پیش بینی بورس در روز چهارشنبه؛

اثر مناظره بایدن و ترامپ بر بورس تهران/سنت چهارشنبه سبز تکرار می شود؟

کدخبر: ۳۶۴۴۲۸
شاخص کل بورس در آخرین ساعت های بازار علائمی جدید از خود نشان داد. این علائم موجب شد برخی به تغییر روند بازار در روز چهارشنبه امیدوار باشند.
اثر مناظره بایدن و ترامپ بر بورس تهران/سنت چهارشنبه سبز تکرار می شود؟

به گزارش اقتصاد نیوز شاخص کل بورس دیروز یک کانال پایین تررفت تا رقم اصلاح شده از سقف تاریخی 19 مرداد به محدوده 30 درصد نزدیک شود و برخی از سهم‌ها نیز افت 70 درصدی را تجربه کند.

شکسته شدن یک کف دیگر از منظر تحلیل گران و برخی معامله گران به منزله ادامه حرکت ریزشی در امروز است اما ساعت پایانی بازار و برخی آمار کماکان روزنه امید در بورس را باز گذاشته است.

آمارهای خوب به نفع صعود

در پایان بازار دیروز در میان آمارهایی که می‌تواند برای بازار امروز مثبت باشد دو آمار از وضعیتی بهتری در مقایسه با روزهای گذشته برخوردار است.

اولین آمار صف فروش است، میزان صف فروش در پایان معاملات دیروز به 1910 میلیارد تومان رسید که در مقایسه با روز دوشنبه این عدد بیش از 80 درصد کاهش نشان می‌دهد. کاهش صف فروش می‌تواند علامت خوبی برای بازار سرمایه در روز جاری باشد. عدد 1910 میلیارد تومان صف فروش در روز گذشته پس از 5 مهر پایین ترین رقم در شش روز کاری گذشته است؛ بنابراین بازار دیروز در مقایسه با روز های قبل با صف کمتری در بخش فروشندگان روبرو بوده و این اتفاق برای بازار امروز می‌تواند مثبت تلقی شود زیرا از این ناحیه فشاری به بازار امروز وارد نمی شود.

N3 (2)

دومین امار خوب دیروز به ارزش معاملات در بازار باز می گردد که نشان دهنده درجه نقد شوندگی است. در روز گذشته ارزش معاملات در مقایسه با روز دوشنبه دو و نیم برابر شده است. ارزش معاملات در سه روز گذشته زیر 10 هزار میلیارد تومان بود اما پس از سه روز مجدداً به بالای این سطح بازگشت. این آمار هم می‌تواند برای بازار به جهت بالا بردن درجه نقد شوندگی خبر خوبی باشد.

N (1)

بازار از دید معامله گران

معامله گران بر اولین داده ای که تمرکز می کنند ترکیب خرید و فروش است. در بازار دیروز گرچه حقیقی‌ها 9 هزار و 330 میلیارد تومان فروختند اما در مقابل 7 هزار و 420 میلیارد تومان خریدند. در واقع در 62 درصد نمادها این حقیقی‌ها بودند که خریدار اکثریت بودند. پس این معادله نشان می‌دهد حقیقی‌ها که خارج شده بازنخواهند گشت و انانی که امروز خریده اند قصد اقامت در بورس دارند. حتی برخی معامله گران می‌گویند سهامداران باقی مانده حاضر به فروش در قیمت‌های کنونی نیستند و سیاست صبر پیشه کرده اند. از نگاه این گروه راه دو گروه سرمایه گذاران حقیقی از هم جدا شده مهاجران که قصد ترک دارند و به نظر آنان به اقلیت رسیده اند و مقیمان که قصد دارند کماکان ساکن سعادت باشند و حاضر به فروش سهم در هر قیمتی نیستند. این گروه با توجه سیگنال دیروز می گوید بازار در امروز به سمت تعادل خواهد رفت.

N2 (1)

گروه دیگری از معامله گران بر ارزش بازار تأکیددارند که از حاصل‌ضرب قیمت روز سهام در تعداد سهم‌های منتشرشده توسط شرکت به دست می‌آید. ارزش بازار بورس به گفته این گروه اکنون زیر 6 هزار هزار میلیارد تومان است. این گروه مدعی است رسیدن شاخص به زیر 6 هزار نشانه‌ای بر بازگشت بورس است زیرا وضعیت بسیاری از سهام می‌تواند کمک کند که مجدداً قیمت بالا رود.

برخی دیگر از معامله گران بر سیاست‌های حمایتی تأکیددارند به‌خصوص که بازار گردانان به‌صف شده‌اند و قصد دارند از بسیاری سهم‌ها در دامنه مثبت و منفی سه درصد حمایت کنند. این گروه اعتقاد دارد سیاست‌های بازار گردانی کمک می‌کند نوسان‌های کمتر شود و بازار کمی آرام بگیرد.

برخی دیگر از معامله گران به‌جای تکیه‌بر آمار بر مشاهده و احساس تمرکز دارند. ازنظر این گروه چهارشنبه‌ها برای بورس خوش‌یمن بوده است و شاخص نیز معمولاً سه روز منفی و سه روز مثبت داشته است. این گروه با تکیه‌بر این روند اعتقاد دارد چهارشنبه‌های بورس می‌تواند سبز بماند.

پیش‌بینی بورس از منظر فنی

شاخص هم‌وزن تصویر واضح‌تری از کل بازار نشان می‌دهد زیرا شرکت‌های بزرگ و کوچک را به یک‌چشم نگاه می‌کند. تحلیل گران فنی می‌گویند: شکسته شدن محدوده ۴۰۰ هزار واحد به سمت پایین برای بسیاری از سرمایه‌گذاران با ترس همراه بود و امیدها را نسبت به پایان اصلاح در این محدوده قیمتی تقریباً ناامید کرد. با توجه به شکسته شدن محدوده حمایتی ۴۰۰ هزار واحد، شاخص کل هم‌وزن در هفته‌های آینده می‌تواند تا محدوده ۳۳۰ هزار واحد کاهش داشته باشد که در صورت شکسته شدن خط روند صعودی بلند‌مدت، از فاز اصلاحی خارج و به فاز نزول قیمت‌ها یا ریزش وارد می‌شود. درصورتی‌که شاخص کل هم‌وزن مسیر افزایشی را در پیش بگیرد، بعد از عبور از محدوده‌های مهم ۴۰۰ هزار واحد می‌تواند تا ۴۳۰ هزار واحد بالا بیاید.

 

روی دیگر بازار

برخی تحلیل گران می‌گویند باوجود ریزش‌های اخیر هنوز بخش زیادی از بازار از ارزندگی مناسب برخوردار نیست ازقضا بخشی از نمادهای دارای ارزندگی پایین غول‌های هستند که در زمان رونق زیاد باد شده‌اند. پس تا زمانی که این قیمت‌ها به سطح طبیعی بازنگردد بازار با فشار نزولی مواجه است.

گروه دیگر با اشاره به ورود پول حقیقی‌ها که گفته می‌شود بیش از 100 هزار میلیارد تومان در سال جاری وارد بورس شده است. اگر بخش زیادی از این سهامداران قید سرمایه‌گذاری در بورس را زده باشند طبیعتاً بازار روزها افت را تجربه خواهد کرد و مسیر نزولی خواهد بود. از این نگاه جهت بورس نزولی است و هر برگشتی فقط یک خداحافظی دوباره با سقف قبلی است.

اثر مناظره بایدن و ترامپ بر بورس

اولین مناظره بایدن و ترامپ برای ورود به کاخ سفید از سحرگاه امروز به وقت تهران آغاز شد، در این مناظره که در ایالت اوهایو اجرا شد دو طرف راجع به موضوعات مختلف بحث کردند. مناظره خیلی زود داغ شد به طوری که بایدن ترامپ را دروغگو خواند و ترامپ او را یک آدم کم هوش توصیف کرد. از منظر برخی معامله گران انتخابات آمریکا یکی از متغیرهایی است که ممکن است بر بازار سهام ایران اثر بگذارد. معامله گران پیرزوی ترامپ را نماد افزایش نااطمینانی و عدم قطعیت های بیشتر می دانند و اعتقاد دارند رای آوری مجدد او می توان قیمت ها در بازار سهام را بالا ببرد. اما برخی معامله گران ادعا دارند که بازار نسبت به بایدن چنین نگاهی ندارد و امکان دارد با پیروزی باید فضای بازار نزولی شود زیرا بسیاری از سهم های ارزنده امروز بر پایه انتظار افزایش قیمت ها در آینده بنا شده است و پیروزی بایدن می تواند این انتظار را تعدیل کند. اگر در شروع به کار بازار امروز تصور معامله گران این باشد که در اولین کارزار انتخاباتی رو در رو شانس ترامپ بیشتر شده بازار میل به صعود پیدا می کند در مقابل افزایش شانس بایدن ممکن است بخش دیگر از سرمایه گذاران را ترغیب به فروش سهم و کناره گیری موقت از بازار کند.

درباره مناظره ترامپ و بایدن بیشتر بخوانید

جزئیات اولین مناظره انتخاباتی در آمریکا

a72b19a9-ef6a-415c-8664-80d47a940c55

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید