سهم بالای هزینه مسکن از دستمزد روزانه کارگران

قیمت آپارتمان در تهران روزانه چقدر گران می‌شود؟ +جدول

کدخبر: ۳۵۲۴۴۴
اقتصادنیوز؛ آمارهای رسمی اعلام شده از سوی وزارت راه‌وشهرسازی نشان می‌دهد که در طول 4 ماه نخست سال ۹۹ قیمت متوسط آپارتمان‌ها در پایتخت با رشد ۳۴ درصدی مواجه شده که این میزان معادل افزایش 5 میلیون و 300 هزارتومان به ازای یک متر مربع است؛ به عبارت دیگر در طول 124 روز ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران روزانه بطور متوسط حدود ۴۲هزار تومان گران‌تر شده است.
قیمت آپارتمان در تهران روزانه چقدر گران می‌شود؟ +جدول

به گزارش اقتصادنیوز؛ بر اساس گزارش پایان تیرماه وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت آپارتمان در تهران در چهارمین ماه سال 99 حدود 20 میلیون و 900 هزار تومان به ازای متر مربع برآورد شده است.

در گزارش پایان سال گذشته (اسفند 98) وزارت راه‌وشهرسازی، میانگین قیمت آپارتمان‌های معامله شده در شهر تهران، 15 میلیون و 600 هزار تومان اعلام شده بود. رقمی که به نوعی متوسط نرخ مسکن تهران در پایان سال 98 و آغاز سال 99 محسوب می‌شود.

بر این اساس در فاصله 4 ماه از آغاز سال حدود 5 میلیون و 300 هزارتومان بهمیانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در پایتخت افزوده شده است. این میزان رشد قیمت معادل افزایش 34 درصدی است.

اگر سهم  افزایشی هریک از این 4 ماه (و نیز هریک از 124 روز آن) را در افزایش قیمت مسکن برابر فرض کنیم، به ازای هر ماه یک میلیون و 325 هزار تومان و به ازای هر روز حدود 42هزار و 700 تومان، افزایش قیمت متوسط هر متر مربع آپارتمان در تهران بوده است.

آهنگ رشد قیمت آپارتمان در تهران دو برابر شد

گزارش وزارت راه‌وشهرسازی نشان می‌دهد در مدت مشابه سال قبل، -یعنی در 4 ماه نخست سال 98-  متوسط قیمت مسکن پایتخت با رشد 23.6 درصدی از 11 میلیون تومان به 13 میلیون و 600 هزار تومان رسیده است؛ که معادل 2میلیون و 600 هزار تومان افزایش به ازای هر متر مربع است.

به عبارت دیگر آهنگ رشد قیمت مسکن در یک‌سوم ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 2 برابر شده و از 2.6 میلیون تومان به 5.3 میلیون تومان رسیده است.

در حالی که سال گذشته در هر یک از ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر بطور میانگین 650 هزار تومان به قیمت آپارتمان‌های پایتخت افزوده می‌شد، در سال جاری سهم هر یک از این 4 ماه یک میلیون و 325 هزار تومان برآورد شده است.

به همین ترتیب سهم برابر هر یک از روزهای این 4 ماه در سال گذشته حدود 21 هزار تومان بوده و امسال بیش از 42 هزار تومان شده است.آپارتمان - مسکن

تفاوت تورم سالانه حوزه مسکن در تیرماه ۹۹ و ۹۸

برای محاسبه تورم نقطه به نقطه سالانه در تیرماه لازم است متوسط قیمت در تیر 99 را با تیر 98 مقایسه کرد. 

تیرماه سال 98 قیمت متوسط آپارتمان در پایتخت 13 میلیون و 600 هزار تومان بر مترمربع بوده است که حاکی از افزایش7 میلیون و 300 هزار تومانی در یک سال گذشته است؛ معادل تورم نقطه به نقطه سالانه 53.7 درصد.

همچنین در تیرماه 97 با توجه به اینکه قیمت متوسط هر متر مربع آپارتمان در پایتخت حدود 7 میلیون تومان بوده که در تیرماه 98 به 13 میلیون و 600 هزار تومان رسیده است. یعنی افزایش 6 میلیون و 600 هزار تومانی که معادل تورم سالانه نقطه به نقطه 94 درصدی در حوزه مسکن است.

خرید آپارتمان در زعفرانیه

یعنی به رغم افزایش آهنگ رشد قیمت مسکن در 4 ماه نخست سال 99 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، تورم نقطه به نقطه سالانه تیرماه 99 با کاهش نزدیک به 40 واحد درصدی از 94% به حدود 54% کاهش یافته است.

در جدول زیر گزارش داده‌های فوق به تفکیک مناطق شمال، مرکز و جنوب شهر را می‌بینید. معیار قیمت آپارتمان در شمال تهران میانگین مناطق 1 و 3، مرکز شهر مناطق 6 و 11، و جنوب شهر مناطق 15 و 20 است. 

مسکن تهران

هزینه مسکن چند درصد از دستمزد خالص یک کارگر را شامل می‌شود؟

حداقل حقوق خالص یک کارگر در سال جاری بدون احتساب حق مسکن و دیگر ناخالصی‌های درآمدی روزانه ۶۱ هزار تومان است. با توجه به نکات یادشده، افزایش روزانه قیمت مسکن در ۴ ماهه نخست سال ۹۹ که حدود 42 هزار تومان برآورد شد، حدود 70 درصد هزینه‌های یک کارگر را شامل می‌شود.

حال اگر درآمد خالص یک کارگر را در سال گذشته روزانه ۴۲ هزار تومان در نظر بگیریم، هزینه افزایش قیمت مسکن حدود 50 درصد هزینه‌های وی را شامل می‌شده است. در حالی که این میزان در سال جاری به 70 درصد افزایش یافته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید