تقاضا در بازار سهام تقویت می شود؟

بیم و امیدهای بورس

کدخبر: ۳۵۷۰۸۹
بورس تهران معاملات خود در شهریورماه را در حالی آغاز می‌کند که بسیاری از سهامداران نگران تداوم روند اصلاحی قیمت‌ها هستند.
بیم و امیدهای بورس

به گزارش اقتصادنیوز، پس از اصلاح عمیق قیمت سهام طی معاملات هفته قبل، فعالان بورسی امروز -شنبه- منتظر واکنش بازار به مصوبات جدید سازمان بورس هستند.

خوش‌بینی به اثرات مثبت تصمیمات شورای بورس در پایان هفته گذشته و جذابیت قیمت‌ها پس از اصلاح اخیر از جمله عواملی است که به زعم برخی از تحلیلگران می‌تواند مسیر بازار را متعادل‌تر کند. 

بیم و امید های بورس در اولین هفته شهریور ماه

بورس تهران معاملات خود در شهریورماه را در حالی آغاز می‌کند که بسیاری از سهامداران نگران تداوم روند اصلاحی قیمت‌ها هستند. تراکم صف‌های فروش در معاملات پایانی هفته قبل نشان می‌دهد که سمت عرضه همچنان قوی است و ترس از ادامه اصلاح در فضای عمومی بازار نقش غالب را بازی می‌کند.

بورس تهران

از یک طرف، بسیاری از سهامداران که طی ماه‌های اخیر به سودهای قابل توجه دست یافته‌اند تمایل به خروج از بازار دارند و از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران نوظهوری که اخیرا وارد بازار شده‌اند، در هیجان ناشی از صف‌های طویل، سرگشته مانده‌اند و دل به حمایت‌های سیاست‌گذار بسته‌اند.

تقاضا در بازار سهام تقویت می شود؟

با این حال، دو تغییر مهمی که در پایان هفته قبل در قوانین بازار صورت گرفت تا حدی از شدت نگرانی‌ها کاست. در واقع، افزایش ضریب تعدیل سهام برای مشتریان اعتباری کارگزار‌ی‌ها از ۱۰ به ۲۰ درصد و ارتقای سقف سرمایه‌گذاری در سهام برای صندوق‌های با درآمد ثابت از ۵ درصد به ۱۵ درصد از جمله عواملی هستند که می‌توانند زمینه را برای تقویت تقاضا و کاهش عرضه در معاملات این هفته را فراهم کنند.

اثر دوگانه بازگشت ساعات معاملات به روال عادی

از طرفی، بازگشت ساعت معاملات به روال عادی (یعنی انجام کلیه معاملات در بازه زمانی 8:30 تا 12:30) احتمالا اثر دوگانه‌ای بر قیمت‌ها خواهد گذاشت. همزمانی کلیه معاملات از یک طرف امکان نقدشوندگی را افزایش خواهد داد و از طرف دیگر، بار هسته معاملات را بیشتر خواهد کرد.

به این ترتیب، احتمالا بار دیگر شاهد بروز اختلالات و کندی سامانه مرکزی بورس در پردازش سفارش‌ها باشیم که معنای دیگر آن افزایش ریسک خرید و فروش‌هاست. 

بورس

در چنین شرایطی نوسانات نرخ ارز و تحولات بازار جهانی کمتر توجه سهامداران را به خود جلب می‌کند و گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ها که از امروز روانه سامانه کدال خواهند شد، مطابق روال ماه‌های اخیر تاثیر شایانی در جهت‌گیری قیمت‌ها نخواهد داشت.

افق سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت‌تر از قبل به نظر می‌رسد و تغییرات قیمت‌ها به اخبار مربوط به سهام عدالت و صندوق‌های قابل معامله گره خورده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید