تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز بورس یکشنبه ۳۱ فروردین

13:26 - 1400/01/21
شاخص کل بورس تهران در اخرین روز معاملاتی فروردین نیز با رشد بیش از ۲۱ هزار واحدی همراه شد. به این ترتیب شاخص سهام به ۶۹۰ هزار واحد رسید. شاخص بورس سال ۹۹ را در مرز ۵۱۳ هزار واحد آغاز کرد و پس از رشد تاریخی ۳۵ درصد طی یک ماه امروز تنها ۱۰ هزار واحد با ۷۰۰ هزار واحد فاصله دارد. در ادامه تب بالای نقدینگی در بازار سهام ارزش معاملات خرد بورس تهران امروز از ده هزار میلیارد تومان عبور کرد. اما امروز فشار فروش به اوج خود رسید و این موضوع تردید نسبت به ادامه روند سهام را بیشتر کرده است.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز بورس یکشنبه ۳۱ فروردین

دنیای بورس:‌ بازار سهام اولین ماه از سال ۹۹ را با جهش حدود ۱۷۷ هزار واحدی آغاز کرد. بازدهی بورس در حالی در فروردین به ۳۵ درصد رسید که کرونا اقتصاد ایران و جهان را با مشکلات زیادی مواجه ساخته بود. در این میان ادامه آشفتگی فضای اقتصادی کشور التهاب نقدینگی در بازار سهام را بالا نگه داشت و شتاب هجوم نقدینگی تا جایی پیش رفت که در آخرین روز از معاملات فروردین ارزش معاملات از ۱۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد. مجموع ارزش معاملات بازار سهام کشور نیز از ۱۴ هزار میلیارد تومان عبور کرد تا به این ترتیب بیش از نیم‌درصد از نقدینگی کل کشور در بورس تهران جابجا شود. فشار فروش سهام اوج گرفت اما تقاضا نیز کاملا پرقدرت ظاهر شد. در ساعت پایانی بازار افزایش فشار فروش البته سهام را بعضا تا مدار منفی همراهی کرد و همین موضوع بعضا احتمال اصلاح کوتاه‌مدت بازار را بالا برده است. مجموع ارزش معاملات خرد بورس تهران در فروردین به حدود ۹۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این اعداد از تب بالای نقدینگی در سهام خبر می‌دهد و بر این اساس به هیچ‌عنوان نمی‌توان به سادگی به تحلیل وضععیت کنونی بازار پرداخت. هر گونه اظهارنظر قطعی در چنین شرایطی می‌تواند محکوم به شکست باشد و استراتژی اشتباه را برای سرمایه‌گذار رقم بزند.

ارزش معاملات ۱۰ هزار میلیاردی نشانه چیست؟

اوج‌گیری و رشد محسوس ارزش معاملات خرد بورس تهران را می‌توان از دو جنبه متفاوت تحلیل کرد. عده‌ای این اوج‌گیری ارزش معاملات همزمان با افت قیمتی سهام را سیگنالی برای آغاز اصلاح می‌دانند و اما در سوی مقابل عده‌ای از ادامه تب بالای نقدینگی در سهام می‌گویند. با تحلیل دسته نخست احتمالا معاملات فردا نیز با هجمه سنگین فروش همراه خواهد شد و این موضوع احتمالا از ابتدای معاملات فردا قابل حس خواهد بود. اما اگر تحلیل دسته دوم را معتبر بدانیم حتی فشار فروش فردا و یا منفی شدن قیمت‌ها نیز نمی‌تواند سیگنالی از پایان کار بورس باشد. ارزش بالای معاملات و رشد روزافزون آن همان محرک مورد نیاز برای ادامه رشد قیمتی سهام است و مسیر صعودی بورس را می‌تواند هموار سازد.

اگر سیگنال خارجی صادر نشود بعید نیست که فردا بازار بار دیگر از عرضه‌ها عبور کند و همچنان با تشکیل صف‌های خرید شاخص قدرتمند وارد ابرکانال ۷۰۰ شود. گرچه مولفه‌های نقدینگی و قدرت آن احتمال رشد ادامه‌دار سهام را نشان می‌دهد اما به هیچ‌عنوان نمی‌توان با قاطعیت این موضوع را تایید کرد و در همین موضوع است که برای معامله‌گران استرس را به اوج خود می‌رساند.

اوج استرس معامله‌گری

معاملات این روزهای بورس تهران شبیه هیچ دوره‌ای نیست. هیچ‌زمانی نیم درصد از نقدینگی کشور در بازار سهام جولان نمیداده است و تب بالای نقدینگی طبیعتا می‌تواند در کسری ثانیه سهمی را از صف فروش به صف خرید برساند و در عین حال ممکن است در همین مدت زمان کوتاه نیز با عرضه‌های گسترده سهم را از صف خرید تا محدود منفی بکشاند. در چنین شرایطی استراتژی مناسب چیست؟

برخی استراتژی صبر و ادامه سهام‌داری را بهترین استراتژی مشابه با ماه‌های کنونی می‌دانند و عنوان می‌کنند که به رویه یک سال اخیر نگاه کنید. همان‌طور که بورس با قدرت نقدینگی تا اینجا رسیده است همچنان تا پایان بازی راه زیادی وجود دارد و بازار از فشار فروش مقطعی نیز عبور خواهد کرد. در حمایت از این نظریه بالا ماندن نرخ دلار و رویه نزولی نرخ سود بانکی مطرح می‌شود.

احتمالا شارژ نقدینگی به بورس ادامه‌دار باشد و اگر بار دیگر سرمایه‌گذاران بخواهند به این سوال پاسخ دهند که سرمایه خود را در کجا قرار دهیمُ،‌ همچنان در وضعیت کنونی و پس از بازدهی‌های چشم‌گیر مکانی بهتر از بورس را پیدا نمی‌کنند. بر این اساس باید گفت بازی سهام تمام نشده است اما اینکه در کوتاه‌مدت رفتار بازار چیست را نمی‌توان به صورت قطعی تعیین کرد. احتمال این‌که بازار از عرضه‌های سنگین در معاملات فردا عبور کند چندان دور از انتظار نیست و درنتیجه احتمال فتح ابرکانال وجود دارد.

در این رویه اما باید منتظر معاملات فردا ماند و رویه معاملات را با دقت دنبال کرد. به راحتی می‌توان رویه سرایت هیجان فروش در کل بازار را تشخیص داد و در چنین حالتی احتمال این‌که بازار وارد یک مرحله اصلاح شود وجود دارد. اما لازم است معامله‌گران توجه ویژه‌ای به ارزش معاملات کل بازار و همچنین نمادهای مختلف داشته باشند تقریبا می‌توان با احتمال بالا گفت که اگر ارزش معاملات روزهای آتی نیز در همین سطوح حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان باشد سهام بار دیگر رالی صعودی دوباره را آغاز خواهد کرد. فاکتورهای بنیادی و ارزش‌گذاری در حال تغییر هستند و بهتر است هر گونه تعصب نسبت به اصلاح یا ادامه صعود سهام را کنار گذاشته و معاملات را رصد کنیم.