پیش بینی بازار سهام در روز 12 مهر

بازیگر اصلی بورس در روز شنبه

کدخبر: ۳۶۴۸۷۰
آمارها نشان می‌دهد عاملیت معامله گران حقیقی و انتظارات آن‌ها اصلی ترین فاکتور موثر بر بورس است و از توان و تاثیرگذاری حقوقی‌های بازار کاسته شده است.
بازیگر اصلی بورس در روز شنبه

به گزارش اقتصاد نیوز، آمارها نشان می‌دهد در روزهایی که شاخص کل با رشد همراه بوده عامل اصلی بالا کشیدن شاخص کل خریداران حقیقی بوده‌اند و از توان و تاثیرگذاری حقوقی‌های بازار کاسته شده است. به نظر می‌رسد تغییر روندهای بازار بیش از هر چیز به تغییر جهت انتظارات سهام‌داران بستگی دارد.

تغییر کلیشه‌های ذهنی

گفته می‌شود ایرانیان به طور تاریخی ذهنیتی دولت‌گرا دارند و نسبت به توان و دامنه قدرت دولت دچار بزرگ‌بینی هستند. دولت‌ها نیز با مداخله در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر تداوم و تشدید این ذهنیت افزوده‌اند. به نظر می‌رسد در سال‌های گذشته این ذهنیت که دولت توان ایجاد تغییرات اساسی در بورس را دارد، به دلیل عمق کم و تعدد شرکت‌های دولتی در این بازار ذهنیتی درست بوده است، اما ورود فزاینده سهام‌داران خرد و افزایش حجم معاملات خرد بازار در سال جاری نشان می‌دهد که بورس در شرایط فعلی تغییرات عمده‌ای داشته و با کلیشه‌های ذهنی پیشین نمی‌توان آن را تحلیل کرد. در شرایطی که ارزش کل بازار بورس تهران تقریبا به دو برابر رقم نقدینگی کل اقتصاد ایران رسیده است، دیگر نمی‌توان گفت دولت و شرکت‌های دولتی توان ایجاد هر تغییری در روندهای بازار سرمایه ایران را داشته باشند.

حقیقی‌ها حاکم بر بازار

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، شاخص کل 10 هزار واحد معادل 0.7 درصد رشد کرد اما شاخص کل هم‌وزن 0.2 درصد افت کرد و به پایین‌ترین رقم از 27 خرداد تا به امروز رسید. زمانی که شاخص کل رشد می‌کند و شاخص کل هم‌وزن نزول می‌کند به این معنی است که عمده سهم‌های بازار با کاهش ارزش مواجه بوده‌اند و تنها نمادهای بزرگ بازار رشد قیمت داشته‌اند. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که رشد قیمت سهم‌های شاخص‌ساز با حمایت‌های سیاستی و به شکلی دستوری و با اراده‌ی معامله‌گران حقوقی صورت می‌گیرد، اما در مقابل برخی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند که نمادهای شاخص‌ساز با حمایت سهام‌داران خرد و حقیقی رشد کرده‌اند. آمارهای هفته گذشته ادعای دوم را تایید می‌کند، برای مثال در معاملات سهام شرکت فولاد مبارکه (فولاد) که در دو روز آخر معاملاتی بازار تاثیرگذارترین نماد بر شاخص کل بوده، میزان خرید معامله‌گران حقیقی به ترتیب 80 و 60 درصد کل خریدها بوده است. آمارها نشان می‌دهد در معاملات نماد فولاد حقیقی‌ها علاوه بر اینکه بیشتر خریده‌اند، بیشتر از حقوقی‌ها هم فروخته‌اند. فروش حقیقی‌ها به ترتیب 87 و 88 درصد کل فروش‌ها را تشکیل می‌دهد.

بورس

در سه روز ابتدایی هفته اثرگذارترین نماد فارس بوده است. در معاملات روز شنبه که شاخص کل 0.25 درصد رشد داشت، 93 درصد از میزان خرید سهام فارس به حقیقی‌ها تعلق داشت. در روز یکشنبه نیز که شاخص کل با ریزش 43 هزار واحدی همراه بود و ارزش سهام فارس نیز کاهش یافت، 83 درصد از حجم خرید و 99 درصد از حجم فروش این نماد به حقیقی‌ها تعلق داشت.

پیش بینی بازار در روز شنبه

آمارها نشان می‌دهد در روزهایی که شاخص کل با رشد همراه بوده عامل اصلی بالا کشیدن شاخص کل خریداران حقیقی بوده‌اند و از توان و تاثیرگذاری حقوقی‌های بازار کاسته شده است. اینکه عوامل بیرونی چقدر توان تغییر روندهای بازار را دارند به نظر می‌رسد بیش از آنکه به تاثیر مستقیم آن‌ها وابسته باشد، به میزان قدرت آن‌ها در تغییر انتظارات سهام‌داران بستگی دارد.

نشانه ها حکایت از آن دارد که در شروع هفته بورس رمق چندانی برای بالا رفتن ندارد و اگر سبز هم شود سبز کمرنگی است مگر حقیقی ها امروز خواب نما شده باشند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید