بازدهی بازار ارز،سکه و سهام در هفته اول شهریور؛

دلار صدرنشین شد، بورس قعرنشین و سکه صفر گرفت

کدخبر: ۳۵۸۴۳۸
در هفته اول شهریور بازدهی بورس برای دومین هفته زیر صفر بود،بازدهی سکه در سطح صفر ماند اما بازدهی قیمت دلار حدود هفت درصد شد تا این بازار صدرنشینی بازدهی در بازارها را حفظ کند.
دلار صدرنشین شد، بورس قعرنشین و سکه صفر گرفت

به گزارش اقتصادنیوز، در اولین هفته شهریورماه، قرعه افزایش قیمت ها باز هم به نام دلار افتاد تا این ارز بتواند پس از حدود 20 روز به بالای 23 هزار و 200 تومان برود. دلار که در 3 روز ابتدایی هفته، روند افزایشی خاصی نداشت و در زندان 22 هزار و 700 تا 23 هزار و 100 تومان نوسان می کرد، به یکباره در روز چهارم شهریورماه، شدیدترین افزایش روزانه خود در هفته جاری را تجربه کرد و با 430 تومان رشد به بهای 23 هزار و 430 تومان رسید.

 همین رشد کافی بود که انتظارات افزایشی بار دیگر در بازار فعال تر شود و یک روز بعد، نوسان گیران برای شکستن مقاومت دوم پیش روی بازار یعنی عدد 23 هزار و 700 تومانی تلاش کنند. با این حال، چنین اتفاقی رخ نداد و بازار پس از نزدیک شدن به نقطه یاد شده با افزایش فروش ها مواجه شد. به دنبال این اتفاق، این ارز از سطح 23 هزار و 500 تومانی عقب نشست و روی عدد 23 هزار و 450 تومان به کار خود پایان داد.

 همین قیمت البته نسبت به نرخ انتهای هفته گذشته رشد 1.7درصدی را نشان می داد. هیچ دارایی با نقدشوندگی سریع در هفته گذشته چنین بازدهی را به ثبت نرساند تا به مانند انتهای مردادماه، دلار یک بار دیگر صدرنشین جدول هفتگی بازدهی بازارها لقب بگیرد.

560AAAB1-A810-4FAB-BB74-403BCA3E48B4

آینده قیمت دلار از چشم معامله گران

با توجه به دو هفته رشد متوالی و گذر محکم از مرز 23 هزار تومانی، بیشتر معامله گران انتظار دارند که روند افزایشی این ارز در هفته جاری نیز ادامه پیدا کند. از نگاه تحلیل گران فنی، بازار در یک کانال صعودی قرار گرفته است مگر اینکه دلار به زیر مرز 23 هزار تومانی بازگردد.در این صورت روند ها کاملا معکوس می شود.

 البته تمام بازیگران بازار با افزایشی ها هم نظر نیستند و معتقدند، بازارساز همانطور که در 2 روز انتهای هفته توانست با بالا بردن قیمت دلاردر صرافی ملی، نوسانات بازار آزاد را مدیریت کند، در هفته جاری نیز به این روند ادامه خواهد داد .

گروهی از معامله گران هم اعتقاد دارند، در شرایط کنونی نباید زیاد و با عجله معامله کرد؛ این گروه اعتقاد دارند، زمانی که فضای بازار مبهم است و اخبار سیاسی متناقض هم به گوش می رسد، بهتر است از بازار فاصله گرفت و زمانی که جهت قیمت ها مشخص تر شد، اقدام به معامله کرد. در انتهای هفته به نظر می رسید ادعای وزیر امور خارجه آمریکا درمورد بازگشت تحریم های ایران مورد توجه معامله گران پشت خطی دلار قرار گرفته بود، ولی حداقل تا صبح جمعه، در معاملات مجازی، خبری از معامله دلار بالای سطح 23 هزار و 500 تومان نبود.

رشد دلار

کانال شکنی دلار در صرافی ملی

قیمت دلار در صرافی ملی که در واقع عامل بازار ساز ارز به حساب می آید در کانال 23 هزار تومان بسته شد.نرخ اعلام شده از سوی صرافی ملی در پایان روز کاری پنج شنبه 6 شهریور 2.6 درصد از هفته قبل بالاتر بود. اما مهم ترین رکورد این قیمت برگشت به کانال 23 پس از دو هفته بود.نرخ صرافی ملی در دو هفته قبل برای مقطعی وارد کانال 21 شده بود اما در هفته کاری سپری شده مجددا به کانال 23 هزار تومان برگشت.برخی می گویند نرخ صرافی ملی ارزش معاملاتی ندارد اما گروهی دیگر اعتقاد دارند رصد نرخ صرافی بانک ملی برای بازیگران ارزی مهم است زیرا نشان می دهد بانک مرکزی در نحوه مواجهه با نوسان چه آرایشی گرفته است. مشهور است بانک ملی از طریق این نرخ با بازار ارز سخن می گوید.

پایان بازدهی منفی بورس؟

در هفته ای که دلار صدرنشین جدول بازدهی شد، شاخص کل بورس باز هم در مدار منفی باقی ماند و در مجموع 2درصد از ارزش خود را از دست داد. البته این شاخص هفته گذشته، 11 درصد کاهش را به ثبت رسانده بود و همین کاهش میزان افت نشان می داد که بورس ممکن است برای هفته جاری شانس بیشتری برای بازگشت به بالای جدول بازدهی داشته باشد.

البته در 2 روز آخر بازار، شاخص کل بورس افزایش های قابل توجهی را تجربه کرد و فاصله خود با کانال یک میلیون و 600 هزار واحدی را نزدیک به 100 هزار واحد بیشتر کرد.آنچه بورس را منفی کرد ریزش های ابتدای هفته بود.

 ازنگاه شماری از فعالان، شاخص کل بورس از کف فاصله گرفته است و به نظر می رسد حداقل در آغاز معاملات هفته، اگر اتفاق سیاسی خاصی رخ ندهد، به سوی مقاومت یک میلیون و 800 هزار واحدی حرکت کند. البته گروهی از تحلیل گران فنی اعتقاد دارند، شاخص باید یک بار دیگر، کف یک میلیون و 600 هزار واحدی را مورد آزمون قرار دهد و تا این اتفاق رخ ندهد، از صعودهای بزرگ خبری نخواهد بود.

بازدهی صفر سکه تمام

در بازار سکه، سکه امامی به عنوان ارزشمندترین سکه موجود در بازار نتوانست بازدهی مثبت را تجربه کند؛ در انتهای هفته فلز ارزشمند داخلی، روی عدد 10 میلیون و 800 هزار تومان قرار گرفت؛ یک هفته قبل تر سکه دقیقا در همین نقطه معاملات خود را پایان برده بود؛ در نتیجه یک هفته تلاش سکه بازان به چیزی فراتر  از بازدهی صفر منجر نشد.

نمودار قیمت سکه در هفته اول شهریور

سکه یک هفته است که پشت مرز 11میلیونی تقلای صعود میکند، ولی روند بهای طلای جهانی حداقل در طول هفته به گونه ای نبود که سکه بازان را برای رشد کانالی متقاعد کند.

در هفته پیش روی هم اونس جهانی مسیر سختی را پیش رو دارد سخنان پاول موجب نشد طلا در مرز 2 هزار دلار مجوز اقامت بگیرد.برخی از پایان هیجان در بازار طلا خبر می دهند اما توصیه های فنی هنوز پیش بینی افزایشی دارد.

بازدهی نیم سکه و ربع در چله نشینی سکه و بورس

A9C80F21-2246-42C6-9882-38FC49ADCEC5

در هفته ای که بورس در دمای زیر صفر به کار خود پایان داد و سکه نیز روی سطح صفر قرار گرفت و قیمتش نسبت به دوره مشابه در هفته قبل تغییر نکرد بیشترین سود پس از معامله گران نصیب معامله گران و خریداران نیم سکه و ربع بهار آزادی شد.این دو بازار در هفته های گذشته رمق چندانی نداشتند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید