بر اساس اعلام بانک مرکزی حداکثر نرخ سود در بازار بین بانکی به ۲۲ درصد افزایش یافته است.

 کف نرخ سود سپرده‌های بین بانکی نیز برابر با ۱۴ درصد تعیین شد که افزایشی یک درصدی را نشان می دهد . پیش از این در ابتدای سال بانک ها با اعلام اینکه قصد اجرای مصوبه پیشین شورای پول و اعتبار را دارند ، حداکثر نرخ سود سپرده‌های بین بانکی را به ۱۵ درصد کاهش دادند .این اقدام پس از آن صورت گرفت که مدیران عامل بانک‌ها در توافق با بانک مرکزی، تصمیم به اجرای مصوبه پیشین شورای پول و اعتبار گرفتند و به این ترتیب نرخ سود در بازار بین بانکی را از دوشنبه اول اردیبهشت‌ماه به ۱۵ درصد کاهش دادند. بر اساس مصوبه سه سال پیش شورای پول و اعتبار که از اول اردیبهشت ملاک عمل نظام بانکی قرار گرفت، نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت نیز از ۱۰ به ۸ درصد کاهش یافت. البته طبق مصوبه جدید، بانک‌ها این امکان را داشتند که در قالب گواهی سپرده، نرخ سود ۱۸ درصد به مشتریان ارائه دهند.

بانک مرکزی

آخرین مصوبه رسمی شورای پول و اعتبار در مورد نرخ سود مربوط به شهریور ۱۳۹۶ است که در آن، نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت حداکثر ۱۰ درصد و نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله، به شکل علی‌الحساب ۱۵ درصد وضع شده بود.

حالا اما بانک مرکزی در بخشنامه جدید خود دامنه نوسان نرخ سود سپرده های بین بانکی را در محدوده ۱۴ تا ۲۲ درصد اعلام کرد . به این ترتیب نرخ سود بین بانکی هفت درصد افزایش را در سه ماه اخیر تجربه کرده است.

در بخشنامه بانک مرکزی آمده است: بدین ترتیب دامنه نرخ سود در بازه ۲۲-۱۴ درصد قرار گرفت. این تصمیم با هدف کاهش دامنه دالان نرخ سود، افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی و هدایت نرخ تورم به سمت نرخ تورم هدف اتخاذ شده است و از روز شنبه ۲۵ مردادماه ۱۳۹۹ اجرا می‌شود.

با این اقدام بانک‌ها نیز می‌توانند نرخ سود خود برای سپرده‌گذاران را در کوتاه‌مدت و بلندمدت بین دو عدد ۱۴ تا ۲۲ درصد در نظر بگیرند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.