مروری بر روزنامه‌های 20 مهر 1399

مصرف 42 درصد تریاک تولیدی جهان در ایران/پشتگرمی قاچاقچی کولر به وزارت دادگستری!/ سهام عدالت ۵ میلیون تومان افت کرد

کدخبر: ۳۶۶۵۵۴
اقتصادنیوز: بررسی مطبوعات امروز 20 مهرماه 1399را با مرور عناوین مطالب اصلی صفحه اول آنها آغاز می‌کنیم.
مصرف 42 درصد تریاک تولیدی جهان در ایران/پشتگرمی قاچاقچی کولر به وزارت دادگستری!/ سهام عدالت ۵ میلیون تومان افت کرد

به گزارش اقتصادنیوز امروز نیز مانند دیروز بسیاری از روزنامه‌ها مطالبی در رثای مرحوم محمدرضا شجریان هنرمند بلند‌آوازه ایرانی منتشر کردند. با این حال امروز سوژه‌های متفاوتی در صفحه اول روزنامه‌ها  مورد توجه قرار گرفته بود، از نوسانات بازار ارز و طلا گرفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و آمریکا.

آرمان‌ملی در عنوان عکس یک خود با اشاره به خاکسپاری مرحوم شجریان در طوس آورده است: صدای خسرو از فردوس می‌آید اطلاعات هم درتیتر عکس اصلی صفحه اول خود تیتر زده است: هزاردستان موسیقی ایران در جوار سخن‌سرای توس آرام گرفت

آفتاب‌یزدنیز نوشته است: شجریان در آغوش فردوسی. این روزنامه در عنوان گزارش اصلی خود نیز آورده است: کاندیدای اجاره‌ای احمدی‌نژاد کیست؟

ابتکار با اشاره به محدودیت‌های جدید کرونایی  تیتر زده است: جریمه 50 هزارتومانی برای ماسک نزدن

ایران ارگان دولت هم تیتر زده است: ماسک بزنید جریمه نشوید! خراسان هم در این زمینه این تیتر را انتخاب کرده‌است: بی‌ماسک‌ها زیرتیغ!

جام‌جم ارگان صداوسیما در عنوان مطلب اصلی خود به ایده واردات خودروی دست دوم پرداخته و این تیتر را برگزیده است: راه حل دست‌دوم برای گرانی خودرو

JaameJam

حمایت ارگان قوه قضائیه در تیتر نخست خود به سخنان دونالد ترامپ رئیس‌جمهورایالات متحده پاسخ داده آورده است: لاف در غریبی یک قمارباز!

قدس ارگان آستان قدس رضوی این تیتر را برای مطلب اصلی خود برگزیده است: سه گزینه برای رام کردن دلار

مستقل با تیتر از شجریان تا چاوز به عدم اعلام عزای عمومی برای درگذشت استاد شجریان اعتراض کرد

همدلی نیز به واکنش‌ها درباره درگذشت شجریان پرداخته و این تیتر را برگزیده است: سکوت اصولگرایان درباره شجریان همشهری هم با انتشار  عکسی از مراسم خاکسپاری استاد از این عنوان بهره گرفته است: دیدارآخر

درادامه برخی از مطالب روزنامه‌ها را باهم مرور می‌کنیم:

جمهوری اسلامی؛ ترامپ نمی‌تواند کاری علیه ما انجام دهد!

جمهوری اسلامی در سرمقاله خود به اظهارات اخیر دونالد ترامپ علیه ایران پرداخته است. در بخشی از این مطلب آمده است: درحالی که کمتر از یک‌ماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، ترامپ که ناکامی‌های متعدد در عرصه‌های مختلف مدیریت کشورش او را دچار نگرانی نسبت به نتایج این انتخابات کرده، فرافکنی مشکلات داخلی را راه فرار مناسبی دانسته و با حملات بی‌ادبانه به ایران، درصدد برآمده تنور انتخابات را به نفع خود داغ کند. او در مصاحبه اخیرش ضمن بکار بردن الفاظ زشت و بی‌ادبانه، گفته: «ایران، اخطار گرفته و این را می‌دانند. اگر کار بدی علیه ما انجام دهید، بلائی سرتان می‌آوریم که تا حالا سابقه نداشته.»

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: هرچند نیازی نیست به بی‌ادبی‌های ترامپ پاسخی بدهیم، ولی تمرکز بر دو نکته کلیدی را در این زمینه لازم می‌دانیم.اول آنکه ترامپ خود می‌داند کاری باقی نمانده که علیه ایران انجام نداده باشد. او و همکارانش در دولت آمریکا در طول 4 سال اخیر، هرچه در توان داشتند انجام دادند ولی به نتیجه دلخواه خود نرسیدند. ترامپ، بارها با صراحت گفته است ما با فشار حداکثری، ایران را وادار به تسلیم شدن در برابر آمریکا خواهیم کرد. او از تابستان داغ سخن گفت و مشاور امنیت ملی او وعده پایان عمر نظام جمهوری اسلامی قبل از فرا رسیدن 40 سالگی این نظام را داد. دیدیم که هیچیک از این وعده‌ها محقق نشدند و نظام جمهوری اسلامی 40 سالگی خود را جشن گرفت و اکنون با طی کردن یکسال دیگر، در آستانه قدم گذاشتن به 42 سالگی قرار دارد. همه می‌دانند ترامپ و دستیارانش در 4 سال گذشته چه بودجه کلانی برای ایجاد آشوب در ایران و حمایت از مهره‌های خود در خارج از ایران اختصاص دادند و چه تحرکاتی در بخش‌های تبلیغاتی و تدارکاتی داشتند. این هزینه‌ها و تحرکات، تاکنون راه به جائی نبرده‌اند و از این به بعد نیز نخواهند برد. علت اینست که ملت ایران، اعم از مردم و مسئولین، هرچند ممکن است در اثر شیطنت‌های ترامپ و دارودسته‌اش با مشکلاتی مواجه شوند، ولی هرگز در برابر زیاده‌خواهی و زورگوئی تسلیم نخواهند شد. ادبیات چاله‌میدانی ترامپ هم هیچ تاثیری در مردم و مسئولین ایران ندارد و تنها نتیجه‌ای که به بار می‌آورد اینست که بیش از گذشته چهره واقعی آمریکا را به جهانیان می‌شناساند.نکته دوم، که کلیدی‌تر از نکته اول است، اینست که ناکارآمدی تهدیدهای ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران، هیبت جعلی آمریکا را نزد ملت‌ها و دولت‌های سرتاسر جهان فرو می‌ریزد و پوشالی بودن آن را برملا می‌سازد.

تهدید همراه با بی‌ادبی اخیر دونالد ترامپ، مرحله جدیدی از شکسته شدن هیمنه جعلی آمریکا را به نمایش خواهد گذاشت. همه می‌دانند که آمریکا اگر کار بیشتری علیه ایران می‌توانست انجام بدهد، ازانجام آن کوتاهی نمی‌کرد. بنابراین، اکنون ترامپ، همانند گرگ از پا افتاده‌ایست که توان کاری غیر از عربده کشیدن را ندارد.

کیهان؛ هشدارهایی که 5 سال پیش داده شد اما هرگز شنیده نشد!

کیهان در گزارش اصلی خود باز به برجام حمله کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است: در 12 مهرماه 94 علیرضا زاکانی، رئیس ‌کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس، گزارش نهایی این کمیسیون را پس از حدود ۴۰ روز تحقیق و ارزیابی توافق هسته‌ای ایران و 1+5 به عنوان سند کارشناسی قوه مقننه به صحن علنی مجلس فرستاد.این گزارش شامل مقدمه 8 بندی، بررسی جنبه‌های حقوقی برجام در 13 بند ، بررسی جنبه علمی و فنی و تحقیقاتی برجام در 11 بند ، بررسی جنبه‌های دفاعی و امنیتی برجام در 6 بند ، بررسی مسئله اقتصادی به ویژه تحریم‌ها در 9 بند و بررسی جنبه‌های سیاسی و عمومی برجام در 8 بند بود. در گزارش پنج سال پیش ، تقریبا تمامی ابهامات توافق هسته‌ای مطرح شده بود؛ اما متاسفانه دولت به هیچ عنوان به این هشدارها توجه نکرد و نتیجه آن شد که خسارت محض برجام، مردم را با مشکلات عدیده مواجه کرد.

کیهان در سرمقاله خود به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران پرداخته و در بخشی از آن می‌نویسد: ما در مقابل طرح‌های تحریمی آمریکا به دو اقدام جدی نیاز داریم. یک اقدام ساماندهی بازار ارز ایران است. ما در ایران به میزان معینی ارز احتیاج داریم و این میزان در ‌اندازه‌ای نیست که در همین شرایط تحریمی هم تأمین آن از توان کشور خارج باشد. اگر واردات را کنترل کنیم و به کالاهای غیرضروری اجازه ورود به کشور ندهیم، می‌توانیم نیازهای واقعی خود را کار‌‌سازی کنیم. نیاز واقعی ما به ارز -اگر بخواهیم همه آنچه نمی‌توانیم در داخل تولید کنیم وارد نماییم- بین 40 تا 60 میلیارد دلار است و همین الان این حجم ارز را داریم. کما اینکه ده روز پیش رئیس‌کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد طی ماه‌های اخیر  8میلیارد دلار از محل معاملات بخش خصوصی به اقتصاد کشور بازگشته است. مراودات مالی ما با کشورهایی مثل چین، روسیه، ترکیه، عراق و... هم که برقرار است و در عین‌اینکه با سخت‌گیری‌هایی هم مواجه‌ایم اما در حدود 40 میلیارد دلار آورده ارزی داریم. کما‌اینکه بنا به گفته میراشرفی رئیس کل محترم گمرک ایران در سال گذشته 41/3میلیارد دلار صادرات و 43/7میلیارد دلار واردات داشته‌ایم با این وصف تراز مالی سال گذشته ایران ۸۵ میلیارد دلار بوده است. پس مشکل ما مدیریت بازار است. یک سؤال اساسی که ذهن‌ها را به خود مشغول کرده و پاسخی برای آن نمی‌یابد این است که به چه دلیل اقتصادی در فاصله یک سال اخیر نرخ دلار دو برابر شده و در این اثنا چه اتفاق واقعی در عرصه اقتصادی ایران افتاده است؟ آیا در شرایط تحریم رها کردن قیمت ارز و سپردن به دست بازار منطق اقتصادی دارد؟ در کجای دنیا حتی در شرایط عادی اجازه می‌دهند، دست‌های مخرب به هم پیوسته داخلی و خارجی، کنترل اقتصاد را از دست دولت خارج کند؟

اقدام جدی دوم ما، هزینه‌دار کردن اقدامات تحریمی آمریکا علیه ایران است. آمریکا باید دریابد که هر ضربه به ایران، منجر به وارد شدن ضربه‌ای به آمریکا است و نیز کشورهایی که از تحریم‌ها حمایت می‌کنند و در منطقه غرب آسیا به مثابه پایگاه‌های مدیریت تحریم‌های ضدایرانی عمل می‌کنند، باید هزینه اقدامات خود را بپردازند. ایران کشوری دست‌بسته و ضعیف نیست که نتواند هزینه‌های اقدامات ضدایرانی را به دشمنانش تحمیل کند. آمریکا تلاش می‌کند اقتصاد را به «نقطه بازگشت ایران» تبدیل کند و با صراحت هم از آن حرف می‌زند. کما اینکه، پنج‌شنبه گذشته -‌یعنی در روز اعلام تحریم علیه18 بانک ایرانی- «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا با صراحت اعلام کرد «این تحریم‌ها برای آن است که ایران از برنامه هسته‌ای خود دست بردارد و حمایت از نیروهای مقاومت در منطقه را متوقف کند.» در واقع مقامات آمریکا مخفی نمی‌کنند که هدفشان تضعیف «قدرت ایران» است.

با این وصف سؤال این است که آیا این فقط آمریکا است که می‌تواند با کمک عوامل منطقه‌ای خود به ایران و اقتصاد ایران و همپیمان‌های آن ضربه بزند؟ آیا بیش از ایران، «اقتصاد»، نقطه ضعف عوامل منطقه‌ای آمریکا نیست؟ ایران باید ثابت کند که در برابر هر ضربه اقتصادی، ضرباتی را متوجه آمریکا و عوامل آن می‌کند. ما باید معادله کنونی را تغییر بدهیم و این جنگ تحمیلی یک‌جانبه را دفع کنیم. همان‌گونه که اگر قرار بود به شیوه‌ای که هم‌اینک در این جنگ تحمیلی اقتصادی عمل می‌کنیم، در مواجهه با جنگ نظامی تحمیلی 8 ساله عمل می‌کردیم، قطعاً شکست خورده بودیم. در آن جنگ عزم کردیم که ورق را برگردانیم و حدود 18 ماه پس از آغاز جنگ، به آن دست یافتیم و این سبب شد که هیئت‌های منطقه‌ای برای گرفتن آتش‌بس راهی تهران شوند...

KayhanNews

شرق؛ موج جدید مهاجرت‌ها با خروج ستاره‌های ورزش معلولان

 شرق در یکی از گزارش‌های صفحه اول خود آورده است: تازه‌ترین خبر مهاجرت مربوط به دو عضو تیم ملی دوومیدانی معلولین است؛ محسن کاییدی، پرتابگر پارالمپیکی، با انتشار تصاویری در صفحه شخصی‌اش خبر از تغییر تابعیتش داد. دارنده مدال طلای بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن در ماده پرتاب چکش و نقره پرتاب وزنه با تغییر تابعیت از این پس برای کشور ترکیه در رقابت‌های بین‌المللی به میدان خواهد رفت. کاییدی همچنین در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو در برزیل موفق به کسب دو مدال برنز در مواد پرتاب وزنه و پرتاب چکش شده بود. او مدعی است تابعیت ایران و ترکیه را به‌طور هم‌زمان دارد. کاییدی بعد از بازی‌های پاراآسیایی 2018 جاکارتا، در تیم ملی دوومیدانی جانبازان و معلولین ایران حضور نداشته و مشکلی برای حضور در تیم ترکیه ندارد. طبق قانون هر ورزشکاری که بخواهد تغییر تابعیت بدهد، باید سه سال از حضورش در تیم ملی کشور خودش یا کشوری غیر گذشته باشد. مشکلات مالی، نادیده‌گرفتن ورزشکاران ازسوی متولیان ورزش و اختلاف سلیقه در نحوه انتخاب اعضای تیم ملی، عمده‌ترین دلایلی بوده که باعث شده تا ورزشکارانی ایرانی در سال‌های اخیر خروج از ایران را بر ماندن ترجیح دهند و به پناهندگی در کشورهای مختلف فکر کنند. محسن کاییدی در حالی خبر دوتابعیتی‌شدنش را رسما اعلام کرد که مدعی شد محمد خالوندی دیگر دومیدانی کار پارالمپیکی کشورمان هم به ترکیه سفر کرده است. دارنده دو مدال طلای پرتاب نیزه بازی‌های پارالمپیک 2012 و 2016 ریودوژانیرو سال 98 در سکوت خبری به ترکیه مهاجرت کرده و تابعیت این کشور را پذیرفته است.فضای ورزش کشور بعد از تغییر تابعیت سعید ملایی، قهرمان سابق جودوی جهان در مغولستان در حالی ملتهب شده که از آن زمان مهاجرت‌های ورزشکاران سالم و معلول ایرانی شتاب بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است. بعد از پوریا جلالی‌پور، علیرضا فیروزجا، نابغه شطرنج ایران و جهان نیز در اقدامی مشابه در مخالف با عدم سیاست رویارویی با نماینده‌های اسرائیل تابعیت فرانسه را گرفت. در ادامه عکسی از میترا حجازی‌پور، استادبزرگ شطرنج زنان در مسابقات جهانی که بدون حجاب بود، منتشر شد که حاکی از مهاجرت او از کشور بود. اتفاق مهم‌تر دیگر هم مربوط به کیمیا علیزاده، تنها بانوی مدال‌آور ورزش ایران در بازی‌های المپیک بود که او نیز در همین مقطع رسما کناره‌گیری‌اش را از تیم ملی تکواندو اعلام کرد و به هلند رفت.

شرق در مطلب دیگری با عنوان«اصولگرایان پشت قالیباف درآمدند» به حاشیه‌های اخیر رئیس مجلس پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است:در گیرودار شایعه تأیید و تکذیب ابتلای قالیباف به کرونا، اصولگرایان هم یک‌صدا پشت رئیس مجلس درآمده‌اند و از حضورش در بیمارستان بیماران مبتلا به کرونا به بهانه حضور مسئولان در کنار مردم و نمادی از مدیریت میدانی و جهادی قالیباف دفاع کرده‌اند. آنها مدعی‌اند قالیباف پروتکل‌ها را رعایت کرده است. رسانه مجلس، خانه ملت هم در انتقاد دولتی‌ها به این حضور، حتی مدعی شد که امپراتوری رسانه‌ای دولت علیه مجلس فعالیت می‌کند. سایت خانه ملت نوشته: «هرگونه ارتباط با مردم یا نظارت میدانی که باعث دلگرمی کادر درمان و مردم می‌شود، با هجمه رسانه‌ای، امپراتوری رسانه‌ای دولت، برخی دولتمردان و حتی رسانه‌های معاند فارسی‌زبان مواجه می‌شود. برای نمونه خبرگزاری دولتی ایرنا فقط چند ساعت پس از نظارت میدانی رئیس مجلس از بیمارستان امام خمینی(ره) مدعی «رعایت‌نشدن پروتکل‌ها توسط قالیباف» شد... این اتفاق در سایر رسانه‌های دولتی مانند ایران‌آنلاین، همشهری، همشهری‌آنلاین و کانال‌های تلگرامی وابسته تکرار شد». روزنامه کیهان هم در مطلب مفصلی نوشت: «رئیس ‌مجلس شورای اسلامی همچنین با رعایت کامل شیوه‌های بهداشتی به بخش «آی‌سی‌یو» کرونای این بیمارستان رفت و گفت‌وگویی بی‌واسطه با جهادگران خط مقدم مبارزه با کرونا داشت. اقدامی که با استقبال گسترده افکار عمومی و همچنین مسئولین و کادر درمانی مواجه شد اما در نهایت تعجب به مذاق برخی دولتمردان و همچنین رسانه‌های حامی دولت خوش نیامد، تا جایی که به لغو نشست سران قوا به دستور روحانی آن هم به‌دلیل حضور قالیباف در کنار کادر درمانی و بیماران کرونایی انجامید و رسانه‌های حامی دولت هم براساس کارویژه تعریف‌‌شده تخریب مجلس یازدهم، به موضع‌گیری علیه آن پرداخته و با نیت‌خوانی برچسب شوآف و هدف‌گذاری برای انتخابات 1400 زدند». زهره الهیان، نماینده مجلس از حضور مدیران در مراکز پرریسک و خطر استقبال کرده و گفته بازدید رئیس مجلس از کادر درمانی بیمارستان امام (ره) در شرایط بحران کرونا و مشکلات جدی فضای بهداشتی -درمانی کشور، یک اقدام جهادی و در راستای دفاع از حق سلامت مردم است. تا زمانی که مدیران ما پشت‌میزنشین باشند، مشکلات مردم حل نخواهد شد. او به این سؤال پاسخ نداده که حضور قالیباف در بیمارستان قرار است چه مشکلاتی را از بیماران مبتلا حل کند و آیا حل این مشکل بدون این حضور میسر نبود! او خودش هم اعتراف کرده که در این هفته بازدیدی هم از بیمارستان سینا داشته است. محمود احمدی‌بیغش هم حضور قالیباف را در میان کادر درمان در راستای دادن روحیه مضاعفی به آنها عنوان کرده و گفته اقدام دکتر قالیباف کار پسندیده‌ای است و ای کاش سایر مسئولین هم از این رویه درس بگیرند. بعد هم گفته که لغو جلسه سران قوا از سوی روحانی طبیعی بود؛ چراکه اثبات کرده در تراز رئیس‌جمهوری نیست. در دوران دفاع مقدس نیز از سنگر خارج نشده است. اینکه جلسه سران قوا به دلیل حضور دکتر قالیباف در کنار کادر درمان برگزار نشود، در شأن جمهوری اسلامی نیست.

Shargh

اعتماد؛ سهام عدالت ۵ میلیون تومان افت کرد

روزنامه اعتماد در گزارش امروز خود نوسانات بورس را مورد توجه قرارداده و نوشته است:همزمان با افت شاخص بورس از تیر ماه ارزش سهام عدالت نیز افت قابل‌توجهی داشت به‌گونه‌ای که ارزش برگه ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت تاکنون حدود ۵ میلیون تومان افت داشته است. ارزش واقعی سهام عدالت تحت‌تاثیر نوسانات اخیر بازار سرمایه قرار گرفت و درحالی که ارزش آن به حدود ۲۰ میلیون تومان هم رسیده بود هم‌اکنون تا حدود ۱۵ میلیون پایین آمده است.

در اواسط تیر ماه ارزش این سهام به محدوده کانال ۲۰ میلیون تومان رسیده بود، در تاریخ ۱۳ مرداد ماه، کمی بیشتر از ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود و در تاریخ چهارم شهریور ماه کمی بیشتر از ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود و در تاریخ ۳۱ شهریور ماه، کمی بیشتر از ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار گرفت. پیش‌بینی وضعیت بازار و ارزش سهام عدالت در روز‌های آینده هنوز مشخص نیست اما مسوولان همواره به تمام سهامداران توصیه می‌کنند از فروش سهام عدالت خود خودداری کنند، چراکه در صورت نیاز مالی به‌زودی خواهند توانست با توثیق سهام خود، کارت اعتباری دریافت کنند و به همه سهامداران توصیه می‌شود از فروش سهام عدالت خود در حال حاضر خودداری کنند. مردم باید صبور باشند، چرا‌که بازار سهام پُر‌ریسک‌ترین بازار و در عین حال پر‌بازده‌ترین بازار سرمایه محسوب می‌شود به شرط آنکه با دید بلندمدت بدان نگاه کرد لذا به تک‌تک سهامداران توصیه می‌کنند برای فروش این سهام ارزشمند همیشه وقت هست و عجله نکنند.

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در سرمقاله امروز خود در اعتماد با عنوان« سقوط آزاد اخلاق» به صورت تلویحی شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل را موردحمله قرار داد. در بخشی از این مطلب آمده است:... تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران در قالب یک رئالیسم سیاسی قابل فهم بود. به هر حال دو طرف با یکدیگر کشمکش داشتند و آنها نمی‌خواستند که ایران به تکنولوژی هسته‌ای دست یابد. گرچه ایران این اتهام را رد و تکذیب می‌کرد ولی این چالش تا حدی طبیعی بود و آنان توانستند اجماع علیه ایران اجماعی جهانی ایجاد کنند و چندین قطعنامه بندهفتی و اجماعی را علیه ایران تصویب کردند. با این حال یک راه برای گفت‌وگو و حل منازعه نیز بازگذاشتند و ایران نیز پذیرفت و برجام محصول این فرآیند بود. پس از آن نیز ایران همچنان به برجام ملتزم بود. هر چند به نظر من اشکالاتی در طرف ایرانی وجود داشت ولی التزامش به نص برجام روشن و غیرقابل خدشه بود. تا اینکه ترامپ آمد. اصل خروج او از برجام نوعی نقض عهد و غیرقابل قبول است. در حقیقت جهان باید در برابر آن می‌ایستاد. نه به خاطر ایران، به خاطر احترام به اصل بنیادی عهد و پیمان یا به خاطر خودشان. ولی چون تبدیل به معاهده نشده بود و نوعی توافق بدون ضمانت اجرا بود قضیه قدری تفاوت داشت. جهان اگرچه با امریکا همراهی نکرد، مخالفت جدی نیز نکرد، شاید به این علت که قادر به انجام کاری نیست. پس تا اینجا را هم در قالب رئالیسم سیاسی می‌توان هضم کرد، به هر حال یک چالشی جدی میان طرفین به وجود آمد و ایران نیز مقابله می‌کند. با وجود این، تنگ کردن دایره تحریم‌ها به ویژه این آخرین تحریم که شامل همه بانک‌های ایران می‌شود، حکایت از نوعی سقوط آزاد اخلاقی در جهان است. سقوطی که فقط امثال ترامپ و پمپئو و حامیان آنان می‌توانند آن را تجربه کنند و دیگران نیز تماشاگران ساکت آن هستند. این رفتار به معنای دقیق توجیه‌گر حملات 11 سپتامبر است. اتفاقا اقدامات آنان به مراتب از آن اعمال تروریستی بدتر است، چون از طرف یک دولت مستقر و قدرتمند انجام می‌شود. ایالات‌متحده دست به اقداماتی می‌زند که هیچ کشوری جز اسراییل و عربستان قادر به دفاع از آن نیست در حالی که این کشور قدرت اول جهانی است و دنیا حتی تا حدی زورگویی آن را به عنوان رئالیسم سیاسی می‌پذیرد ولی نه تا این اندازه. البته در تنها ماندن ما و اینکه صدایی نیز به دفاع از ایران بلند نمی‌شود، برخی نیروهای داخلی نیز مسوولیت مستقیم دارند، زیرا به گونه‌ای رفتار می‌کنند که حتی نهادهای مدنی جهانی نیز حاضر به محکوم و اعتراض کردن جدی علیه اقدامات جنایتکارانه پمپئو و ترامپ علیه ایران نمی‌شوند. چه آنان که با عدم تصویبFATF بهانه برای سکوت دیگران ایجاد کردند و چه آنان که با اقدامات خلاف عقل و منطق و اخلاق ایران را هر روز منزوی‌تر می‌کنند. البته این گروه تنها نیست. برخی ایرانیان آن سوی آب نیز هیزم‌کش این جنایت شده‌اند. هنگامی که «آنگ‌سان سوچی» ایرانی خواهان تحریم این مردم شود از ترامپ و پمپئو چه انتظاری می‌توان داشت؟

جوان؛ پشتگرمی قاچاقچی کولر به وزارت دادگستری!

جوان در گزارش اصلی خود با تیتر پشتگرمی قاچاقچی کولر به وزارت دادگستری! مدعی شده است: دو سال است که یک حکم قضایی صادر شده و لازم‌الاجرا است، اما اجرا نمی‌شود! آن هم حکمی که محکوم‌علیه آن یک قاچاقچی و محکوم به آن محموله قاچاق است! محموله قاچاق هم ۳۶ هزار کولر است، آن هم در استانی که از ۱۲ ماه سال، ۱۰ ماه نیاز مبرم به کولر دارد و اجرای حکم این محموله قاچاق می‌تواند گره کار خیلی‌ها را در خوزستان باز کند، اما گویا زور محکوم‌علیه قاچاقچی بیشتر از زور دستگاه قضایی است؛ چراکه با وجود صدور حکم، محکوم‌علیه توانسته مانع اجرای این حکم شود. گذشته از نفوذ عجیب و غریب این قبیل قاچاقچیان در دستگاه‌های دولتی، فقط یکی از نتایج فاسد اجرایی‌نشدن حکم قضایی این پرونده، این بوده‌است که در استان خوزستان حاشیه امنی برای قاچاقچیان ایجاد شده و از زمان اجرایی‌نشدن حکم ۳۶ هزار کولر قاچاق، چندین محموله دیگر قاچاق کولر در خوزستان کشف شده‌است! سرنوشت بزرگ‌ترین محموله قاچاق خوزستان و به یک روایت سومین محموله بزرگ قاچاق کشور هنوز هم اسیر باند قاچاقچیان است.خرداد ماه سال ۹۷ بود که خبر کشف ۳۶ هزار کولر قاچاق در خوزستان با تلاش عوامل نیروی انتظامی در استان در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد. کشف چنین محموله‌ای برای خوزستانی‌ها خوشحال‌کننده بود، چراکه ورود این حجم از کولر‌ها به بازار می‌توانست تأثیر بسزایی در قیمت غیرواقعی خرید و فروش کولر‌ها بگذارد.پس از کشف این محموله، پرونده قاچاق ۳۶ هزار کولرگازی خردادماه سال ۹۷ تشکیل شد و با بررسی‌های فراوان و در فرآیند زمانی حداقل یک ساله حکم قطعی و لازم‌الاجرای آن صادر شد.در این پرونده قاضی شعبه تعزیرات در استان خوزستان حکم به ضبط تمامی ۳۶ هزار و ۵۱۲ دستگاه کولر گازی و همچنین جریمه حدود ۱۴۹ میلیارد تومانی شرکت «ت. ن» داد. منع فعالیت دوساله این شرکت مزبور هم در حکم تعزیرات ذکر شده‌بود.سخنگوی تعزیرات حکومتی کشور در چهارم اردیبهشت‌ماه ۹۸ اعلام کرد که این پرونده در مرحله اجرای حکم است، اما ناگهان ۱۳ روز پس از صدور حکم قطعی وزیر دادگستری طی نامه‌ای توقف ۱۰ روزه اجرای حکم را برای بررسی بیشتر خواستار شد، اگرچه نامه وزیر توقف ۱۰ روزه را طلب کرده‌بود، اما هنوز هم خبری از اجرای حکم این کولر‌های قاچاق نیست!سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی درباره علت توقف حکم با نامه وزیر دادگستری اظهار کرد: «با توجه به اینکه محکوم این پرونده معتقد بود تعدادی از مستندات وی در رسیدگی لحاظ نشده‌است، به دستور وزیر دادگستری که طبق آیین دادرسی کیفری و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دارای این اختیارات است، مشاوران وی مسئول بررسی این ادعا شدند. تمام وثایق و ضمانت‌های لازم برای اجرای احکام در اختیار سازمان تعزیرات قرار دارد و در صورتی که دستور اجرای حکم این پرونده، قطعی و عملیاتی شود، هیچ خللی در اجرای حکم این پرونده ایجاد نخواهد شد.»

Javan

خراسان؛ 42 درصد تریاک تولیدی جهان در ایران مصرف می‌شود

خراسان در گزارشی به آثار سو مصرف تریاک پرداخته و نوشته است: سازمان جهانی بهداشت، نتایج تحقیق محققان ایرانی را تایید و اعلام کرد: «تریاک سرطان‌زاست و از این پس به عنوان عامل بیش از 7 نوع سرطان شناخته می‌شود». این همان حرفی است که محققان کشورمان بارها به آن اشاره کرده بودند اما باورهای غلط و عامیانه مانع از آن شده بود که مصرف‌کنندگان تریاک، حرف آن‌ها را جدی بگیرند. حالا اما آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی ( WHO/IARC ) آن را تایید و به‌طور رسمی اعلام کرده است. پایه و اساس این تصمیم‌گیری، مطالعات اخیر محققان ایرانی در استان گلستان است که با مدیریت مستقیم معاون تحقیقات و فناوری انجام شده است. مطالعه‌ای که در آن بیش از 8 هزار نمونه دارای سابقه طولانی مصرف تریاک بررسی شده‌اند و بر این اساس وسیع‌ترین، دقیق‌ترین و معتبرترین داده‌های مطالعاتی شکل گرفته است.دکتر «رضا ملک‌زاده» معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در گفت‌وگو با روزنامه خراسان درباره اهمیت تایید این مطالعات محققان کشورمان از سوی WHO می‌گوید: «حدود 20 سال درباره تاثیر تریاک در بروز سرطان مطالعه کردیم و به نتایجی دست یافتیم، اما هرچه می‌گوییم این ماده مخدر سرطان‌زاست مردم باور نمی‌کنند. اما حالا خوشبختانه سازمان جهانی بهداشت این نتیجه مهم علمی را تایید و منتشر کرده است». معاون وزیر حقایق تلخی را هم مطرح می‌کند که شنیدن هر کدامش، ضربان قلب را تندتر می‌کند: «کشور ما بیشترین مصرف‌کننده تریاک خام در جهان است. از کل تریاکی که در دنیا تولید می‌شود، بخش عمده‌ای به هروئین تبدیل می‌شود و بخش دیگر همان تریاک خام است که متاسفانه 42 درصد آن در ایران مصرف می‌شود. مصرف‌کنندگان تریاک جدای معتادان هستند و طبق مطالعات ما، به طور میانگین حدود 10 درصد مردم کشور به طور تفننی یا دایمی از این مخدر استفاده می‌کنند».

دکتر ملک‌زاده ادامه می‌دهد: «تحقیقات علمی و تایید سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که تریاک عامل مهم بیش از 7 نوع سرطان است، به ویژه سرطان ریه، حنجره، مثانه و سرطان‌های دستگاه گوارش. بررسی‌های چندین ساله ما هم نشان می‌دهد که تاثیر تریاک در ابتلا به سرطان معادل و حتی بیشتر از تاثیر سیگار است». وی می‌افزاید: «علاوه بر آن مطالعات بسیار دقیق ما طی 20 سال گذشته ثابت کرده تریاک علاوه بر سرطان‌زابودن، احتمال سکته‌های قلبی و مغزی را تا دو برابر افزایش می‌دهد و طول عمر افراد دیابتی را هم کوتاه‌تر می‌کند».

khorasannews

دنیای اقتصاد؛ منشأ حبس کالاهای وارداتی در گمرک

دنیای اقتصاد  در گزارش اصلی صفحه اول خود به مشکلات تجار در گمرک پرداخته و می‌نویسد: درحالی‌که کشور با موانع بزرگی در راه تجارت خارجی به‌واسطه تحریم‌ها روبه‌رو است، حبس میلیاردها دلار کالا در گمرکات کشور، فشار مضاعفی بر اقتصاد ایران تحمیل کرده است. کالاهای رسوب‌شده شامل نهاده‌های اولیه تولید و همچنین کالاهای خوراکی ضروری برای عامه مردم ازجمله گندم، جو، ذرت، شکر، دانه‌های روغنی، سویا، برنج و روغن خام می‌شوند که حجم آنها به صدها هزار تن بالغ می‌شوند. مشکلاتی همچون منشأ ارز وارداتی و دریافت مابه‌التفاوت قیمت ارزی نیمایی با دلار ۴۲۰۰ در زمان سفارش، از جمله مهم‌ترین سدهای پیش روی کالاهای ترخیص نشده‌اند. علاوه‌بر این گمرک درخصوص ترخیص کالاها نیازمند کسب تکلیف از ۳۵ نهاد مستقل دیگر است که این امر هم بر پیچیدگی موضوع می‌افزاید. برخی واردکنندگان نیز در سمت دیگر قضیه، به‌واسطه انتظارات تورمی و سیاست‌های تعزیراتی انگیزه‌ای برای ترخیص کالا ندارند و مایلند آنها همچنان در انبار نگهداری شوند تا از موج تورمی سود ببرند که خود این مساله باعث کاهش مضاعف عرضه می‌شود.

DonyayeEghtesad

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید