غول چینی از سیستم عامل هارمونی رونمایی کرد؛

حمله تاریخی هوآوی به اندروید /اکوسیستم 1+8+N؛ ایده انقلابی هوآوی

کدخبر: ۳۶۲۸۷۲
هوآوی با رونمایی از سیستم عامل هارمونی او اس خود اعلام کرد که این سیستم عامل در کنار اکو سیستم هوآوی احتمالا در سال آینده به بازار عرضه خواهند شد و به دنبال رهبری بازار خواهند بود.
حمله تاریخی هوآوی به اندروید /اکوسیستم 1+8+N؛ ایده انقلابی هوآوی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فوربس، غول چینی حوزه فناوری یعنی شرکت هوآوی طی روزهای گذشته با برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان خود نوید انقلابی بزرگ در حوزه فناوری را داد و به نظر می‌رسد برنامه این شرکت تسخیر بزرگ‌ترین سهم از بازار جهانی تلفن‌های همراه است. سیستم عامل هارمونی او اس هوآوی به دنبال کنار زدن اندروید گوگل و iOS اپل در بازار تلفن‌های هوشمند است. با توجه به قدرت بسیار بالایی این شرکت چینی به نظر می‌رسد تحریم‌های دونالد ترامپ علیه هوآوی تنها باعث شده است که این شرکت به دنبال ایجاد انحصار بزرگ‌تری بر بازار باشد که ممکن است باعث آسیب بسیار بزرگی به شرکت گوگل و سامسونگ شود.

هارمونی هوآوی علیه سامسونگ و گوگل

شرکت هوآوی در شرف تغییر سیستم عامل بیش از 600 میلیون کاربر تلفن‌های هوشمند خود از اندروید به سیستم عامل اختصاصی خود یعنی HarmonyOS یا همان HMS است. حداقل از کنفرانس توسعه‌دهندگان هوآوی (HDC) در هفته گذشته می‌توان چنین چیزی را به عنوان یکی از کلیدی‌ترین نکات برداشت کرد. نتیجه واقعی کنفرانس توسعه‌دهندگان هوآوی اما بسیار جالب‌تر است و برای اندروید تهدیدی بسیار خطرناک‌تر از تغییر سیستم عامل کاربرانش است، البته به شرط آن که جواب دهد!

دلیل تلاش هوآوی برای جایگزین کردن سیستم عامل خود با اندروید، قرار گرفتن این شرکت در لیست سیاه ایالات متحده آمریکا است که منجر به حذف دسترسی به نرم‌افزارهای مبتنی بر گوگل در تلفن‌های هوشمند این شرکت شده است. طبق همین لیست سیاه هم اکنون چیپ‌ست‌ها و نمایشگرهای این شرکت را هم حذف کرده است. باید در نظر داشت که غیرمنطقی خواهد بود اگر قرار باشد سیستم عامل جدید هوآوی شامل تلفن‌های همراه کم شماری شود. بزرگترین تهدید برای اندروید این نیست که کاربران هوآوی سیستم‌عامل خود را به OS تغییر دهند؛ مهم‌ترین مسئله آسیب احتمالی است که در بازار به وجود می‌آید و کارخانه‌های تولیدکننده بزرگ دیگر را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هوآوی

هوآوی سامسونگ را شکست داد

هوآوی این تغییر را به عنوان استراتژی بر هم زدن معادلات بازار تلفن‌های همراه هوشمند طراحی کرده است که هم بتواند به گوگل حمله کند و هم سامسونگ را در بازار از پیش‌رو بردارد. این برنامه جاه‌طلبانه غول چینی همزمان دو هدف را پی‌ می‌گیرد: مبارزه با اندروید و رهبری بازار.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید هوآوی در اوایل سال جاری میلادی از نظر فروش جهانی تلفن‌های همراه هوشمند توانست سامسونگ را پشت سر بگذارد و بیشترین سهم را از بازار تلفن‌های هوشمند را در دست بگیرد. حالا اقدام جدید ایالات متحده تضمین می‌کند که سامسونگ، بار دیگر به عنوان برند پیشرو اندروید، بازار را از چینی‌ها باز پس‌بگیرد. به نتیجه رسیدن جاه‌طلبی هوآوی در بازار، به معنای سرنگونی تخت سلطنت سامسونگ است و به همین دلیل اکنون چینی‌ها لازم است استراتژی کاملا متفاوتی را برای رسیدن به هدف خود اتخاذ کنند.

در کنفرانس توسعه‌دهندگان هوآوی، رئیس بخش مشتریان این شرکت، ریچارد یو، همزمان با ارائه گزارش بی‌نظیر فروش پررونق هوآوی اشاره‌ای هم به محدودیت‌ها و کمبود‌های نرم افزاری این شرکت نیز کرد.

اما در گزارش فروش هوآوی رکوردهای بی‌نظیری از سوی این شرکت گزارش شد. این شرکت در فروش بخش‌های پوشیدنی‌ها، ساعت‌ها و نوت بوک‌ها رتبه‌های اول یا دوم را در سراسر جهان و در چین را به خود اختصاص داده بود. در میان فروشندگان تبلت هم رتبه سوم در جهان را به خود اختصاص داده است. اما مهم‌ترین و خیره کننده‌ترین بخش این گزارش مربوط به تلفن‌های همراه هوشمند شرکت هوآوی بود که در چین و همزمان در سراسر جهان پرفروش‌ترین بودند که رهبری بازار عظیم تلفن‌های همراه را به دست غول تکنولوژی چین داد.

هوآوی

اکوسیستم 1+8+N؛ ایده انقلابی هوآوی

حالا شرکت هوآوی با طراحی اکوسیستم خود که بیش از یک سال است درباره آن صحبت می‌کند به دنبال اجرایی کردن استراتژی "1+8+N" است. اکوسیستم ارتباطی بی‌نقصی که مبتنی بر هوش مصنوعی میان دستگاه‌های هوشمند است و در قلب آن 1 تلفن هوشمند کاربر قرار گرفته و با 8 دستگاه هوشمند او ‌مانند رایانه شخصی، لپ‎تاپ، تبلت، ساعت، لباس‌های پوشیدنی می‌تواند ارتباط برقرار کند. N نیز در این میان تعدادی بیشمار از دستگاه‌هایی است که به اینترنت اشیا مجهز هستند که با اتصال به این اکوسیستم، آن را کامل می‌کنند و کنترل مرکزی چنینی اکوسیستمی از طریق سخت افزار هوآوی صورت می‌پذیرد.

وانگ چنگلو، رئیس بخش نرم‌افزار هوآوی، در HDC گفت که این شرکت بیش از یک سال است که مشغول به کسب داده‌های جدید درباره اکوسیستم خود است. او می‌گوید: «توسعه یک اکوسیستم خوب بسیار دشوارتر از توسعه فناوری‌های خوب است. ما تاکنون سابقه توسعه نرم‌افزاری در چین را نداشته‌ایم».

اکوسیستم تلفن هوشمند محور شرکت هوآوی که شامل دستگاه‌های ممتازی است که در هرکدام در بازار خود رقابتی بزرگ را با سامسونگ و اپل سازمان داده‌اند. تصور اینکه این اکوسیستم اکنون ممکن است به رهبر بازار این پرچمداران تبدیل شود بسیار دشوار است. امری که تا ماه گذشته به هیچ عنوان حتی قابل تصور و پیش بینی پذیر بود.

هوآوی

هارمونی به دنبال تسخیر بازار؟

شرکت هوآوی در نهایت تایید کرد که سیستم عامل اختصاصی خود هارمونی او‌ اس (HarmonyOS) را برای تلفن‌های هوشمند آماده خواهد کرد و قرار است تا جایگزینی برای اندروید باشد. یو در کنفرانس توسعه دهندگان گفت: «شاید از سال آینده شاهد تلفن‌های هوشمند با سیستم عامل HarmonyOS باشیم».

البته این سوال که چه کسی این تلفن های هوشمند را تولید خواهد کرد ، ممکن است سوال بسیار اساسی‌تر و مهم‌تری باشد. اگر -این اگر بسیار بزرگی است- هوآوی بتواند سازندگان تلفن‌های همراه هوشمند چینی و شاید حتی غیرچینی‌ها را از تکیه بر اندروید باز دارد و به سیستم عامل و فروشگاه برنامه خود بکشاند، موفقیت بسیار بزرگی خواهد بود. عملی شدن این ایده تهدیدی بسیار بزرگ و جدی علیه گوگل و اندروید در بازار خواهد بود و سامسونگ رهبر بازار را هم می‌تواند به شدت آسیب‌پذیر شود.

البته بهتر است باز هم پیش بینی‌های خیلی عجولانه نکنیم. ما حتی هنوز بحثی راجع به اینکه آیا تحریم‌های ایالات متحده تا آنجا پیش خواهند رفت که تولیدکنندگان آمریکایی بتوانند سیستم عامل هوآوی را برای تلفن‌های همراه خود انتخاب کنند را شروع نکرده‌ایم.

هوآوی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید