آرای پستی دموکرات‌ها را زمین‌گیر می‌کند؟

بایدن در «تله خودساخته»/ پاسِ گلِ قضات به ترامپ

کدخبر: ۳۶۳۶۶۹
در مقایسه با انتخابات‌های گذشته، سهم نامتناسبی از آراء در انتخابات نوامبر آینده از طریق پستی ارسال می‌شود. این روش در بیشتر موارد شامل الزامات دقیقی است که می‌تواند منجر به ابطال بخشی از آراء به بهانه خطاهای کوچک و بزرگ شود. امری که احتمالاً به نفع دونالدترامپ تمام خواهد شد.
بایدن در «تله خودساخته»/ پاسِ گلِ قضات به ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز؛ سه‌شنبه گذشته روزنامه «فیلادلفیا اینکوایر» از تصمیم دادگاه عالی این ایالت خبر داد که مقامات انتخاباتی را ملزم کرده تا آرای پستی که بدون «پاکت مخفی‌کننده» ارسال شده‌اند باید ابطال شوند.از تصمیم دادگاه عالی این ایالت خبر داد که مقامات انتخاباتی را ملزم کرده تا آرای پستی که بدون «پاکت مخفی‌کننده» ارسال شده‌اند باید ابطال شوند.

دن کلیفتون، استراتژیست موسسه تحقیقاتی استراتگاس ضمن پیش بینی دو ماه پر چالش اکتبر و نوامبر در آمریکا گفت: اگر دموکرات‌ها تصمیم به رای گیری عمده از طریق  آرای پستی بگیرند، ممکن است در نهایت به خود آسیب بزنند، زیرا این امر احتمال خطا را به طرز چشمگیری افزایش داده و روند را به تعویق می‌اندازد. ممکن است ترامپ برای ابطال آراء پستی در برخی ایالت‌های کلیدی که بایدن در آن‌ها پیروز شده به دادگاه شکایت کند و دیوان عالی هم به نفع ترامپ بخشی از آراء غیابی که اغلب متعلق به بایدن است را ابطال کند.

پتانسیل ابطال‌پذیری آراء پستی

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به قلم «توماس ادسال» پس از برشمردن دلایلی که می‌توانند برخلاف نظرسنجی‌ها منجر به شکست جو بایدن شوند، به سران و استراتژیست‌های ارشد حزب دموکرات هشدار جدی داد و نوشت: در مقایسه با انتخابات گذشته، سهم نامتناسبی از آرا در انتخابات نوامبر آینده از طریق پست ارسال می شود ، روشی که در بیشتر موارد شامل الزامات دقیقی است که می‌تواند منجر به ابطال آراء به بهانه خطاهای کوچک و بزرگ شود.

بر اساس گزارش واشنگتن‌پست در جریان انتخابات‌های مقدماتی امسال، بیش از ۵۰۰هزار برگ رای غیابی رد صلاحیت (ابطال) شدند. میزان آرایی که به دلیل عدم رعایت دقیق الزامات و عدم مطابقت دقیق امضا ابطال شدند در مقایسه با انتخابات‌های پیشین به مراتب بیشتر بود.

رأی‌های ابطال شده بایدن و حزب دموکرات نسبت به ترامپ و حزب جمهوری خواه بیشتر خواهد بود. برای مثال نظرسنجی ان‌بی‌سی نیوز و وال‌استریت‌ژورنال نشان می‌دهد که ۱۱ درصد از رای دهندگان حامی ترامپ قصد مشارکت از طریق آرای پستی و غیرحضوری را دارند، در حالی که در میان حامیان حزب دموکرات این رقم به ۴۷ درصد می‌رسد.

از زاویه دیگر این نظرسنجی نشان می‌دهد که از میان رأی دهندگانی که می‌خواهند رأی غیابی بدهند بایدن به ترامپ با نسبت 74 به 20 ترجیح داده می‌شود، در حالی که کسانی که می‌خواهند در روز انتخابات به طور حضوری رأی دهند ترامپ را نسبت به بایدن با نسبت 62 به 30 ترجیح می‌دهند.

پاس گل قضات پنسیلوانیا به ترامپ

ترامپ

نیویورک‌تایمز در ادامه این گزارش تحلیل نوشت: ماجرای اخیر «آرای برهنه» در پنسیلوانیا شاهد مثال دیگری برای این مدعاست که راه پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات پیش رو چندان هم ناهموار نیست.

سه‌شنبه گذشته روزنامه فیلادلفیا اینکوایر در گزارش «چگونه آرای برهنه در پنسیلوانیا می‌تواند به قیمت شکست بایدن تمام شوند» نشان می‌دهد که چگونه حتی یک اشتباه نسبتاً ساده می‌تواند بخش زیادی از آرای غیابی را باطل کند.

