در گزارش «اقتصادنیوز» مطرح شد؛

معرفی بازیگر اصلی تورم مرداد +جدول

کدخبر: ۳۵۷۳۹۹
روند افزایشی شاخص قیمت‌ها در مرداد نسبت تیر، کندتر شد. با اینحال، همچنان تورم ماهانه در سطح بالایی به سر می‌برد. «اقتصادنیوز» در این گزارش به نقش گروه‌های مختلف در تورم مرداد می‌پردازد.
معرفی بازیگر اصلی تورم مرداد +جدول

به گزارش اقتصادنیوز، نقش اول تورم در مرداد ماه را خوراکی ها بازی کردند. از تورم 3.5 درصدی ماه گذشته، بیش از یک درصد ناشی از افزایش قیمت خوراکی ها و آشامیدنی ها بوده است. در این ماه، اثر «سایر خوراکی‌ها» از «خوراکی‌های تازه» بیشتر بوده است. تورم ماهانه خوراکی‌های تازه معادل 2.4 درصد و تورم ماهانه سایر خوراکی‌ها معادل 4.5 درصد گزارش شده است. به طور مشخص‌تر در بین خوراکی‌ها تورم 2 گروه «چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب‌میوه» و «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» از سایر خوراکی‌ها بیشتر بوده است. اما باید نقش بشیتر را به شیر و پنیر و تخم‌مرغ داد که در سبد مصرفی خانوارها اهمیتش، 2.5 برابر چای و قهوه است. تورم ماهانه شیر، پنیر و تخم‌مرغ معادل 5 درصد بوده است.

با اینحال، نباید تنها به ماکزیمم تورم ماهانه نگاه کرد، چرا که 2 گروه «نان و غلات» و «گوشت» مهمترین کالاهای خوراکی خانوارهای ایرانی محسوب می‌شوند. تورم ماهانه نان و غلات معادل 4.4 درصد بوده که محاسبات نشان می‌دهد نقش اول را در تورم خوراکی‌ها بازی کرده است. 

نقش «حمل و نقل» و «اجاره مسکن»

0.61 از تورم ماه گذشته نیز به دلیلی افزایش قیمت در گروه حمل و نقل بوده است.افزایش قیمت انواع خودرو باعث این موضوع شده است. تورم ماهانه گروه حمل و نقل برای مرداد ماه، 5.2 درصد گزارش شد که پس از گروه «مبلمان و لوازم خانگی» و «دخانیات» بیشترین میزان بوده است. با این حال، سهم پایین مبلمان و لوازم خانگی و دخانیات در سبد مصرف خانوارها، موجب شده تا اثرگذاری گروه «حمل و نقل» بر تورم بیشتر باشد. 

اجاره مسکن نیز با اینکه نسبت به تیر ماه افزایش قیمت کمتری را تجربه کرده، با اینحال با توجه به ضریب اهمیت آن در سبد شاخص قیمت، همچنان یک گروه تورم ساز برای خانوارهای کشور محسوب می‌شود. اجاره مسکن 0.45 در افزایش تورم ماه گذشته نقش داشته است. 

تمامی گروه‌ها در ماه گذشته افزایش قیمت داشته‌اند و هیچ گروهی، نقش کاهنده در شاخص قیمت بازی نکرده است. با اینحال، نقش برخی گروه‌ها با توجه به ضریب اهمیت‌شان اندک بوده است، مانند گروه‌های «آموزش» و «هتل و رستوران». 

تورم مرداد

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید