رکوردهای کرونا در نیم‌سال اول؛ روزها قرمز، سیاه و سفید

قدرت کشندگی کرونا در ایران+نمودار

کدخبر: ۳۶۲۸۸۱
در نیمه اول سال 99 بیشترین فوتی و کرونایی در ماههای تیر و مرداد رخ داد. از این حیث ماه اردیبهشت سپیدترینماه کرونایی بوده است.
قدرت کشندگی کرونا در ایران+نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، پیکان بیماری واگیردار کرونا از اواخر سال گذشته قلب ایران را نشانه گرفته این ویروس تا پایان تابستان جان 24 هزار و 478 نفر از هموطنان را ستانده است. در این گزارش کارنامه کرونا در نیم سال ابتدایی سال بررسی  و نشان داده شده قرمزترین روزها در کرونا از نظر ابتلا چه زمانی بوده است و در مقابل سیاه ترین روزها از نظر فوتی چه روزی بوده است. علاوه بر آن در کنار روزهای سفید به جهت ابتلا و فوت نیز معرفی شده است.

روزهای کرونا زده

در بررسی روزانه نیمه تابستان سال جاری، سیاه ترین روز کرونایی با بیشترین فوتی را شاهد بود و میانه خرداد حادترین روز کرونایی با بیشترین ابتلای روزانه را سپری کرد. براساس آمار منتشر شده، بیشترین آمار فوتی کرونا در 7 مرداد با 235 فوتی و بیشترین ابتلای روزانه در 15 خرداد با  3 هزار و 574 مورد ابتلای روزانه بوده است. 

این درحالیست که سپیدترین روز کرونایی 5 خرداد با 34 مورد فوتی بوده و آرامترین روز کرونایی 13 اردیبهشت با 802 مورد ابتلا به ثبت رسیده است.

کرونای شهریور

تابستان کرونا زده

اما در بررسی ماهانه نگاهی به آمار 185 روز نیمه اول سال جاری حکایت از آن دارد که در اردبیهشت از سرعت پیشروی این بیماری کاسته شده و در برخی  تیر و مرداد کرونا بیشتر از ماههای دیگر قدرت نمایی کرده است.

 مقایسه ماهانه ابتلا و فوتی های روزانه کرونا نشان می دهد که گرمای تیر و مرداد ماه سال جاری بر تب و تاب این بیماری افزوده است.این در حالی است که در ابتدای ورود کرونا به ایران وزارت بهداشت امیدوار بود با آمدن فصل گرما از قدرت کرونا کم شده و حتی این ویروس از بین برود. اما آمارهای رسمی منتشر شده از سوی این وزارتخانه نشان می دهد  تیر ماه با میانگین روزانه 2 هزار و 460 مورد ابتلا قرمز ترین ماه از  نظر ابتلا در نیم سال نخست بوده است.از نظر میزان قربانیان هم مرداد ماه با میانگین روزانه 185 مورد مرگ و میر  سیاه ترین ماه کرونایی در 6 ماهه نخست امسال شناخته می شود.

این افزایش مبتلایان به  بیماری کرونا و رشد میزان فوتی ها در ماه های ابتدایی تابستان نشان از سرعت شیوع این بیماری در ماههای نخست تابستان را دارد.

کرونای شهریور

از طرف دیگر میانگین 67 مورد مرگ و میر ناشی از کرونا در اردیبهشت ماه، و هزار و 443 ابتلا در این ماه ، بیانگر این نکته است که وضعیت این ماه در مقایسه با ماه‌های دیگر سپید تر بوده است. این امر می‌تواند نتیجه سیاست فاصله گذاری اجتماعی باشد که در ایران به طور سف و سخت اجرا شد. در ادامه که اجرای این سیاست کم رنگ شده  روند ابتلا و فوت نیز مجددا به سمت بالا رفتن میل کرده است. 

کرونای شهریور

کرونا دوباره جان می گیرد؟

آمارهای اعلام شده تا به امروز درباره نسبت فوتی ها به مبتلایان روزانه کرونا، قدرت مرگ و میر کرونا در ایران را نشان می دهد. بر این اساس  در ابتدای فروردین امسال این نسبت 7.2 درصد بوده است که به مرور تا اواخر بهار سال جاری از این نسبت کاسته شد تا آنکه این نسبت در 31 خرداد به 4.6 درصد یعنی کمترین میزان خود رسید. این نسبت در تیر ماه نیز میزان کمی داشت و تقریبا حول مقدار 4.7 درصد در نوسان بود.

کرونای شهریور

زیادتر بودن میانگین فوتی ها و مبتلایان در این ماه و درعین حال کمتر بودن میزان مرگ و میر نشان از کنترل نسبی کرونا در کشور در آن مقطع  دارد. طبعا بخش زیادی از این کنترل از ناحیه کادر درمان بوده است. این نسبت اما در اواخر مرداد ماه دوباره شروع به افزایش کرده و نهایتا در هفته آخر شهریور به 5.76 درصد رسید یعنی در انتهای تابستان  یک واحد درصد به قدرت مرگ و میر کرونا افزوده شد. و ماه شهریور در نیمه اول سال جاری سومین ماه از این حیث شد. 

پیام کرونایی هفته آخر تابستان

رشد دوباره میزان ابتلا به کرونا در شهریور ماه سال جاری و افزایش میزان فوتی ها در هفته آخر شهریور هشداری جدی را در این باره در بر دارد.  دراین خصوص آمار مبتلایان کرونا در 31 شهریور دومین رکورد بیشترین مقدار مبتلایان کرونا در 6 ماهه نخست سال جاری است.  این میزان برابر با 3 هزار و 341 نفر در این روز بوده و میزان فوتی ها نیز به طور موازی در حال زیاد شدن است. از این رو هفته آخر شهریور حاوی پیام های کرونایی در باب وضعیت قرمز کرونا در روزهای آینده است. به این معنا که شیوعی که در ابتدای تابستان کنترل شده بود به نظر در حال گسترش است.

آنچه در برخورد با شیوع این بیماری بایستی در نظرگرفته شود آن است که هر کاهشی اگر در قدرت و سرعت پیشروی کرونا مشهود شده، به طورمستقیم به رعایت اصول بهداشتی، فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و مسائل پیشگیری از ابتلا به کرونا از ناحیه مردم و تلاش کادر درمان مرتبط بوده است. 

کرونای شهریور

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید