مهر 99 برای بازار ارز چگونه رقم می‌خورد؟

آدرس دوربرگردان در بازار ارز

کدخبر: ۳۶۳۵۴۷
سومین پاییزی است که عبدالناصر همتی بر صندلی ریاست بانک مرکزی تکیه داده است؛ در مهر ماه 97 دلار بالاترین نوسانات را تجربه کرد و در مهر 98، بازار ارز در ثبات به کارش پایان داد؛ مهر 99 برای بازار ارز چطور پیش خواهد رفت؟
آدرس دوربرگردان در بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز، همتی دو مهر متفاوت را تجربه کرده بود. در اولین سال ریاست، مهر ماه بیشترین نوسان را در کارنامه رئیس جدید ثبت کرده بود. نرخ هر دلار آمریکا در آن ماه به بیشترین سطح تاریخی رسید؛ یعنی نزدیک 19 هزار تومان. این سطح تا تابستان امسال دست نخورده باقی مانده بود و به عنوان رکورد نرخ دلار به حساب می‌آمد. البته همتی از مرداد 97 به برج شیشه‌ای میرداماد برای ریاست بانک مرکزی رفته بود و ادعا این بود که مهر 97، در راستای وضعیت قبلی بازار ارز رقم خورده بود. کمااینکه بانک مرکزی در همان مهر ماه توانست بازار را از فضای هیجانی به کلی دور کند و نرخ تدریجا حتی تا 10 هزار تومان نیز در ماه‌های بعدش پایین کشید.  

اما مهر 98 ماهی کم‌نوسان در بازار ارز بود و باند حرکتی دلار در یک محدوده باریک قرار گرفته بود. سوال این است که مهر 99، برای بازار ارز چگونه پیش خواهد رفت؟ برخی معتقدند که حافظه تاریخی بازار ارز، مهر ماه را مهم نشان می‌دهد و علاوه بر سال 97، در سال‌های دیگر هم در این ماه، برگشت‌های مهمی رخ داده است. برخی دیگر معتقدند که با توجه به نزدیک شدن انتخابات آمریکا، مهر امسال با نوسان بالا همراه خواهد بود و بازار اسیر فضای هیجانی خواهد شد. گروه دیگری هم بر این نظرند که بازار ارز به سطحی رسیده که کم کم تقاضا از آن دست می‌کشد و بازار در یک محدوده معین درجا خواهد زد. اما قرائن چه می‌گوید؟

نمودار ارز

در مهر 97، از یک تاریخ مشخص بازار ارز بازگشت و از نزدیک 20 هزار تومان تا 10 هزار تومان در سال 97 عقب رفت تا ضرر سنگینی به خریداران مراحل پایانی وارد کند. اکنون نیز برخی دلار را فراتر از قله می‌بییند و معتقدند که نرخ‌های فعلی، بر زمین سفتی قرار ندارند. 

خبر رویترز مبنی بر اینکه ایران قادر به فروش 1.5 میلیون بشکه نفت در روز شده، یک شوک به برخی معامله‌گران وارد کرد و تا حدودی معاملات پشت‌خطی را به عقب راند. با اینحال،‌ امروز هرات بار دیگر ندای افزایشی سر داد و همین مسئله، دلار تهران را از 29 هزار تومان گذارند. اینکه دلار آخرین راند صعودی‌اش را تا 30 هزار تومان می‌پیماید یا خیر؛ در روزهای آینده مشخص خواهد شد. از نظر تحلیلگران تکنیکال، بازار منتظر یک خبر مثبت بنیادی است تا مهر 97 را در مهر 99 تکرار کند و همانطور که بازار از سطح 20 به نزدیک 10 رسید،‌ این بار از سطح 30 به نزدیک 20 برسد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید