کرونا فرصت طلایی بازار طلا می‌شود؟

آینده طلای زرد و سیاه /پس لرزه‌های افزایش قیمت دلار

کدخبر: ۳۵۳۵۹۰
کاهش تولید ناخالص داخلی آمریکا و سقوط سود اوراق قرضه خزانه‌داری این کشور سبب افزایش 9 مرحله‌ای در قیمت طلا شده‌است که بنا بر تحلیل ها این روند هم‌چنان ادامه پیدا خواهد کرد.
آینده طلای زرد و سیاه /پس لرزه‌های افزایش قیمت دلار

به گزارش اقتصادنیوز، طلا همواره به عنوان ارز انتخابی شناخته می شود و قیمت آن سلامت اقتصادی یک کشور را بیان می‌کند. از همین روست که وقتی قیمت طلا افزایش می‌یابد یعنی اقتصاد کشور بیمار است و سرمایه‌گذاران به سمت خرید طلای بیشتر رو می‌آورند تا ثروت خود را در برابر آسیب های ناشی از تورم حفظ کنند. در نتیجه بالا رفتن تقاضای بیشتر سبب افزایش قیمت طلا می‌شود .

از سوی دیگر اما زمانی‌که قیمت طلا پایین باشد سرمایه‌گذاری‌های املاک و مستغلات ، اوراق بهادار و سهام، سود بیشتری کسب می‌کنند و در تقاضا برای طلا نیز کمتر خواهد بود.

افزایش 9 مرحله ای قیمت طلا در آمریکا

کاهش تولید ناخالص داخلی آمریکا و سقوط سود اوراق قرضه خزانه‌داری این کشور سبب افزایش 9 مرحله‌ای در قیمت طلا شده‌است که بنا بر تحلیل ها این روند هم‌چنان ادامه پیدا خواهد کرد. در این میان کاهش ارزش قیمت دلار در میان‌مدت بر هر دو بازار طلا و نفت تاثیر زیادی خواهد گذاشت. 

بر اساس آنچه تحلیلگران اقتصادی گلدمن ساکس می‌گویند در حوزه بازار طلا انتظار افزایش و جهش 20 درصدی قیمت در چند ماه آینده وجود دارد و این جهش تا سطح قیمت 2300 دلار در 12 ماه آینده ادامه خواهد داشت.

طلا و نفت

3 عامل تاثیرگذار در افزایش قیمت طلا

سه عامل بزرگ در این افزایش قیمت بازار طلا تاثیرگذار خواهند بود؛ تنش در روابط چین و آمریکا، شیوع و گسترش روزافزون اپیدمی کرونا و عدم امنیت سیاسی و اجتماعی.به گفته کارشناسان هر چه حضور این سه عامل در جهان پر رنگ تر باشد برق طلا بیشتر خواهد شد.

کرونا فرصتی طلایی برای بازار طلا 

حضور این سه عامل موجب می شود سرمایه گذاران تمایل به حضور در پناهگاههای امن داشته باشد،طلا یکی از این پناهگاههای امن است که معمولا مورد اقبال سرمایه گذاران قرار می گیرد .یکی دیگر از متغیرهای اثر گذار بر بازار طلا اقدامات بانک‌های مرکزی است.اقدامات این نهادها  نیز می‌تواند اثرات بسیاری را به روی بازار طلا بگذارد. بدین طریق که اگر بانک‌های مرکزی به ارزهای دیجیتالی بیشتر رو بیاورند می‌توانند به راحتی سیستم پولی را تضعیف کرده و نهایتا به طور بالقوه باعث کاهش ارزش ارز بشوند که این امر سناریوی قیمت طلا را جذاب‌تر خواهد کرد. به هر حال حاصل اتفاقاتی که تاکنون رخ داده است آن است  که شاید اپیدمی کرونا فرصتی طلایی را برای بازار طلا به وجود آورده است و همچنان ادامه خواهد داشت.

قیمت طلا کاهشی می شود؟

  سایت  walletinvestor.com اقدام به پیش بینی قیمت طلا در هفته آینده و در ده روز ابتدایی ماه سپتامبر کرده است. 

1

بر اساس پیش‌بینی این سایت، قیمت طلا در هفته بعد روند افزایشی داشته و در ده روز ابتدایی ماه بعد میلادی با افت قیمت مواجه خواهد شد تا اندازه‌ای که این قیمت میانگین به میزانی کمتر از 2000 دلار نزول خواهد کرد. نمودارهای زیر روند قیمت طلا را در دو دوره عنوان شده نشان می‌دهد.

قیمت طلا

 

انبار تولیدکنندگان نفت خام پُر شد

از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا بر بازار نفت تاثیرگذار بوده است و باعث کاهش تقاضا و افزایش دخایر نفت خام شده‌است. به این شکل که رانندگی کمتر، پروازهای کمتر و در کل نیاز کمتر به سوخت باعث تقاضای کمتر در مصرف‌کنندگان سوخت شده و در نهایت موجودی‌های نفت خام در انبار تولیدکنندگان بیشتر شده‌است.

چشم انداز تیره بازار طلای سیاه

کاهش تقاضا در اثر افزایش نگرانی‌ها در زمینه بیماری کرونا و تصمیم اوپک برای کاهش تولید موجب کاهش حجم معاملات در این بازار شده و در نهایت برآیند تحلیل‌ها به آن سو می‌رود که چشم انداز بازار طلای سیاه در میان‌مدت همچنان تیره خواهد بود. اما این وضعیت زیاد طول نخواهد کشید و افزایش مجدد تقاضای نفت سبب افزایش قیمت نفت در یک سال آینده خواهد شد.

در این خصوص با استناد به مجله (EIA (Energy Information Administration در نمودار زیر روند قیمت نفت در یکسال آینده میلادی به صورت ماهانه مورد بررسی قرار گرفته است.

3

4 عامل تاثیرگذار بر نوسانات بازار نفت

در بلندمدت اما تحلیلگران اقتصادی باور و پیش بینی دیگری دارند. آنان معتقدند که چهار عامل تقاضای جهانی، تغییرات میزان تولید نفت، کاهش نفوذ اوپک و تغییرات ارزش دلار بر نوسانات بازار نفت تاثیرگذار خواهند بود. لذا با کاهش قدرت نفوذ اوپک، به احتمال زیاد تولیدکنندگان شیل آمریکا به تدریج  نسبت به اوپک تاثیر بیشتری بر بازار نفت خواهند داشت. این فرآیند سبب افزایش سهم آمریکا در بازار شده و از طرفی کارتل نبودن تولیدکنندگان آمریکایی به تسلط بیشتر این کشور بر بازار کمک شایانی خواهد کرد.

پس لرزه افزایش قیمت دلار بر قیمت جهانی نفت

 از مهم‌ترین عوامل دیگر تاثیرگذار بر بازار نفت ارزش دلار آمریکا می‌باشد. در این رابطه همانطور که مشاهده می‌شود قیمت دلار از سال 2013 تا سال 2016 رشد 25 درصدی داشته است. با توجه به آنکه تمام معاملات نفتی با دلار آمریکا انجام می‌شود این افزایش ارزش قیمت دلار موجب تاثیر در قیمت جهانی نفت نیز خواهد شد. باوجود آنکه بسیاری از تحلیلگران اقتصادی معتقدند که قیمت نفت رابطه معکوسی با ارزش دلار دارد اما در این رابطه تحلیلگران اقتصادی رسانه The balance بر این باورند که برای بازه چندین ساله در آینده قیمت نفت روند صعودی جدی‌ای را خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید