دوبی و هرات در کاهش نرخ دلار توافق دارند

ترس و دلهره در بازار ارز

کدخبر: ۳۶۳۷۸۰
بازار ارز دیروز نتوانست به دهه چهارم قیمت نزدیک شود و از کانال 29 هزار تومانی عقب‌نشینی کرد. به نظر ترس و دلهره معامله‌گران در این سطح به اوج خود رسیده است.
ترس و دلهره در بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز، با این وجود، عقب‌نشینی دیروز می‌تواند موقتی باشد. چرا که بسیاری از معامله‌گران ارزی بر این باورند که سمت عرضه ارز همچنان با مشکل مواجه است و با توجه به اصرار دولت به تخصیص ارز ترجیحی، هر پاتکی از سمت تقاضا، می‌تواند سمت عرضه را با غافلگیری مواجه کند. با این حال دیروز با کمک خبر رویترز مبنی بر فروش روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت در روز توسط ایران، به نظر بخشی از انتظارات هم فروکش کرد. بازارساز ارزی نیز فعلا با همان استراتژی، در حاشیه بازار مشغول کنترل بازار و مدیریت پوزیشن‌های خرید و فروش است. 


بیشتر بخوانید:

<<<آماده‌باش در بازار ارز / نقاط حساس قیمت دلار


نرخ دلار در بازار هرات نیز امروز صبح را آرام آغاز کرد و به سمت کف کانال 28 هزار تومان متمایل شد. ورود نرخ هرات به زیر کانال 28 هزار تومان می‌تواند نشانی کاهش نرخ را به بازار تهران دهد. دیروز درهم نیز از بالای 8 هزار تومان تا سطح 7,860 تومان عقب‌نشینی کرد. اگر درهم امارات نیز امروز زیر 7,900 تومان بسته شود می‌تواند ادله دوم بازار تهران برای عقب‌نشینی از کانال 29 هزار باشد. دیروز بازارساز ارزی با تزریق 300 میلیون درهم سعی کرد بخشی از تقاضای حواله‌ای را پاسخ دهد. 

با اینحال به نظر می‌آید اگر بازارساز به دنبال کنترل بنیادی بازار ارز است، باید از انگیزه ریال برای ورود به این بازار جلوگیری کند. این در حالی است که تناسب نرخ بهره در بازارهای مختلف بهم خورده است. در اینجا منظور نرخ سود بدون ریسکی است که بازیگران اقتصادی در سطح اقتصاد می‌توانند کسب کنند. نرخ سود اوراق دولتی برای یکسال بین 18 تا 20 درصد در بورس و بازار حراج در بین بانک‌ها متغیر است. در حالیکه مردم از سود سپرده‌های بانکی تنها 16 درصد سود عایدشان می‌شود. کم بودن نرخ سود در بازار پول، انگیزه اصلی ورود ریال به بازار ارز است، اگر نرخ سود حداقل به سمت تورم هدف حرکت کند، می‌تواند به عنوان یک دست‌انداز ورود ریال به بازارها را با کاهش سرعت همراه کند، اما این مسئله به نظر فعلا از سوی شورای پول و اعتبار رد شده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید