بازار ارز همچنان درگیر نااطمینانی است؛

شبیخون دلار از هرات به تهران

کدخبر: ۳۶۳۰۳۲
نرخ دلار در بازارهای تهران و هرات به مرز مهمی رسیده است؛ مرزی که حمله به آن یا عقب‌نشینی از آن، می‌تواند مسیر بازار در روزهای آتی را ترسیم کند. امروز در هرات، دلار از مرز مهمی رد شد تا تهران، آماده به حرکت شود.
شبیخون دلار از هرات به تهران

به گزارش اقتصادنیوز، در حالیکه بازار ارز در صبح روز گذشته رو به پایین حرکتش را آغاز کرده بود، اما با نزدیک شدن سخنرانی رئیس جمهور آمریکا، این روند بهم خورد. دلار تهران به سمت مرز مقاومتی 27,400 تا 27,500 تومان یورش برد و در این مرز تثبیت شد. عبور از این باند مقاومتی، به معنی باز شدن مسیر تا 28 هزار تومان خواهد بود. 

>>>>بیشتر بخوانید؛

دلار گران شد /بازار ارز با افزایش نرخ، آغاز به کار کرد

همزمان با روند دلار در تهران، دلار هرات که این روزها نقش پیش‌نگر را برای دلار تهران بازی می‌کند نیز از مرز روانی 27 هزار تومان عبور کرد و به سطح مهم 27,100 تومان رسید. عبور دلار هرات از این سطح نیز به معنی چراغ سبز هرات به تهران برای سطوح جدید خواهد بود. هرات معاملات امروز صبح را با توپ پر آغاز کرد و از 27,200 تومان نیز گذشت. این روند در صورت تداوم، به معنی عبور دلار تهران از 28 هزار تومان خواهد بود. 

بازار ارز

به نظر می‌آید همچنان فعالان بازار، افزایش ریسک‌های سیاسی را پیش‌بینی می‌کنند یا دست کم از تحلیل دقیق شرایط و تحولات بین‌المللی مرتبط با ایران، عاجز مانده‌اند. همین فضای گرگ و میش احتمالا بخشی از تقاضای موجود در بازار را توضیح می‌دهد، تقاضایی که می‌تواند از جنس فرار سرمایه نیز باشد. اغلب تحلیلگران بازار به این نتیجه رسیده‌اند که تا مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا، نمی‌توانند تصویر روشنی از وضعیت داشته باشند. 

البته برخی نیز این سناریو را مطرح می‌کنند که فعلا سیاستگذار کلان اقتصادی برای نجات بورس، به دنبال پالس مثبت از بازار ارز به سرمایه است. با اینحال، کارشناسان معتقدند که سیاستگذار پولی، هدفگذاری تورمی را فدای هدف دیگری نمی‌کند. ضمن اینکه با نزدیک شدن انتخابات آمریکا، احتمالا جو بازار نیز رنگ و بوی دیگری خواهد گرفت، بنابراین بانک مرکزی هر آنچه را که در آستین دارد، در زمان حال رو نمی‌کند و برخی از کارت‌های بازی احتمالا در زمان حساس، رونمایی خواهند شد. با این اوصاف، باید دید که خط قرمز بانک مرکزی در روند افزایشی دلار کجاست.  

یکی از مسائلی که در ماه‌های اخیر فشار تقاضا بر بازار نیما و آزاد را افزایش داده، تقاضای حواله است. با توجه به محدود شدن تخصیص دلار 4200 تومان، برخی از واردکنندگان از ارز دولتی به ارز نیمایی رجوع کرده‌اند. با توجه به اولویت بالای این دسته از واردکنندگان برای تامین ارز، واردکنندگان با اولویت پایین ناچار به تهیه ارز خود در بازار آزاد شده‌اند. البته با آزاد شدن عرضه صادرکنندگان بزرگ، بخشی از این خلا می‌تواند مرتفع شود. اما در هر حال، فشار جدیدی برای تامین حواله ایجاد شده است. نرخ فروش حواله دلار در سامانه نیما در روز گذشته به مرز 23 هزار تومان رسیده که در توافق با حرکت بازار آزاد بوده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید