واکنش بازار به حذف سهمیه صرافی چه خواهد بود؟

جمع‌شدن صف خرید از بازار ارز

کدخبر: ۳۶۰۳۳۲
دیشب پس از پایان یافتن معاملات در بازار ارز، 2 خبر مهم مخابره شد: حذف سهمیه 2200 دلاری برای هر کارت ملی و وعده کاهش فاصله نرخ رسمی و بازار آزاد.
جمع‌شدن صف خرید از بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز روزهای ناآرامی را گذارنده است. از یک سو نرخ در بازار آزاد در حال رشد بود و از سوی دیگر، با توجه به اختلاف نرخ صرافی و بازار، صف‌های مقابل صرافی، مناظر ناخوشایندی را برای جامعه خلق کرد. اصولا بذر رانت نمی‌تواند میوه دلچسبی تحویل دهد. 

با اینحال، امروز 2 خبر مهم برای بازار ارز وجود دارد: نخست آنکه تحویل دلار به هر کارت ملی به میزان 2200 دلار در سال فعلا منتفی شد(جزئیات)؛ و دوم رئیس کل بانک مرکزی به شکل تلویحی خبر داد که استراتژی بازارساز در نرخ رسمی به روند گذشته باز خواهد گشت، یعنی فاصله نرخ صرافی ملی با بازار آزاد کاهش خواهد یافت(یادداشت عبدالناصر همتی). 

این دو خبر در عمل به معنی تعطیلی صف مقابل صرافی‌ها خواهد بود. اما حذف تقاضای سهمیه‌ای دلار از مقابل صرافی‌ها، می‌تواند شمشیر دولبه باشد؛ صف جمع می‌شود اما می‌تواند فشار تقاضا را به بازار افزایش دهد، راه‌حل بهینه این بود که آربیتراژ از بین رود، یعنی وعده همتی تحقق یابد. هر چند احتمالا تلقی بازارساز این است که تقاضای بوجود آمده در روزهای اخیر در صرافی‌ها، تنها به دلیل آربیتراژ موجود بوده و سهم تقاضای واقعی اندک بوده است. به نوعی می‌توان با ادبیات بورس‌بازان اینطور گفت: برخی توانستند در طول یک هفته اخیر از یک عرضه اولیه ارزی در صرافی‌ها با سود تضمینی بهره ببرند!

برخی از تحلیلگران در بازار داخل معتقدند که مجموعه تصمیم‌گیری در دولت تمایل دارد تا بازار ارز پیش از انتخابات آمریکا واکنش هیجانی نشان ندهد و بازار به هر قیمتی، در یک محدوده خاص رنج شود. آنها ادله استدلال خود را اختلاف نرخ صرافی و بازار آزاد در روزهای اخیر می‌دانند.

دیروز که نرخ ارز کانال 25 هزار تومان را فتح کرد، به راحتی تا مرز 25,300 تومان حرکت کرد. همچنان دلار زیر سطح 26 هزار تومان شانس برگشت دارد. سطح مقاومتی 26,000 فعلا مهمترین مقاومت دلار محسوب می‌شود که در صورت بازگشت از این سطح می‌تواند بار دیگر کانال 23 و حتی 20 را مشاهده کند. به همین دلیل نوسانگیران به دقت وضعیت بازار را رصد می‌کنند تا دچار ضرر سنگین نشوند. 

البته بازارساز امروز باید علاوه بر نزدیک کردن نرخ رسمی و نرخ بازار آزاد، توجهی هم به روند درهم داشته باشد. درهم اگر به 7 هزار تومان برسد، کار برای دلار نیز سخت خواهد شد. تا نرخ درهم بالای 6750 تومان قرار دارد، وضعیت درهم نگران‌کننده است. در سطح فعلی نرخ درهم(6990) دلار 25,600 تومانی توجیه دارد. در معاملات پشت خطی درهم سطح 7 هزار تومان را لمس کرد و این مسئله می‌تواند در معاملات نقدی امروز تکرار شود. 

SnLzixRIlYdD

سکه در مرز مقاومتی مهم 

برای سکه امروز مرز 11 میلیون و 800 هزار تومان اهمیت زیادی دارد. از نظر تحلیلگران تکنیکال سکه در صورت عبور از این مقاومت، برای نخستین بار 12 میلیونی خواهد شد. آنچه که می‌تواند در تحقق یا عدم تحقق این گزاره موثر باشد، وضعیت بازار داخلی ارز و اونس طلا است. وضعیت در بازار جهانی طلا فعلا مبهم است و بازار خنثی دنبال می‌شود. اونس در طول 12 ساعت گذشته بین 1925 تا 1940 دلار نوسان داشته است. 

سکه در سطح فعلی بهای اونس، با دلار 25,800 تومانی تنظیم شده است. سکه برای ورود به کانال جدید احتمالا به روند افزایشی اونس در روز جاری نیاز خواهد داشت. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک