روحانی:تا انتخابات است، ایران با این قدرت می‌ماند/ مجلس و قوه قضائیه دنبال زمین زدن دولت نیستند

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور امروز در جلسه هیأت دولت  به موضوع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که کشور در شرایط تحریمی کار را پیش می‌برد و لازم است به این مسأله توجه شود. دولت در شرایط تحریمی سخت کار را شروع کرد و به مردم اعلام کرد که باید تحریم را از بین برد.

وی ادامه داد: باید در برابر تحریم کنندگان ایستاد و دولت یازدهم توانستند ظرف ۱۰۰ روز تحریم‌ها را برای اولین شکاند. این موضوع زمانی اتفاق افتاد که کشور ما از سال ۸۵ مواجه با تحریم بود.

رئیس جمهور در خصوص فعالیت دولت متبوع خود در جریان شکستن تحریم‌ها، ابراز داشت: پس از دو سال فعالیت توانستیم بخش زیادی از تحریم‌ها را از کشور دور کنیم.

روحانی با اشاره به نگاه آمریکایی‌ها به ایران در جریان تحریم‌ها، بیان داشت: برای نخستین بار که کاخ سفید با صراحت گفت از دریچه تحریم‌ها نظام جمهوری اسلامی را از بین می‌بریم و حتی می‌گفتند در ۲۲ بهمن ماه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار نخواهد شد.

رئیس جمهور اظهار داشت: بعد از ۲ سال و نیم شرایط کشور ما در دوران تحریم بهتر شده است و این شبیه معجزه الهی است.

اهم اظهارات رئیس جمهور را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* عید غدیر را در پیش رو داریم که از اعیاد بزرگ ماست. عیدالله اکبر و اعظم است. عید ولایت، حکومت، سیاست و مردم‌سالاری است. پیامبر موضوع حکومت را در جمع بزرگ مردمی که حاجیان از حج بازمی‌گشتند و آنهم در حج‌الوداع، اعلام کردند. اینها برای آن است که اهمیت مسئله برای تمامی مسلمانان مطرح شود و آن اعلام فرمان الهی بود.  

{با بیان اینکه پیامبر موضوع را در حضور جمعیت عظیم مطرح کرد}: هرکس اینجا است آن را به دیگران هم ابلاغ کند، اظهار داشت: در دین اسلام، سیاست جدا از حکومت نیست و حکومت از دین جدا نیست. فعالیت‌های اجتماعی از فعالیت‌های معنوی و دینی جدا نیست و ان‌شاالله همه مسیر ولایت ائمه (ع) را به خوبی اجرا کنیم.  

{با اشاره به سالروز فرمان صدور مشروطیت}: ۱۱۴ سال از مشروطه گذشته و ایران پیشگام در مردم‌سالاری و تاسیس مجلس شورا و پارلمان در منطقه است و قبل از آنکه در منطقه مجلس و صندوق آرایی داشته باشد، ۱۱۴ سال قبل فرمان مشروطیت صادر شد و مجلس کار خود را آغاز کرد.  

* البته ملت ایران در این مدت افتان و خیزان روزهای سختی را تا پیروزی انقلاب اسلامی داشته است. با وجود آنکه حکومت مشروطه بود و قانون اساسی و مجلس شورا داشتیم، بیشتر اوقات به نام مشروطیت بود و در عمل کمتر بود.  

{با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی، انقلاب مشروطیت را تکمیل کرد}: ما امروز راه انقلاب مشروطه را ادامه دادیم و مردم‌سالاری دینی را شاهد هستیم. همه بدانیم تا به صندوق انتخابات و آرای مردم احترام می‌گذاریم، هیچ قدرتی به ما صدمه نمی‌زند. وقتی حکومت منتخب مردم است، دولت و مجلس و مابقی ارکان حکومت مستقیم و غیرمستقیم توسط مردم انتخاب می‌شود، معنی ندارد از جایی دیگر و از کاخی آن سوی دنیا، برای پایان حکومت برای مردم ایران و اغتشاش تصمیم بگیرد.  

* اینها حرف‌های بی‌معنای کهنه و بی‌اساس است. تا انتخابات است، ایران با این قدرت می‌ماند. البته می‌توانند ما را اذیت کنند ولی نمی‌توانند حکومت و مردم‌سالاری را از مردم بگیرند.

* ان شا الله خداوند به ما توفیق دهد که یک سال باقیمانده از دولت را خادم مردم باشیم. بسیار افتخار آمیز که خداوند به ما توفیق دهد که گره از زندگی مردم باز کنیم. زیرا اگر بتوانیم گرهی ازمشکلات مردم باز کنیم هر چند سخت باشد ولی سعادت‌مند شدیم. ولی اگر نتوانیم مشکلی را حل کنیم سخت است و باید انسان در روز قیامت در مقابل خداوند پاسخگو باشد.

{با آروزی توفیق برای پزشکان و محققان}: رهبر معظم انقلاب در صحبت‌های اخیر دو موضوع را مطرح فرمودند که یکی موضوع تحریف و دیگری تحریم بود. تحریم را دشمن را انجام می‌دهد و آثار آن را در جمهوری اسلامی ایران می‌بینیم و تحریف را گاهی دشمن  انجام می‌دهد و گاهی متاسفانه در درون کشور رخ می دهد که دردآور است.

* اینکه ما در میدان جنگ در برابر دشمنان باشیم و یک نفر دیگر بیرون از میدان جنگ طعنه بزند، دردناک است. زیرا در میدان جنگ زخم بر بدن ما نشسته است. دردآور است که افراد داخل کشور به نیروی خودی لبخند زده و بگویند دست خونی خود را نگاه کن. بعضی درک نمی‌کنند که سرباز در میدان جنگ است و با دشمن می جنگد و جنگ زخم ‌ درد و مسائل زیادی دارد.

* اگر می‌خواهیم با دشمن نجنگیم و در برابر دشمن تسلیم شویم یک بحث دیگری است اما ملت ایران حاضر به تسلیم نیست. اگر حاضر به تسلیم نیستیم، زخم هم برمی‌داریم و مشکلات هم پیش پای ما ایجاد می‌شود. شما می‌بینید کشورهایی هستند که هیچ تحریمی ندارند و دشمنی این چنینی هم در کشور آنها وجو ندارد و در عین حال در رشد اقتصادی دارای ۳۰ درصد کاهش هستند و اقتصاد جهانی نیز دچار ۵ درصد کاهش شده است. ما اگر امسال با همه توان تا پایان سال برویم شاید بتوانیم در اقتصاد منفی نباشیم.

* ما علیرغم اینکه تحریم و فشار داریم و مشکلات برای ما درست می‌کنند، اما قطعا منفی های بالایی در اقتصاد نخواهیم داشت. برخی می‌خواهند تحریم را نبینند، می‌گویند دولت چه کار کرده است چرا آن کار را نکرده است. مهم است که دولت در چه شرایطی کار را انجام می‌دهد باید میدان را تشخیص دهیم. این دولت در میدان جنگ تلاش می‌کند یا در یک بیابان سبز در حال استراحت است؟

* یک زمانی ما این دولت را در یک شرایط تحریمی بسیار سخت تحویل گرفتیم و اولین هدفی که به مردم اعلام کردیم این بود که ما می‌خواهیم تحریم را بشکنیم. دو کار باید در تحریم انجام داد، یک اینکه باید تحریم را نابود کنیم و دست تحریم کننده را ببریم و نباید بگذاریم دشمن شمشیر بزند و دست ما زخمی شود. ما توانستیم تحریم را به صورت موقت در دولت یازدهم صرف ۱۰۰ روز بشکنیم که این از جمله افتخارات دولت یازدهم است. ما ظرف ۱۰۰ روز به یک توافق کوتاه مدت رسیدیم و برای اولین بار بعد از ۱۰ سال تحریم را شکستیم.

* بعد از اینکه تحریم موقت را شکاندیم رفتیم تحریم بالاتر را بشکانیم و دنبال توافق دائم رفتیم. دو سال کار کردیم و در این دوسال دوران تنفس ما بود گرچه آنهایی که توافق را امضا کرده بودند به صورت ۱۰۰ درصد به توافق عمل نکردند ولی به طور معمول ما می‌توانستیم نفت و کالاهایمان را بفروشیم و بانک های ما کارهای خودشان را انجام می‌دادند و حتی درحال آماده شدن بودیم که از کشورهای مختلف بتوانیم اعتبار اخذ کنیم و کشورهایی صف بسته بودند که در ایران سرمایه گذاری کنند.

* ظاهر محاسبه این بود که شاید درست می‌گفتند زیرا کشوری که در محاصره قرار می‌گیرد و حتی دوستان ایران هم جرات نمی‌کنند به طرف ایران بیایند خب این کشور چطوری می‌خواهد خود را اداره کند؟

* یک رئیس جمهور اروپایی به من در مهر سال ۹۷ گفت آقای ترامپ دیشب به من گفته است که شما اروپایی ها فقط سه ما صبر کنید، بعد از آن دیگر جمهوری اسلامی نخواهد بود. من آنجا خندیدم و گفتم سه ماه دیگر ما هستیم شما هم هستی و همدیگر را می‌بینیم. سال بعد در نیویورک آن رئیس‌جمهور را دیدم و به او یادآوری کردم.

* آنها خودشان ملعبه شدند. آنها به میدان آمدند که نظام را بشکنند. ببینید دشمن دنبال چه بوده و ما الان کجا هستیم. دشمن می‌خواست نظامی را در این کشور حاکم کند که نوکر آمریکا باشد. ما امروز قوی تر از دیروز هستیم، این معجزه ای است که خداوند با عنایت خودش برای ما آفریده است و الا هیچ کشوری در این سه سال نمی‌توانست با چنین تحریمی تاب بیاورد. شرایط امروز ما خیلی بهتر از دیروز است.

* اکنون وزیر راه ما به آسانی اعلام می‌کند که علاوه بر آزادراه‌هایی که ساخته ایم، تا پایان دولت ۵۱۸ کیلومتر آزادراه تحویل ملت می‌دهیم و اعلام می‌کند غیر از راه آهن همدان، ارومیه، کرمانشاه، بستان آباد و رشت که در این دولت به بهره برداری رسید، تا پایان این دولت ۱۴۰۰ کیلومتر دیگر راه آهن افتتاح می‌کنیم.

* پس ما قوی‌تر شده ایم، ضعیف‌تر نشده ایم، چنان که آمار تولیدات ما در عرصه‌های پتروشیمی، فولاد، آب، برق، تسویه خانه ها، عرصه کشاورزی و بورس ما این را نشان می‌دهد و آنان فکر می‌کردند که ما از بین می‌رویم، اما ما از بین نرفتیم، ایستادیم و می‌ایستیم.

{با قدردانی از رهبر معظم انقلاب}: من از بیانات روشن رهبر معظم انقلاب تشکر می‌کنم که فرمودند در برابر تحریم و تحریف می‌ایستیم.

*برخی افراد چرا مسایلی را که حل شده است نمی‌گویند صد مساله داشته ایم که هشتاد مساله اش در شرایط تحریم و مشکلات درست شده است چرا آنان را نمی‌گویند، اشکالی ندارد که ۲۰ درصد باقیمانده را نیز بگویند، اما اگر هشتاد درصد را نمی‌گویند و فقط بیست درصد را می‌گویند اخلاقی نیست.

* نکته‌ای را می‌خواهم به سیاسیون، بزرگان و فرهیختگان عرض کنم، ما اشکال بزرگی در جمهوری اسلامی داریم و آن اشکال این است که تاریخ انتخابات از جانب وزیر کشور اعلام می‌شود که در چه موعدی برگزار می‌شود، اما پایانش را نمی‌تواند اعلام کند.

* ما انتخابات را آغاز می‌کنیم، اما پایان ندارد و همین طور فضای انتخاباتی، دعوا و رقابت‌ها ادامه دارد در حالی که انتخابات دوره دارد از روزی که زمان آن اعلام می‌شود تا زمانی که داوطلبان باید استعفا دهند، تا روز نام نویسی، روز انتخابات پای صندوق آرا و تا روز معرفی منتخب که آن روز، پایان انتخابات است و دیگر رقابت و تبلیغات نداریم.

* در دوره انتخابات داوطلبان از یکدیگر انتقاد می‌کنند که در دوره انتخابات، قابل قبول است، اما اشکال ما این است که پایان انتخابات را اعلام نمی‌کنیم در حالی که پس از انتخابات باید با یکدیگر همکاری کنیم.

* اعلام می‌کنم که اگر کسی فکر می‌کند که دولت تنهایی می‌تواند همه مشکلات نظام را رفع کند این تصور دقیق نیست، دولت می‌تواند مسایل را حل کند به شرط آن که مجلس، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و صدا و سیما در کنارش باشند.

* باهم می‌توانیم با دشمن بجنگیم، زیرا دشمن که برای نابودی دولت نیامده بلکه برای نابودی نظام آمده است پس همه باید در کنار یکدیگر قرار بگیریم. پس بیاییم در کنار تحریم لااقل تحریک درست نکنیم، اگر هم دشمنان تحریف ایجاد می‌کنند ما آن را پیگیری، اجرا و بیان نکنیم.

* اشکال از تحریم آمریکاست، اما برخی تحریم آمریکا را نمی‌بینند می‌گویند اشکال از اینجا و از آنجاست بله ممکن است اشکال از اینجا و از آنجا هم باشد، اما علت و شرایط تحریم و نیز شرایط اقدامات مثبت و منفی را هم باید به خوبی ببینیم.

* جلوگیری از ورود ۹۰ میلیون دلاری قطعات خارجی و تولید آن در داخل یعنی ایجاد خودکفایی در تحریم و کرونا که جای افتخار دارد.

* اگر تحریم را نشکنیم، سخنان ناروا گفته شود، قضاوت‌های صحیح شده و اگر ذهن مردم مشغول شود، شادابی را از مردم بگیریم و اگر مردم نگران و مایوس شوند، ما موفق نمی‌شویم و شکست می‌خوریم، اما اگر تحریف را کنار بگذاریم و بشکنیم، واقعیت‌ها را سالم کنیم و آن را زیر خنجر تحریف نیاوریم تا ذبح کنیم، واقعیت‌ها را مردم می‌بینند و آگاه می‌شوند.

* می‌توانیم تحریم را شکست دهیم، اما جنگیدن با تحریم سخت است، هرجا هم که فرصت پیدا کنیم از لحاظ سیاسی بتوانیم تحریم را شکست دهیم رو به جلو حرکت می‌کنیم و تردیدی نداریم.

* همه مقامات تا جایی که باید بتوانند تحریم ظالمانه دشمن را با کمک یکدیگر شکست دهند، تحریم ظلم و شمشیر دشمن است شکسته شود در این شرایط باید همدیگر را یاری کنیم تا به دوره متبوع خود برسیم.

{با ابراز امیدواری نسبت به معرفی سرپرست وزارت صمت به عنوان وزیر به مجلس و رای گیری در هفته آینده}: سرپرست وزارت صمت وقتی اعلام می‌کند، طی پنج تا شش ماهه گذشته، ۹۰ میلیون دلار توانسته از ورود قطعات خارجی به ایران جلوگیری کرده و آن‌ها را در داخل تولید کند، یعنی خودکفایی در تحریم و کرونا ایجاد شده است که جای افتخار دارد.

* ۴۳۲ بنگاه تعطیل شده در این دوران را راه اندازی کردیم و تلاش می‌کنیم تا از موانع عبور کنیم، رهبر معظم انقلاب دستوراتی داده است که باید آن را اجرا و عملی کنیم، برخی از این دستورات به دولت و بعضی از آن‌ها هم به سه قوه داده شده است.

{با اشاره به اولین جلسه سه قوه برمبنای دستورات مقام معظم رهبری بعد از سخنرانی عید قربان ایشان}: این جلسه تشکیل شد و یک موضوع مهم اقتصادی در دستور کار قرار گرفت و بخشی از آن کار هم انجام و نظرات نزدیک به هم در این جلسه عنوان شد.

* آن‌هایی که فکر می‌کنند مجلس و قوه قضائیه قصد زمین زدن دولت را دارند، ما چنین چیزی را در جلسات خود نمی‌بینیم، مشکلات را مجلس حس می‌کند و قوه قضائیه هم آن را می‌بیند من می‌بینم که آن‌ها ما را یاری می‌کنند. همه سه قوه در کنار هم بودیم و بحث‌ها هم مشابه هم بود.

{با اشاره به جلسه دوشنبه هفته بعد دولت}: ادامه این جلسه را هفته آینده خواهیم داشت، تا به نتیجه برسد و اگر رهبر معظم انقلاب موافقت کند، این طرح را اعلام می‌کنیم تا گشایشی از لحاظ اقتصادی به وجود آید. با این طرح بی تردید دست دولت برای ادامه کار باز می‌شود و امیدواریم که این طرح کامل و دقیق باشد.

{با اشاره به دیگر دستورات رهبر معظم انقلاب}: بحث بودجه، اصلاح نظام بانکی، سرمایه گذاری اشتغال و بهبود محیط کسب و کار دستورات دیگری است که مقام معظم رهبری داده است و اجرای همه آن‌ها در همین فرصت یک ساله امکان پذیر است.

* ۳۶۵ روز فرصت زیادی است، چرا که ما اولین تحریم را در ۱۰۰ روز و در توافق موقت شکستیم، پس قدرت شکست تحریم را داریم، مردم آن روز را خواهند دید و شک ندارم.

* طرح‌های زیادی را پنجشنبه‌ها افتتاح می‌کنیم، ضمن آن که در طول هفته آن هم افتتاحیه طرح‌های دیگر هم وجود داشته و ادامه دارد، امیدواریم بتوانیم با کمک هم روزی دشمن را وادار کنیم بفهمد از راه تحریم نمی‌تواند ما را به زانو در آورد و ناچار است با منطق جلو آمده و حقیقت را بپذیرد، صبر و مقاومت ما آن پیروزی را به دست خواهد داد.

{با قدردانی از بخش بورس}: عرضه‌های اولیه بسیار مهم است که در بورس انجام می‌شود، از همه وزرا تقاضا دارم که عرضه‌های اولیه را انجام دهند، در یک عرضه ۶۲۰ میلیارد و در عرضه‌ای دیگر ۷۶۳ میلیارد تومان سهام عرضه شد و مردم خریدند، شاهد تحول بسیار خوبی در زمینه مسائل اقتصادی خواهیم بود.

{در خصوص برپایی مراسم محرم امسال}: در ماه محرم هم در چارچوب دستورالعمل‌های بهداشتی مورد نظر مقام معظم رهبری و وزارت بهداشت که بر آن تاکید داشتند عمل می‌کنیم تا روزهای بسیار مهم عاشورایی را پاس بداریم و بتوانیم مفتخر برپایی عزاداری امام حسین (ع) باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.