واکنش دلالان به پاتک بازارساز چه خواهد بود؟

بازی دلار در نیمه مربی‌ها

کدخبر: ۳۶۱۴۶۲
زمین بازی دلار از ظهر دیروز به طور کامل عوض شد. تا ظهر دوشنبه، یک طرف حمله می‌کرد و طرف دیگر به دلیل بازی‌خوانی اشتباه، بیشتر نظاره‌گر بازی بود. اما بعد از ظهر دیروز بازار ارز شاهد ضدحمله سنگین بازارساز بود؛ ضدحمله‌ای که کمتر سابقه داشته است. دلالان پیش‌بینی رشد 3 هزار تومانی نرخ صرافی و برداشتن سقف قیمتی در نیما، در یک روز را نمی‌کردند. باید دید امروز، نوسانگیران ارزی چه واکنشی به استراتژی جدید نشان می‌دهند.
بازی دلار در نیمه مربی‌ها

به گزارش اقتصادنیوز، دیروز تغییر تاکتیک بازارساز، پس از مدت‌ها بازی را به نفع سیاستگذار ارزی تغییر داد تا نرخ ارز از کانال 26 هزار تومان دفاع کند. در حالیکه نرخ در بازار آزاد تا ظهر به کانال 27 هزار تومان یورش برده بود، اما افزایش نرخ صرافی و حذف سقف قیمتی در سامانه نیما، جو بازار را تغییر داد. 

تغییر تاکتیک

بازارساز ارزی پیش از روز دوشنبه، یک تاکتیک متفاوت را برای مدیریت بازار پیش گرفته بود. این تاکتیک مشخصا از 3  المان تشکیل می‌شد؛ فاصله داشتن نرخ صرافی از بازار آزاد، حذف تقاضاهای غیررسمی و سایر(سهمیه 2200 دلاری هر کارت ملی) و گذاشتن سقف قیمت در سامانه نیما. این تاکتیک جواب نداد و در طول یک هفته گذشته، بازارساز نظاره‌گر افزایش نرخ ارز و عبور از کانال‌های 24، 25 و 26 هزار تومانی بود.

به نظر شکستن سقف تاریخی دلار باعث شد تا اتاق فکر سیاستگذار ارزی، تصمیم به تغییر تاکتیک دهد. از اینرو دیروز در هر 3 تصمیم بازنگری صورت گرفت و بازارساز از این تعویض‌ها، نتیجه هم گرفت. تا جاییکه نرخ دلار در بازار آزاد که از مرز 27 هزار تومان گذشته بود، به یکباره شوکه شد. در طول ایام اخیر، نرخ صرافی به طور کامل اثرگذاری خود را به واسطه فاصله غیرمعقول از بازار آزاد، از دست داده بود. اما افزایش کم‌سابقه نرخ صرافی(جزئیات) موجب شد تا حیات خلوت دلالان بهم بریزد. این اقدام انگیزه‌ای به صرافان برای عرضه بیشتر تزریق کرد تا تنها دلالان کنار خیابان، نبض بازار را در دست نگیرند. با توجه به فاصله کم نرخ صرافی با بازار، نگرانی از بابت ایجاد صف‌های طویل هم وجود نداشت و به همین دلیل، تقاضاهای دیگر در قالب سهمیه 2200 دلاری نیز به رسمیت شناخته شد. علاوه بر این، بازارساز با برداشتن سقف قیمتی در سامانه نیما، انگیزه عرضه در بازار ثانویه را نیز افزایش داد تا در سمت حواله نیز پاسخگوی نیازها باشد. البته بازارساز این بار تنها به دنبال حواله نرفته، و بخش اسکناس بازار را نیز به دقت رصد می‌کند.  

پاتک دیروز می‌تواند یک اثر مثبت دیگر نیز داشته باشد، و آن اینکه بار دیگر بازار ارز نشان داد که برای نوسانگیری محل امنی نمی‌تواند باشد. هر چند پیش از این نیز برخی تحلیلگران تکنیکال، محدوده 26 هزار تومان را در زمان فعلی، منطقه مناسبی برای گشت‌زنی نشناخته بودند و منتظر واکنش شناسایی روند بازار در روزهای آتی بودند. افرادی که در نرخ 27 هزار تومان در روز گذشته اقدام به خرید اسکناس آمریکایی کرده‌اند، ممکن است در روز جاری به فروشنده بدل شوند تا از ضرر بیشتر خود جلوگیری کنند، چرا که هر آن احتمال چرخش انتظارات منفی وجود دارد. همین مسئله می‌تواند صف خرید روزهای گذشته را به صف فروش در بازار ارز بدل کند، همانند اتفاقات بازار سهام. باید دید امروز دلالان در نیمه مربیان، چیزی برای رو کردن دارند یا خیر. ضمن اینکه بازارساز نیز دیگر بیکار ننشسته است. 

بازار ارز

فرمانبری سکه از دلار

سکه دیروز ثابت کرد که بیشتر از آنکه نگاهش به اونس باشد، دنباله‌رو دلار شده است. بهای سکه امامی که تا 13 میلیون تومان نیز پیشروی کرده بود، تا 12 میلیون و 300 هزار تومان در عصر دوشنبه عقب نشست. سکه در این روزها، به هوش بالا شهره شده بود، و برخی با نگاه به رشد سکه، به سمت بازار ارز حرکت کرده بودند. اگر این فرض درست باشد، هوش سکه دیروز سقف جدید دلار را مخابره کرد.

البته اونس نیز در روز دوشنبه از 1940 تا 1960 دلار حرکت کرد، اما بهای فعلی سکه چیزی به اونس بدهکار نیست؛ چرا که با اونس 1960 دلاری و دلار 27 هزار تومانی نیز سکه نباید بیش از 12 میلیون و 200 هزار تومان قیمت بخورد. از اینرو قطر حباب سکه تا حدودی کوچک شد. سکه برای لمس مجدد مرز 12 میلیون تومان، باید کاهش دلار به زیر 26 هزار تومان را در کنارش داشته باشد، این به شرطی است که امروز اونس روندی افزایشی را پیش نگیرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید