سهامداران و کارشناسان چه انتظاری از هفته جاری سهام دارند؟

نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» | اوج گیری دوباره انتظارات صعودی

13:26 - 1400/01/21
رکورد‌شکنی‌های معاملات بازار سهام در هفته گذشته با قدرت ادامه یافت تا جایی که تامین مالی حدود 7 هزار میلیارد تومانی یک عرضه اولیه نیز نتوانست خللی در روند آن به وجود آورد. بر همین اساس شاخص کل طی آخرین هفته معاملاتی فروردین ماه با رشد بیش از 8.1 درصدی همراه شد. به نظر می‌رسد نزد فعالان بازار انتظار چنین روندی همچنان ادامه دارد. بر همین اساس نیز اکثریت سهامداران و کارشناسان حاضر در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص کل طی هفته جاری را همچنان صعودی ارزیابی کرده‌اند.
نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» | اوج گیری دوباره انتظارات صعودی

دنیای بورس: پس از هضم آسان بزرگترین عرضه اولیه بورس تهران، به نظر می‌رسد دیدگاه‌های صعودی در رابطه با روند بورس تهران بیش از پیش تقویت شده است. در این‌جا جزئیات نظر کارشناسان و سهامداران از روند هفته جاری بورس را می‌خوانید. 

کارشناسان

صعودی: 92 درصد از کارشناسان حاضر در این نظرسنجی روند شاخص بورس را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند حجم نقدینگی موجود در بازار همچنان پتانسیل ثبت رکوردهای قابل توجهی در بازار را دارد و به نظر می‌رسد در روزهای پیش رو باز هم نقدینگی وارد معاملات سهام شود. تقویت قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی و تقویت قیمت نفت با توجه به توافق کاهش تولیدات نیز می‌تواند موجب بهبود تقاضا شود. خبر اثرگذاری یک دارو در درمان کرونا نیز مورد توجه قرار دارد و این امر علاوه بر کاهش نگرانی‌ها با اثرگذاری بر بازارهای جهانی، احتمالا بورس تهران را نیز بی‌نصیب نخواهد گذاشت. رویکرد نسبتا مناسب در مورد افزایش حجم مبنا و اختصاص ساعات معاملاتی متفاوت به معاملات «شستا» که ارزش قابل‌توجهی دارد، مواردی است که می‌تواند در تقویت فضای اعتماد به بورس و بهبود ساز و کار هسته معاملات کمک کند و در نهایت به نفع معاملات این بازار ختم شود. برآیند این موارد به ثبت یک هفته صعودی دیگر در بازار منجر خواهد شد.

کم‌نوسان: 4 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام در هفته جاری روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد. این کارشناسان می‌گویند: درست است که حجم نقدینگی موجود در بازار می‌تواند همچنان بورس را در مسیر صعودی نگه دارد، با این همه فرصت شناسایی سود در بسیاری از سهام با افزایش عرضه‌ها از رشد قیمت‌ها جلوگیری خواهد کرد. از سوی دیگر فضای نااطمینانی ناشی از شیوع جهانی ویروس کرونا خود در احتیاط سهامداران موثر است. علاوه بر این در سطوح فعلی قیمت‌ها و با توجه به عدم تغییر عوامل بنیادی تقاضا محتاط خواهد بود و این امر سیطره یک روند کم‌نوسان در بورس تهران را در پی خواهد داشت.

 نزولی: 4 درصد کارشناسان مزبور روند شاخص بورس در هفته پیش رو را نزولی عنوان کرده‌اند. این دسته از کارشناسان از هفته‌های اخیر در انتظار نزول قیمت سهام هستند و معتقدند صعود پرشتاب قیمت‌ها نیاز به اصلاح دارد. به اعتقاد این دسته، سطح قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها بسیار بالاتر از ارزش ذاتی است و دیر یا زود اصلاح قیمت در بازار رخ می‌دهد و به تدریج حجم نقدینگی نیز نخواهد توانست مانع بازگشت بازار به مدار منطق و ارزش‌گذاری صحیح شود.

 

سهامداران:

صعودی: 82 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند نماگر اصلی بورس تهران را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران معتقدند فضای معاملات سهام تحت تاثیر قدرت نقدینگی موجود در بازار همچنان مثبت است و تحت تاثیر رکورد‌شکنی‌های اخیر همچنان شاهد ورود نقدینگی به معاملات سهام خواهیم بود. این موضوع منجر به تداوم رشد قیمت‌ها خواهد شد.

کم‌نوسان: 13 درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام طی معاملات این هفته روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد. در سطوح فعلی قیمت‌ها تقاضا نیازمند جسارتی است که بهبود فضای بنیادی را می‌طلبد. با توجه به عدم رخداد چنین موضوعی کاهش تقاضا در بورس رخ خواهد داد. از سوی دیگر چشم‌انداز تورمی و لذت کسب بازدهی‌های اخیر مانع از خروج قابل توجه نقدینگی از بازار سهام خواهد شد. این موارد در نهایت روند کم‌نوسانی پیش پای معامله‌گران قرار خواهد داد.

نزولی: 5 درصد سهامداران حاضر در این نظرسنجی معتقدند شاخص سهام در هفته جاری روند نزولی را تجربه خواهد کرد. این دسته از سهامداران می‌گویند رشد بی‌محابای قیمت‌ها طی ماه‌های گذشته که در بسیاری از موارد خارج از مدار منطق عمل کرده، فرصت شناسایی سود قابل‌توجهی را برای معامله‌گران فراهم کرده است و بسیاری درصدد کسب این بازدهی و خروج از بازار هستند. در این میان تجربه بسیاری از معامله‌گران از رشد این‌چنینی شاخص سهام نیز می‌تواند بر فشار فروش اثر داشته باشد. از سوی دیگر فشار ناشی از تحریم‌ها و نگرانی‌ها نسبت به شیوع کرونا نیز در بازار موثر خواهد بود.