این روزنامه از تصمیم دادگاه عالی این ایالت خبر داد که مقامات انتخاباتی را ملزم کرده تا آرای پستی که بدون «پاکت مخفی‌کننده» ارسال شده‌اند باید ابطال شوند. پنسیلوانیا از یک سیستم رای‌گیری پستی با دو پاکت استفاده می‌کند؛ یک برگ رای‌گیری تکمیل شده در یک "پاکت محرمانه" قرار می‌گیرد که هیچ اطلاعات مشخصی ندارد و سپس آن را در یک پاکت نامه پستی بزرگتر قرار می‌دهند که رای‌دهنده روی آن را امضا می‌کند.

همین روزنامه در انتخابات شهرداری فیلادلفیا در نوامبر سال گذشته گزارش داد که از مجموع ۳هزار و ۸۶ رأی غیرحضوری ۱۹۷ مورد یا ۶.۴ درصد آراء فاقد پاکت مخفی‌کننده بوده‌اند.

اگر همین ۶.۴ درصد درباره همه آرای انتخابات ۲۰۲۰ اعمال شود چه خواهد شد؟ پروژه افکارسنجی مشترک صندوق دموکراسی و موسسه UCLA Nationscape  پیش‌بینی می‌کند که رای‌دهندگان انتخابات ۲۰۲۰ با نسبت یک به ۳ (حدود ۳۷درصد) از طریق آراء پستی در انتخابات شرکت کنند. همچنین میزان کل مشارکت در سراسر ایالات متحده بیش از ۱۵۵ میلیون نفر برآورد می‌شود.

با فرض اعمال نرخ ابطال ۶.۴ درصدی روی بیش از ۵۷ میلیون رأی غیرحضوری، یعنی حدود ۳.۶ میلیون رأی در سراسر کشور رد خواهد شد.

حال اگر آنطور که نظرسنجی ان‌بی‌سی و وال‌استریت‌ژورنال نشان می‌دهند در میان رأی‌دهندگان غیابی (پستی) نسبت آرای بایدن به ترامپ ۷۴ به ۲۰ درصد  باشد، این بدان معناست که تقریباً ۲.۷ میلیون رأی از آرای جو بایدن ابطال خواهند شد؛ در حالی که این تعداد برای آرای دونالد ترامپ تنها ۷۳۵ هزار مورد خواهد بود.

با وجود همه این علائم هشداردهنده، جو بایدن در فاصله کمتر از شش هفته تا روز نهایی اخذ رأی، همچنان در موقعیتی بهتر از ترامپ قرار دارد. خبر خوب این است که در حالی‌که به نظر می‌رسد اغلب رأی‌دهندگان تصمیم خود را گرفته و به سختی تغییر جهت خواهند داد، آقای بایدن با نوسان حداقلی بطور پیوسته پیشتاز بوده است.

طعم پیروزی جو بایدن تلخ خواهد شد؟

دن کلیفتون در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت، در صورت مهار کرونا یک انتخابات ریاست جمهوری مرسوم می‌تواند برگزار شود، اما اگر در ماه سپتامبر و اکتبر هنگامی که بچه‌ها به مدرسه برمی‌گردند، آتش کرونا دوباره شعله‌ور شود، برگزاری رفراندوم درباره ادامه ریاست جمهوری ترامپ، احتمالاً نتایج خوبی برای وی در پی نخواهد داشت و واکنش احتمالی دونالد ترامپ به چنین نتایجی خود تبدیل به یک نگرانی بزرگ شده است. چراکه اگر اظهارات تصریحی و اشارات تلویحی شخص ترامپ درباره احتمال شکست در انتخابات -تقلب قطعی دموکرات‌ها در آراء پستی و غیرحضوری، عدم پذیرفتن نتایج منجر به شکست وی و خودداری از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت- را معیار قرار دهیم، بعیدترین و غیرمحتمل‌ترین سناریو این است که ترامپ مانند رؤسای جمهور تک‌دوره‌ای پیشین واکنش نشان دهد و یا مانند دیگر نامزدهای شکست‌خورده در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رفتار کند.

این استراژیست ارشد افزود: اگر دموکرات ها تصمیم به رای‌گیری گسترده از طریق پست بگیرند، ممکن است در نهایت به خودآن‌ها آسیب برساند، زیرا این امر احتمال خطا را به طرز چشمگیری افزایش می دهد و روند اعلام نتایج نهایی را به تعویق می‌اندازد. این می‌تواند فرصتی برای ترامپ باشد تا در صورت عدم رضایت از نتایج، صحت آرای رقیب را به چالش بکشد و تلاش‌هایی در راستای ابطال بخشی از آرای دموکرات‌ها در برخی مناطق و ایالات صورت دهد. تیم حقوقی ترامپ می‌تواند پروژه پرونده‌سازی برای آرای غیرحضوری را کلید بزند و چنانچه تصمیم‌گیری درباره پرونده‌ها را دیوان‌عالی عهده‌دار شود، -باتوجه به ترکیب کنونی قضات دیوان‌عالی که اکثریت آن حتی پیش از مرگ گینزبرگ هم در دست جمهوری‌خواهان بود- به نظر نمی‌رسد نتایج چندان خوشایندی برای دموکرات‌ها حاصل شود.

بایدن و هریس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید