محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در نشستی ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران درباره دارو و درمان کرونا اظهار کرد: هنوز داروی مشخصی که بتوان قطعا در خصوص درمان این نوع  بیماری  اظهار نظر کرد، در دنیا معرفی و مشخص نشده است، اما به هر ترتیب تمام دارو‌هایی که تا به امروز به عنوان دارو‌های کاندید در نظر گرفته شده و  می‌توانند در درمان این نوع بیماری موثر باشند در کشور ما عرضه شده اند.

عرضه بیمارستانی رمدسیویر ایرانی

او افزود: تمام دارو‌ها اعم از ضد ویروس، ضد التهاب که در کشور تولید و در دسترس بیمارستان ها قرار گرفته است.

شانه ساز ادامه داد: حتی مواد اولیه خیلی از این اقلام در کشور در حال تولید است یا برخی شرکت‌های دانش بنیان اعلام آمادگی کرده اند که ما می‌توانیم این مواد را تولید کنیم. در سازمان غذا و دارو پرونده‌های آن‌ها برای بررسی به دست ما  رسیده است تا بتوان مجوز را فورا بدهیم.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: به محض اینکه  داروی رمدسیویر وارد فهرست رسمی کشور شد، به ما اجازه دادند که دارو را  وارد بازار کنیم  و خیلی زود فاز وارداتی این دارو در اختیار دانشگاه‌ها و روسای بیمارستان قرار گرفت. البته باز تاکید ما این است که این نوع دارو فقط در بیمارستان‌ها و توسط کادر پزشکی مخصوص تعریف شده تجویز شود. اگر این نوع دارو بیرون تجویز شد به هیچ عنوان تهیه نشود.

او گفت: ما در هفته‌های آتی انواع وارداتی و تولید داخلی این دارو را در اختیار بیمارستان‌هایی که پذیرای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ هستند، قرار خواهیم داد که با قیمت متعادل و رسمی خواهد بود. البته اعداد و ارقامی که در بیرون گفته می‌شود،  طبق بررسی‌های همکاران ما درمراکز معاونت دانشگاهی غذا و دارو صورت می‌گیرد. این نوع دارو‌ها رمدسیویر نبوده که با این هزینه‌های گزاف خریداری می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: باوجود تذکرات فراوان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو همچنان افراد سودجو در سایت‌ها مشغول سواستفاده از خانواده و اطرافیان این بیماران هستند. این دارو به فور تا  هفته آینده در اختیار بیمارستان ها قرار خواهد گرفت.

او گفت: خوشبختانه داروی دیگری به نام اکتمرا در کشور تولید و عرضه می‌شود. افراد برای تهیه این نوع دارو‌ها حتما باید از مراکز رسمی تهیه شود. ما به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم این نوع دارو‌ها در بیرون تهیه شود.

عرضه ماسک صنعتی در داروخانه ها از اواخر هفته

شانه ساز در خصوص ماسک بیان کرد: هنوز از ماسک‌های رسمی و تولیدات صنعتی در اختیار داروخانه‌ها قرار نداده ایم. طبق قرار دادی که با وزارت صمت داشتیم از اواخر هفته آینده قرار است روزانه حدود ۲ میلیون ماسک صنعتی در اختیار داروخانه قرار بگیرد و باید طبق قیمتی که اعلام شده است، عرضه شود.

او گفت: حدود یک میلیون و ۸۰۰ تا ۲ میلیون عدد ماسک دیگر هم وجود دارد که به مراکز درمانی داده می‌شود که برای کادر درمان و بیماران بستری مورد استفاده قرار بگیرد.

واکسن آنفلوانزای ایرانی پاییز وارد بازار می شود

شانه ساز تصریح کرد: واکسن آنفلوانزا تولید داخل، پاییز وارد بازار می شود و بخشی از نیاز کشور را تامین می‌کند. سال آینده بخش اعظم نیاز کشور از این راه تامین می شود. باید توجه داشت امسال به دلیل استفاده گسترده از ماسک و ضدعفونی دست ها خطراتی که درباره آنفلوانزا حس می کردیم کاهش پیدا می کند چرا که سال های قبل این نکات بهداشتی رعایت نمی شد.

او در پایان گفت: ما ۶ برابر سال گذشته واکسن آنفلوانزا وارد بازار خواهیم کرد و اگر با همین روند از ماسک و ضدعفونی کننده ها استفاده کنیم واکسن آنفلوانزا ضرورتی که سال‌های قبل داشت، امسال نخواهد داشت. بهترین راه برای مبارزه و مقابله با این ویروس زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. هر نوع تبلیغی خارج از بیمارستان قابل اعتماد نیست و حتما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کمبودهای دارویی در بازار

شانه ساز درباره کمبودهای دارویی گفت: کمبودهای دارویی باید موردی بررسی شود و برای مثال بحث انسولین را مطرح می‌کنم که بسیار داغ است باید دانست، انسولین کمبود نیست بلکه انسولین های قلمی به صورت سهمیه ای عرضه می شود، گاهی ما درباره کمبود دارو نگرانی داریم که اگر این دارو نباشد هموطن ما چه کار کند اما انسولین به وفور در دسترس است و هموطن ما نباید نگران کمبود انسولین باشد، باید توجه داشت بالاترین ارزبری را انسولین های قلمی دارند و در یک یا ۲ هفته آینده برند اصلی گلارژین انسولین قلمی با حضور وزیر بهداشت افتتاح می شود و تاکید دارم هموطنان نگران نباشند و اگر قلم انسولین نباشد بیماران می توانند به صورت موقت از ویال انسولین استفاده کنند و نباید به هموطنان استرس وارد کنیم.

شانه ساز درباره موج دوم کرونا بیان کرد: هنوز متخصصان اعتقاد ندارند موج دوم کرونا شروع شده است، رفتار ویروس دائم در حال تغییر است و اثربخشی داروها هم متغیر است و کارشناسان و داروسازان و پزشکان هم در این باره نگرانی هایی دارند.

فریب تبلیغات پیش فروش واکسن کرونا را نخورید

شانه‌ساز در پاسخ به سوالی، درباره تبلیغات پیش فروش واکسن کرونا در فضای مجازی، گفت: اولا واقعا خواهشم این است که واقعا مردم به تبلیغات در فضای مجازی توجه نکنند.در زمینه واکسن کرونا، واقعا در این کار قصد خیری نیست. اکنون در دنیا درباره تولید و میزان اثربخشی واکسن کرونا سوالات بسیار زیاد و بدون جوابی مطرح است. حال اینکه یک نفر اعلام کند که این واکسن را پیش خرید کنید، یقینا قصد سوء استفاده دارد و هیچ منبع رسمی و ذی صلاحی آن را تایید نمی‌کند.

او ادامه داد: در عین حال حتی اینکه مطرح می‌شود برخی کشورها واکسن را پیش خرید کرده‌اند، اینطور نیست. یکی دو کشور بیشتر پیش خرید نکردند و موسسات تولیدی واکسن هم اعلام کردند که اگر نتوانستیم واکسن کرونا را تولید کنیم، پول شما سوخت می‌شود. احتمالا کشورهایی این کار را می کنند که منابع باد آورده دارند وگرنه هیچ عقل سلیمی پولش را به این صورت خرج نمی‌کند. آنچه که درباره دوره ایمنی واکسن نیز مطرح شده، بسیار کوتاه است و فرد باید چهار بار در سال واکسن بزند.

داروی سنتی کرونا نداریم

شانه ساز در پاسخ به سوالی درباره تخلفات عطاری‌ها در حوزه کرونا، گفت: تاکید می‌کنم که هنوز هیچ دارویی چه در طب سنتی و چه در داروهای شیمیایی وجود ندارد که مجوز و تاییدیه‌ای از سازمان غذا و دارو به عنوان مرجع رسمی صدور مجوزهای دارو در کشور، صادر نشده است. بنابراین بارها تکرار کردیم. موارد زیادی در این زمینه مطرح شده اما هنوز کسی مجوزی دریافت نکرده است.

برخی توصیه های تغذیه ای در دوران کرونا

شانه ساز با اشاره به برخی توصیه های تغذیه ای در دوران کرونا گفت: توصیه اصلی ما این است مردم از مواد غذایی چرب و محرک و سرخ کردنی ها استفاده نکنند چرا که می تواند موجب تحریک سیستم ایمنی شود و حساسیت را بیشتر کند و نگرانی افراد چاق هستیم چرا که بیشتر مورد هجمه بیماری قرار می گیرند و در این ایام که امکان فعالیت کمتر شده است باید روی رژیم غذایی بیشتر دقت شود.

واکسن کرونا با مهندسی معکوس تولید می شود؟

او درباره مهندسی معکوس واکسن کرونا گفت: ما در وزارت بهداشت موضوع مهندسی معکوس واکسن کرونا را مطرح نکردیم، اصلا واکسنی در دسترس نیست که بخواهیم مهندسی معکوس کنیم و نمی دانیم منبع این خبر کجاست، واکسن از بیس در حال تولید است و ما به نقطه ای در داروسازی رسیده ایم که حرف برای گفتن داریم و ضابطه ای را ۲ هفته پیش ابلاغ کردم که مربوط به نیودراگ هاست که برای اولین بار در دنیا تولید می‌شود. معنای این کار این است که داروسازی ما آنقدر پیشرفت کرده و جلو رفتیم که محققان و شرکت‌های داروسازی ما می‌خواهند داروهایی را تولید کنند که سابقه تولید در دنیا را ندارد. ما این ضابطه را اعلام کردیم و اکنون با این ضابطه که در سایت سازمان غذا و دارو بارگذاری شده است، مولکول‌ها و موادی را که برای اولین بار در دنیا ادعا می‌شود که می‌تواند به عنوان دارو استفاده شود، به دنیا عرضه می‌کنیم و فکر می‌کنم از یکی دو سال آینده داروهایمان را که به عنوان نیودراگ‌ها در دنیا عرضه کنیم.

شانه ساز درباره اظهارات سخنگوی کمیسیون بهداشت مبنی بر ایمنی ۷۹ روزه واکسن کرونا گفت: ماده اولیه واکسن در چند شرکت داخلی تولید شده است و واکسن ایرانی کرونا همانطور که وزیر بهداشت گفتند فاز حیوانی را با موفقیت سپری کرده است و موضوع ایمنی ۷۹ روز واکسن کرونا مربوط به واکسن ایرانی نیست و بلکه برخی تولیدکنندگان دنیا این ادعا را دارند و منابع و اطلاعاتی که به دست ما رسیده است این دوره زمانی را برای ایمنی واکسن کرونا مطرح کرده اند.

شانه ساز در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره برخورد با متخلفان در بازار ناصر خسرو یا عطاری ها که اقدام به عرضه داروی کرونا می کنند، گفت: برخورد با متخلفان روند کاملا قانونی دارد و مراجع قانونی ذی صلاح بر اساس نوع تقلب و تخلف حکم صادر می کنند و برخورد با متخلفان صورت می گیرد و روزانه این روند ادامه دارد.

چرا ماسک در داروخانه ها گرانتر از نرخ مصوب است؟

درباره قیمت ماسک بالاتر از نرخ مصوب در داروخانه ها در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ماسک صنعتی از اواخر این هفته یا اوایل هفته آینده عرضه خواهد شد نرخ مصوب سازمان حمایت از مصرف کنندگان مبنا خواهد بود و درباره گرانفروشی ماسک در داروخانه ها هم صحبت هایی شد و ما این اظهار نظرهای بدون استناد را منطقی نمی دانیم و باید دید خرید داروخانه از کدام شرکت و بر اساس چه قیمتی بوده است و باید بر اساس سود عادله پیش بینی شده در مجامع رسمی و ذی صلاح بررسی کرد که قیمت ماسک قانونی یا بالاتر از نرخ مصوب در داروخانه  بوده است، در این زمینه  اطلاعات باید کامل باشد چون وقتی به مرجع قضایی می خواهیم شکایت را ارسال کنیم از ما و فرد شکایت شده مدرک درخواست می کنند.

ماجرای نشت فاویپیراویر و رمدسیویر به بازار سیاه

 رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره نشت داروی فاویپیراویر اهدایی به ایران در بازار آزاد، گفت: میزان دارویی که تحت عنوان اهدایی وارد کشور شد، بسیار کم بود و به صورت حساب شده و تحت کنترل در بیمارستان‌ها توزیع شد. آنچه در بازار غیررسمی دیده می‌شود، دارو نیست. تولید داخل فاویپیراویر را چند ماهی است که آغاز کرده‌ایم و به میزانی که بیمارستان‌ها نیاز داشته باشند، در اختیارشان قرار داده شده است. منتها ورود این داروها به فهرست به عنوان دارویی برای درمان آنفلوآنزا است و هیچ منبع رسمی در دنیا آن را برای درمان کرونا مورد تایید قرار نداده است. به نظر می‌آید افراد سودجو از التهاباتی که در بازار است، سوءاستفاده کردند. کسانی که می‌گویند این داروها وارد بازار غیررسمی شده است، می‌خواهند تقلبات خودشان را توجیه و اعلام کنند که داروهایشان اصل است.

شانه‌ساز افزود: به ما گزارش شده بود که محلی داروی رمدسیویر را به مردم با قیمت‌های بالا می‌فروشد، بلافاصله همکاران ما با مراجع قضایی و انتظامی مراجعه کردند و دیدند که این اتفاق می‌افتد و ما آزمایش کردیم و دیدیم که حتی یک عدد از این ویال‌ها رمدسیویر نبود. باید توجه داشت که بیماری در بسیاری موارد به این صورت است که بیمار با درمان‌های حمایتی و مراقبت رو به بهبود می‌رود.

اثربخشی رمدسیویر در درمان کرونا چقدر است؟

شانه‌ساز در پاسخ به سوالی درباره موثرترین داروی کرونا و وضعیت رمدسیویر، گفت: هنوز هیچ داروی قطعی که بتواند در درمان کرونا موثر باشد و قطعیت داشته باشد، در دنیا معرفی و مشخص نشده است. حتی داروهایی که مطرح می‌شوند، بعد از مدتی درباره اثربخشی آن‌ها اظهار تردید می‌شود. یکی از دلایل مهم این است که ویروس کرونا، ویروسی است که تغییر ماهیت می‌دهد و نوع عمل و رفتارش تغییر می‌کند.

او ادامه داد: داروهایی که در حال حاضر برای کرونا مطرح می‌شوند، یک سری داروهای ضدویروس هستند که اثرات کشنده و از بین برنده ویروس را دارند و یک دسته هم داروهایی هستند که التهابات را کم می‌کنند از آنجایی که بدن واکنش بسیار جدی و سنگینی را در برابر هجمه این ویروس نشان می‌دهد، بسیاری از مواقع التهابات شدیدی در مجاری تنفسی به‌ ویژه ریه ایجاد می‌شود که این واکنش‌های سنگین منجر به مشکلات تنفسی برای بیماران می‌شود.

وی افزود: اثربخشی رمدسیویر هم در درمان کرونا بالا نیست و در بهترین حالت ۲۰ درصد اثربخشی مطلوب اعلام می‌شود. هنوز هیچ مرجع رسمی بین‌المللی این دارو را به عنوان دارویی که می‌تواند در پروتکل‌ها استفاده شود، نپذیرفته است.‌

شانه ساز  اظهار کرد: این دارو هنوز به عنوان درمان قطعی معرفی نشده بلکه به عنوان یکی از داروهای اثربخش معرفی شده است البته درصد اثربخشی آن خیلی بالا نیست، اکنون ۴ شرکت درخواست تولید دارو را داده اند و با ۲ شرکت از نظر پایداری به توافق رسیده ایم و آماده صادرات هم هستیم و ۲ شرکت دانش بنیان اعلام آمادگی کرده اند که ماده اولیه رمدسیویر در کشور تولید شود.

او گفت: داروها به دلیل مصرف گسترده‌ای که دارند، عوارض جانبی‌شان هم ظاهر می‌شود به عنوان مثال در یک زمانی می‌گفتند هیدروکسی کلروکین می‌تواند برای درمان موثر باشد، اما بعد از مدتی مشخص شد که موثر نیست و عوارض این دارو مانند آریتمی قلبی بروز کرد، این دارو به‌ویژه زمانی که همراه با کلترا استفاده شد، منجر به عوارض قلبی برای مصرف کننده و فوت شد. برآورد ما این است که رمدسیویر بیش از مواردی که از نظر علمی باید تجریز شود، تجویز می‌شود و موارد خارج از بیمارستان هم بسیار خطرناک است.

شانه‌ساز درباره وضعیت حقوق مسئولان فنی گفت: واقعا این بحث را دنبال کردیم. نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان جلسات متعددی را با ما برگزاری می‌کنند و در این جلسات کل ایرادات، اشکالات و خلاء های قانونی در حال بررسی است. حداقل سه نفر از نمایندگان مجلس پیگیر این موضوعات هستند تا راه حلی اساسی و صحیح پیدا کنیم.

واکسن آنفلوانزا با ارز دولتی وارد می شود

شانه‌ساز درباره میزان تامین واکسن آنفلوآنزا اظهار کرد: واکسن آنفلوآنزا را به میزان پنج تا شش برابر سال گذشته سفارش واردات گذاشتیم و بیش از دو میلیون هم واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی وارد بازار می‌شود.

شانه‌ساز در پاسخ به سوالی درباره قیمت مصوب واکسن آنفلوآنزا گفت: برنامه ما برای قیمت واکسن آنفلوآنزا این بود که واکسن به صورت رایگان و یارانه‌ای برای گروه‌های خاص در اختیار معاونت بهداشتی قرار گیرد و مابقی واکسن‌ها با ارز نیمایی وارد شود، اما با مشورت وزیر بهداشت قرار شد برای اینکه واکسن بیش از حد گران نشود، حتما ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن تعلق بگیرد. بر همین اساس قیمت این دارو برای مصرف کنندگان غیرقابل تحمل نخواهد بود البته باید توجه داشت که بخش اعظم واکسن ما امسال، وارداتی است و به هر حال قیمت آن را تا حدی می‌توانیم رقابتی کنیم. از آنجایی که هم باید از بحث کیفیت و منبع مطمئن واکسن اطمینان حاصل کنیم، تا یک میزانی می‌توانیم قیمت را کاهش دهیم و شاید قیمت پایین‌تر از آن به صلاح نباشد.

او درباره وضعیت داروی بیماران خاص گفت: در اینکه تحریم‌ها مشکلاتی در جهت تهیه داروها ایجاد کرده، شکی نیست و همیشه نسبت به این موضوع که تحریم‌ها بیماران ما را مورد هدف قرار داده است، در مجامع بین‌المللی گلایه کرده‌ایم. خصوصا در بحث کرونا که مشکلات حمل و نقل هم مزید بر علت شده است. البته داروهای بیماران خاص در داروخانه‌های خاصی عرضه می‌شود و داروخانه‌های عمومی آن را عرضه نمی‌کنند.

شانه ساز ادامه داد: اولویت ما در تامین دارو با توجه به ارزی که به صورت کاملا برنامه ریزی شده است و میلی‌متری به ما داده می‌شود، تامین داروهای بیماران خاص است البته علی رغم اینکه سال‌هاست، نمونه‌های تولید داخلی این داروها در کشور وجود دارد و این داروها مصرف شده و عوارض خاصی از آن‌ها گزارش نشده است، اما باز هم می‌بینیم که برخی همکاران پزشک و بیماران اصرار دارند که داروهای برند خارجی را مصرف کنند و این موضوع را به عنوان کمبود اعلام می‌کنند و این درست نیست وقتی ما با مشکلات ارزی سروکله می‌زنیم، داروی خارجی مشابه تولید داخل را وارد کنیم. دارویی که ده سال وارد بازار شده  است و مشکلات بیماران را حل می‌کند، اصرار به تهیه نوع خارجی آن به دور از انصاف است.

از واکسن روسی استفاده خواهیم کرد؟

شانه‌ساز درباره وضعیت واکسن کرونای تولید روسیه، گفت: هر کشوری که بتواند واکسن کرونا را تولید کند، در درجه اول آن را برای هموطنان خودش آن را استفاده می‌کند. البته ما هم درصدد گرفتن دانش فنی جدید که ممکن است وجود داشته باشد، هستیم. البته شرکت‌های ما می‌دانند که در چه مسیر و با چه روشی در روسیه  بر روی واکسن کار شده است. در عین حال اگر میزان تولید در روسیه بالا رود و تا آن زمان تولید داخلی خودمان به نتیجه نرسیده باشد، از آن منابع هم استفاده می‌کنیم.

او درباره کیفیت ماسک‌های تولیدی، گفت: تولید ماسک یک پروسه پیچیده و دشواری نیست که بخواهد کیفیت را به صورت جدی تحت تاثیر قرار دهد. همانطور که بارها اعلام شده است، همان ماسکی که در منازل هم می‌تواند با چند لایه تولید شود، به ما اطمینان کیفی را می‌دهد. در عین حال اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو نظارت‌های مداوم خود را انجام می‌دهد. ما با استفاده از ظرفیتی که در سازمان انرژی اتمی وجود دارد، مرتب نمونه‌های ماسک‌های عرضه شده بررسی می کنیم و تاکید ما این است که از دستفروش و جاهایی که امکان پیگیری ندارند، ماسک تهیه نشود، بلکه از مراجع رسمی و خصوصا داروخانه‌ها و فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی ماسک تهیه شود.

شانه ساز درباره وضعیت نسخه پیچی الکترونیک، گفت: نسخه‌پیچی الکترونیک پروسه‌ای است که حتما باید از پزشک آغاز شود. داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها سال‌هاست که نسخ پزشکان را به صورت الکترونیک وارد سیستم می‌کنند. سازمان غذا و دارو بارها اعلام کرده است که اگر می‌خواهیم فرآیند نسخه‌نویسی الکترونیک انجام شود، حتما باید همکاران پزشک در این پروسه وارد شوند. در غیر این صورت به اهداف‌مان نمی‌رسیم.

درباره تولید انبوه واکسن کرونا نگرانی وجود ندارد

شانه ساز درباره زیرساخت های تولید انبوه واکسن کرونا گفت: اطلاعات مربوط به واکسن کرونا بین افراد محدودی گردش و چرخش می کند و به موازات مطالعات بالینی بحث زیرساخت های تولید واکسن پیگیری می شود و مشکل خاصی نداریم و درباره زیر ساخت های تولید انبوه واکسن کرونا نگرانی وجود ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره رفع نواقص سامانه تی تک سازمان غذا و دارو گفت: ما به جز دوران کرونا که تمام فعالیت های سازمان غذا و دارو معطوف به تامین اقلام مورد نیاز بهداشتی مانند ماسک، لباس‌های ایزوله، کیت آزمایشگاهی و ونتیلاتور و .. شده بود و علی رغم اینکه سال سختی را ناشی تحریم های ظالمانه سپری و به بلیه ویروس کرونا برخورد کردیم، با حضور مردم و اصناف و صنایع و بسیج نگذاشتیم، بسیاری از مشکلاتی که در کشورهای صاحب ادعا رخ داد در ایران اتفاق بیفتد، ما در این دوران نتوانستیم بهبود سامانه تی تک را مانند سابق دنبال کنیم و در حال جبران مافات هستیم و بحث قرارداد جدید با پیمانکار به سرعت پیگیری می شود و امیدواریم در چند روز آینده قرارداد رسمی سامانه را ببندیدم و در این صورت دغدغه وزیر بهداشت درباره مالکیت و سورس تی تک برطرف خواهد شد.

سامانه تی تک یکی از مگا پروژه های آی تی در کشور است

شانه ساز گفت: سامانه تی تک یکی از مگا پروژه های آی تی در کشور است و در برخورد با قاچاق و تقلبات می تواند بسیار کاربرد داشته باشد چرا که تنوع بخش های نظارتی در وزارت بهداشت بالاست و چند ده هزار IRC تجهیزات پزشکی و ماده اولیه دارو، چند ده هزار مکمل ورزشی و غذایی، چند صد هزار محصولات آرایشی و بهداشتی و موادغذایی باید در سامانه تی تک جای بگیرند و صفر تا صد آنها را در سامانه الکترونیکی به صورت هوشمند نظارت و دنبال کنیم، تی تک یکی از مگاپروژه های سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است و تلاش می کنیم سامانه تی تک را تا پایان سال نهایی شده کنیم و اکنون بسیاری از ذی نفعان مانند سازمان های بیمه گر و ستاد مبارزه با قاچاق کالا از این سامانه استفاده می کنند.

او بیان کرد: تامین کیت های کرونا را اداره کل تجهیزات پزشکی دنبال می کنند و نظارت بر آزمایشگاه ها به معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی باز می گردد.

وی در پایان گفت: از رسانه ها تشکر می کنیم که سازمان غذا و دارو را در اطلاع رسانی شفاف و زلال در بازار مکاره ای که پیرامون کرونا در شبکه های معاند و فضای مجازی راه افتاده است  یاری می کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.