پاسخ سخنگوی وزارتخارجه به ادعاها درباره دخالت ایران در انتخابات آمریکا/ اعضای شورای امنیت هوشیار باشند

سید عباس موسوی در نشست خبری با خبرنگاران ادامه داد: چه با سفر و چه بی سفر همواره کنار لبنان هستیم و کمک‌های ایران به این کشور ادامه دارد. 

وی درباره تجمعی که اخیرا در پارکی در تهران انجام شد و در آن پرچم طالبان بالا برده شده است؟ گفت: آنچه گفته شد در پارک ملت انجام شده است، به هر حال ایران میزبان میلیون ها شهروند افغان است و آنها ممکن است طرفدار گروه هایی در افغانستان باشند و گرایش های مختلفی داشته باشند. مطمئن نیستم که وابستگی داشتند به گروهی یا صرفا ابراز خوشحالی و بیان احساس و هواداری صرف بوده است یا خیر که این را باید مراجع ذی ربط در این باره نظر دهند. ولی فکر می‌کنم تجمعی ساده برای ابراز احساسات از سوی عده‌ای بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره موضع ایران در مورد تحولات لبنان اظهار کرد: در حادثه لبنان، ایران از ساعات اولیه در کنار ملت و دولت لبنان حاضر شد و ابراز همدردی کرد. وزیر امور خارجه با همتای لبنانی خود تماس داشتند و رئیس جمهور محترم دستور تشکیل یک تیم متشکل از برخی مسئولان و وزیران را صادر کردند. تا کنون چند هواپیما از کمک های ایران به لبنان ارسال شده است و کمک های بیشتر نیز در راه است.

وی درباره اعتراض های بعد از انفجار در لبنان تصریح کرد: در هر حال (انفجار روی داده) حادثه بزرگی بود و طبیعی است مردم ناراحت باشند و تبعاتی خواهد داشت. اما اگر عده ای از افراد، گروه ها و کشورها بخواهند ازاین حادثه دستاویزی برای رسیدن به اهداف سیاسی خود بسازند درست نیست. به نظر برخی افراد با تحریکات خارجی به دنبال اغراض خاصی هستند که پسندیده نیست. ملت لبنان از این حادثه رنج دیده است از این رو جا دارد با حفظ آرامش اجازه دهند مسئولان به امور رسیدگی کنند و به آلام صدمه دیدگان رسیدگی شود.

موسوی گفت: باید قدری عمیق تر به تحولات لبنان نگاه کرد و بعد قضاوت کرد. برخی کشورها با ریاکاری سعی کردند خودشان را مدافع مردم لبنان نشان دهند، اگر صداقت دارند تحریم هایی که علیه دولت و ملت به ویژه ملت لبنان اعمال کردند را بردارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره کناره گیری برایان هوک اظهار کرد: جا به جایی افراد و نمایندگان ویژه خیلی برای ما اهمیت ندارد. طبیعی است وقتی شکست خوردند افراد را جا به جا کنند مثل بازی فوتبال. در فوتبال هم وقتی تیمی شکست می خورد افراد را جابه جا می کنند این در حالی است که وقتی چند هیچ عقب هستید این جا به جایی ها در نتیجه تاثیر چندانی ندارد. از این رو تعویض های پی در پی به دلیل شکست ها و گل هایی است که از ملت ایران دریافت کردند و برای ما اهمیت ندارد.

موسوی درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران با ارائه پیش نویس قطعنامه ای دیگر به شورای امنیت تصریح کرد: این اقدام بیش و پیش از اینکه علیه ملت ایران باشد تهدیدی علیه شورای امنیت و سازمان ملل و ساز و کارهای بین المللی است. آمریکا می خواهد با استفاده از ابزار شورای امنیت، علیه شورای امنیت اقدام کند یا آن را تضعیف یا تحت انقیاد خود درآورد. از این رو لازم است اعضای دائم و غیردائم هوشیار باشند و مراقبت کنند که در دام آمریکا که برای شورای امنیت و ساز و کارهای بین المللی پهن کرده است نیفتند.

وی ابراز امیدواری کرد که اقدام  آمریکا با هوشیاری رهبران مستقل جهان و رایزنی های ایران با کشورهای مستقل و دوست ناکام بماند.

موسوی درباره برخی اخبار مبنی بر توقیف یک نفتکش ایرانی از سوی پاکستان، گفت: تا جایی که خبر داریم و بررسی کردیم و از مقامات ذی ربط در سازمان بنادر و کشتیرانی جویا شدیم، هنوز رسما چیزی به ایران در این زمینه اعلام نشده و هیچ خبری رسمی مبنی بر توقیف کشتی ایرانی داده نشده است در عین حال ما در حال پیگیری و جمع آوری اطلاعات هستیم اما از سوی دولت پاکستان چیزی رسما اعلام نشده است. 

وی درباره آزادی 400 زندانی طالبان که گفته می شود از زندانیان خطرناک هستند و اینکه آیا روند آزادی این افراد برای ایران خطر ندارد؟ گفت: این یک مساله داخلی در افغانستان است در عین حال ایران از هر روندی که به بازگشت صلح و ثبات در افغانستان کمک کند و گفت گوهای بین الافغان با محوریت دولت حمایت می کند و در کنار دولت و ملت افغانستان می ایستد. گفت و گو میان گروه های افغان و دولت و تبادل زندانی ها را اگر آنها در راستای صلاح و منافع خود می بینند از نظر ما مشکلی ندارد، اگر روند را به سمت مثبت شدن فضا سوق می دهد. 

موسوی در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه در فصل تابستان شاهد جابه جایی ماموریت های دیپلماتیک در وزارت خارجه هستیم اگر این جا به جایی ها قطعی شده است بفرمایید، گفت: الان چندین سفیر جا به جا می شوند از جمله در آذربایجان و بنده به زودی عازم این کشور می شوم و جانشین بنده هم رسما معرفی می شوند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ارائه پیش نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران اظهار کرد: اینها وقتی با ناکامی مواجه می شوند آسمان ریسمان می بافند. ما فارغ از اینکه از پیش نویس قطعنامه ای که آمریکا ارائه داده چه نتیجه ای ایجاد شود، اعلام کردیم که این مساله ابزاری علیه سازمان ملل و شورای امنیت و ساز و کار بین المللی و چندجانبه گرایی است. این هوشیاری در اعضای شورای امنیت باید باشد و ببینند که این روند و رفتار آمریکا به کجا دارد ختم می شود. خوشبین نیستم که موفق شوند و احتمال می دهیم ناکام بمانند و کشورهای عضو شورای امنیت مراقبت خواهند کرد که آمریکا بار دیگر از شورای امنیت سوء استفاده نکند. 

وی در پاسخ به اینکه دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس در نامه ای نگرانی هایی را از ناحیه ایران مطرح کردند و خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شدند. با توجه به حضور کشورهایی از جمله قطر در این شورا موضع ایران چیست؟ این احتمال وجود دارد که بدون اطلاع اعضا این نامه منتشر شده باشد؟ اظهار کرد: ما هم این احتمال را محتمل تر می دانیم. نامه ای که به نام اعضای شورای همکاری خلیج فارس روز گذشته امضا شده از سوی دبیرکل این شورا، بر اساس منابع موثق ما برخی از اعضای این شورا از مفاد این نامه اطلاعی نداشتند و به نظر ما نامه ای که دبیرکل شورا ارسال کرده نظر همه اعضا نیست و ما اعلام کردیم همیشه با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دنبال همکاری منطقه ای هستیم.

وی تاکید کرد که کشورهایی که ابراز نگرانی از بابت ایران می کنند اعلام کردیم که ما رویکردمان مشخص است و این شما هستید که منطقه را به انبار مهمات و سلاح های آمریکایی و غربی مجهز کردید و این ما هستیم که باید از این بابت نگران باشیم. از این رو این ابراز نگرانی ها بیهوده و قدری خودشیرینی کردن برای آمریکاست.

وی در پاسخ به اینکه احتمال دارد کشورهایی که از مفاد نامه بی اطلاع بودند موضع گیری داشته باشند؟ گفت: ممکن است، این دیگر به تصمیم این کشورها مربوط است.

 وی درباره برخی ادعاها مبنی بر دخالت ایران در انتخابات آمریکا گفت: ایران پیگیر افراد و جناح ها و احزاب در آمریکا نیست ما به رفتار و منش و نوع تعامل آنها با خودمان توجه داریم. دولت‌های مختلف با رویکرد مختلف در ۴۰ سال گشته را آزمودیم و تقریبا همه در آن مردود شدند. بنابراین برای ایران فرقی ندارد چه فردی و چه حزبی روی کار باشد. نه دخالت می کنیم و نه برایمان مهم است اما اگر آن‌ها احساس دارند که ایران دخالت دارد نشان می‌دهد ایران قدرت بزرگی است و عظمت ایران موجب می شود سیاست های آنها در قبال ایران شکست بخورند و بازتاب این شکست را در امور داخلی خود ببینند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیامک‌های ارسالی از سوی آمریکا برای برخی شهروندان ایرانی گقت: محتوای این پیامک‌ها بی ارزش است، ولی این اقدام تجاوز به حریم حقوق خصوصی و حقوق اشخاص و شهروندان ایرانی محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که چقدر سطح فکر آمریکایی‌ها در این زمینه و در نوع تعامل و برخورد با مردم ایران پیش پا افتاده و پایین است. 

در ابتدای این نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه سالروز بازگشت آزادگان جنگ تحمیلی از عراق را گرامی داشت.

وی همچنین با اشاره به سالروز کودتای ۲۸ مرداد نیز گفت: کودتای ۲۸ مرداد یادآور دخالت آشکار مقامات و رژیم آمریکا در یک کشور مستقل و سرنگونی دولت مردمی و دموکرات مرحوم مصدق است و جالب است که این روزها زیاد می شنویم آمریکایی ها مدعی دخالت ایران در انتخابات این هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.