حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، که به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارتخانه از سوی رئیس جمهور به مجلس معرفی شده است، در جلسه امروز(چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۹) مجلس طی سخنانی اظهار داشت: لازم است به این نکته اشاره کنم که شرایط امروز کشور سخت و اعتلا بخش است.

وی افزود: سخت به این دلیل که جنگ اقتصادی تحریمی از سوی دشمنان کینه توز این مرز و بوم در نظام بین المللی به سرکردگی آمریکای جنایتکار که با ویروس منحوس کرونا نیز تداوم یافته و بی سابقه ترین و ظالمانه ترین تحریم ها را شاهد بخشیم. و اعتلا بخش از این منظر که فرصت هایی که این شرایط برای کشور می آفریند تا از جهت خودکفایی و بلوغ توانمندی ها و ظرفیت های تولید و صادرات با اتکا به متخصصین داخلی، مدیریت جهادی و تلاش همه ارکان نظام با در کنار هم قرار گرفتن مردم، حاکمیت و نهادهای انقلابی و جهادی در کنار ابتکار هوشمندانه مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جاری به عنوان سال جهت تولید از مصادیق این تعالی بخشی است که در این شرایط سخت تحریم برای ایجاد خوداتکایی و خودکفایی فرصت بی نظیر به شمار می آید.

مدرس خیابانی با اشاره به بخشی از برنامه های خود در بخش های مختلف صنعت، معدن و تجارت گفت: از رویکردهای اصلی این برنامه که حاصل کار کارشناسی و بررسی های دقیق و حضور میدانی در بازدید از واحدهای صنعتی و جلسات مختلف با صاحبان بخش های مختلف صنعتی بوده، در کنار نظرخواهی از نخبگان علمی،صنعتگران و معدن کاران، صادرکنندگان و فعالان و هسته های دانشگاهی، تاکید بر دو هدف یعنی بهبود معیشت مردم و اشتغال که دشمن آنها را نشانه رفته است و به دنبال سفره های خالی و کارخانه های تعطیل می گردد.

وی بیان کرد: من در کنار شما نمایندگان دغدغه معیشت مردم را دارم و در برنامه‌های خود تحقق و جهش تولید با اتکا بر داخل، توسعه سرمایه‌گذاری، تکمیل طرح‌ها، کنترل واردات و مدیریت بازار تلاش می‌کنم.

وزیر پیشنهادی وزارت صمت گفت: اطمینام می‌دهم که وزارت صمت در دوره جدید فعالیت خود مانند ماه‌های گذشته با از واردات بی‌رویه کالاهای غیرضروری ممانعت کرده و از این آسیب مراقبت خواهد کرد.

مدرس خیابانی اظهار داشت: زمانی که من قائم مقام بودم، واردات بی‌رویه با ممنوعیت ثبت سفارش ۲۵۰۰ قلم تعرفه کالاهای غیر ضروری موجب جلوگیری از واردات ۴ میلیارد دلار کالاهای از این‌قبیل شویم. اعلام کرده‌ام که به غیر از ۳ قلم کالا یعنی مواد اولیه کارخانجات، ماشین آلات و تجهیزاتی که در داخل تولید نمی‌شود و کالاهای اساسی و ضروری، به هیچ وجه اجازه واردات را به کشور نمی‌دهیم. اعلام می‌کنم که با هرگونه عدم شفافیت، فساد و رانت در وزارت صنعت، معدن و تجارت به شدت برخورد کرده و با شفاف‌سازی و تکمیل سامانه‌های الکترونیکی در حوزه‌های مختلف فعالیت این وزارتخانه در کنار تمرکززدایی و تفویض اختیار به استان‌ها تلاش خواهم کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مجوززدایی و تسهیل فضای کسب‌وکار که خواسته به‌حق فعالان اقتصادی و تولید‌کنندگان علاقمند به اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی به منظور ورود به سرمایه‌های جدید بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی که منجر به رونق اشتغالزایی و اصل استقلال صنعت کشور است را از الزامات عملکردی خود می‌دانم.

سرپرست وزارت صمت گفت: با انتصاب مدیران شایسته جوان و پایبند به اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش می‌کنم در جهت استقلال صنعتی و قطع وابستگی بخش‌های صنعتی و معدنی  به خارج فعالیت کنم.

مدرس خیابانی خطاب به نمایندگان تصریح کرد:مواردی که درباره انتصاب‌ها اعلام کردید به من نمی‌چسبد، کسی که از او نام بردید را رسما اعلام نکردید و انتصاب وی بر اساس ابلاغ وزیر قبلی کشاورزی بوده و باید اثبات شود. ما برای انتصابات از دستگاه‌های امنیتی استعلام می‌گیریم.

وی با بیان اینکه امسال که جهش تولید است، وزارت صمت برنامه‌ای مهمتر از ساخت داخل و جلوگیری از واردات کالاهای مشابه داخلی ندارد، اظهار داشت: از هرکسی که تولید را شروع کند، از طریق تعرفه حمایت کرده‌ام و حتی فرای اختیاراتم نیز و به‌صورت جلوی واردات کالاهای غیر ضرور و دارای مشابه داخلی را گرفته‌ام.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: فرصت تحریم برای استقلال صنایع بی‌بدیل است و اگر الان نتوانیم تولید را روی پای خود نگه داریم، شاید دیگر نتوانیم این مهم را انجام دهیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.