صادرات)، خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو)، وبملت (بانک ملت)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، وسپهر (سرمایه‎‌گذاری مالی سپهر صادرات)، وپارس (بانک پارسیان) و ذوب (ذوب آهن) در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بیشترین ارزش معاملات بازار نیز به نماد خودرو (ایران خودرو) تعلق داشت که رقمی معادل 779 میلیارد و 734 میلیون تومان بود. پس از خودرو، خساپا (سایپا) وسپهر (سرمایه‎‌گذاری مالی سپهر صادرات)، دی (بانک دی)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، وبصادر (بانک صادرات)، شتران (پالایش نفت تهران)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، وتجارت (بانک تجارت) و وبملت (بانک ملت) به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

سنگینی بار صف‌های فروش

روز سه‌شنبه نسبت به روز گذشته ارزش صف‌های خرید افزایش یافت اما همچنان ارزش صف‌های فروش بیشتر از صف‌های خرید بود. ارزش صف‌های خرید بازار امروز هزار و 532 میلیارد تومان بود که نسبت به دیروز 24.96 درصد افزایش داشت. ارزش صف‌های فروش بازار نیز هزار و 944 میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته 5.4 درصد افزایش یافت. در معاملات روز سه‌شنبه ارزش صف‌های فروش حدود 400 میلیارد تومان بیشتر از ارزش صف‌های خرید بود، همچنین 85 درصد خریدها و 84 درصد فروش‌های بازار به معامله‌گران حقیقی اختصاص داشت. به عبارت دیگر همانند روز گذشته حجم بالای عرضه‌های بازار شاخص کل را زمین‌گیر کرد.

روند شاخص سه شنبهروند ساعتی شاخص هم وزن سه شنبه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید