نوسان دلار کنترل شد

احتیاط معامله‌گران ارز در آستانه تعطیلات

کدخبر: ۳۵۸۱۰۶
نرخ ارز پس از افزایش نرخ صرافی به سکون نسبی رسید. به نظر می‌آید، معامله‌گران در آستانه تعطیلات ترجیح داده‌اند که بیشتر فروشنده بازار باشند.
احتیاط معامله‌گران ارز در آستانه تعطیلات

به گزارش اقتصادنیوز، نرخ دلار در بازار آزاد که روز گذشته تا نزدیک 23,700 تومان حرکت کرده بود، در عصر و معاملات شبانه به کانال 23,500 تومان بازگشت. البته کاهش نرخ می‌تواند اصطلاحا یک پولبک به مرز مهم 23,300 تومان باشد. پس از اوج‌گیری دلار تا مرز 23,700 نیز برخی معامله‌گران انتظار بازگشت نرخ را به مقاومت شکسته شده داشتند.

برخی از معامله‌گران معتقد بودند با توجه به تعطیلات پیشرو، حجم معاملات در حال کاهش است و به همین دلیل 4شنبه به نوعی آخرین روز معاملاتی بوده است.  

با اینحال، صرافی دیروز کاملا فعالانه وارد بازار شد و نرخ را در 4 مرحله از 22,480 تومان تا مرز 23,000 تومان افزایش یافت. روندی که امروز نیز مشاهده می‌شود. در روز سه‌شنبه شکاف نرخ صرافی و آزاد به هزار تومان رسیده بود، اما دیروز بازارساز این شکاف را از بین برد تا ذخایر ارزی به تاراج نرود. 

با این حال نرخ‌هایی که در تعطیلات در معاملات پشت خطی زده می‌شود، احتمالا قیمت‌های پایداری نخواهد بود. چرا که حتی در معاملات مجازی نیز حجم، بالا نیست. تحلیلگران بر این باروند که روند دلار در روز دوشنبه، اولین روز پس از تعطیلات مشخص خواهد شد.  مسئله مهمتر اینکه با توجه به غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار پس از تعطیلات 3 روزه، حجم فروش در آستانه تعطیلات بالا رفته است. 

با نرخ درهم، دلار تا حدود 23,600 تومان قیمت می‌خورد اما درهم در بازار دبی نیز از مرز 6500 تومان عقب‌نشینی کرده است. 

نرخ دلار

سکه در انتظار جکسون هول؟

سکه دیروز یکبار دیگر در تست مرز 11 میلیون تومان ناکام ماند. در ابتدای روز چهارشنبه، نه دلار توان افزایش داشت و نه اونس. به همین دلیل سکه نتوانست اهرم کافی برای امتحان کانال بالاتر را بدست آورد. البته اونس در بازار جهانی در عصر چهارشنبه پیشروی کرد و خود را تا 1950 دلار بالا کشید(دلیل رشد اونس)، اما معاملات امروز نشان می‌دهد که سکه سیگنال روشنی از روند اونس نگرفت. ضمن اینکه سکه فوری به تحولات اونس واکنش نشان نمی‌دهد و تا تثبیت روند جهانی در یک محدوده مشخص صبر می‌کند. 

حباب سکه با اعمال مالیات ارزش افزوده، همچنان بالای 800 هزار تومان در جهت منفی است. اما این حباب حجیم، چندان در روزهای اخیر برای طلای داخلی ویژه نبوده، در حقیقت بیشتر سکه خود را با حباب بدون محاسبه مالیات ارزش افزوده تطبیق داده است. بهای سکه در قیمت 23,650 تومان دلار به تعادل می‌رسد.

پیش‌بینی‌ها از روند ساعتی اونس، تقریبا خنثی است. امروز بازار جهانی طلا فقط منتظر سخنرانی رئیس فدرال رزرو در ضیافت جکسون هول است، سخنرانی حیاتی که می‌تواند روند طلای جهانی را مشخص کند و احتمالا اگر تغییرات شدید باشد، بر روند بازار داخلی نیز موثر باشد؛ با اینحال به نظر سکه نیز روند خود را پس از تعطیلات بیابد. جزئیات بیشتر در خصوص سخنرانی مهم امروز را اینجا بخوانید. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید