محمود صادقی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت «کاظم خاوازی» برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: در وهله اول لازم است بگویم که این روزها مجلس از گردونه نظام تصمیم گیری و حکمرانی خارج شده و خوب بود که خاوازی هم از همان ساز و کارهای فوق العاده عبور می دادید و نیازی به رأی اعتماد نداشت.

وی افزود: حکم حکومتی و اختیارات رهبری ظرفیتی بسیار ارزشمند، راهگشا و بن بست گشا است اما نباید این ظرفیت مهم را در اموری که از طریق سازوکار عادی قابل انجام است، هزینه کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فرآیند پرایراد تصویب بودجه ۹۹ جای بحث دارد و همچنین برداشت از منابع صندوق توسعه ملی نیاز به تصویب مجلس دارد.

در ادامه جلسه، مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را به عهده داشت از این نماینده درخواست کرد که درباره موضوع صحبت کند.

صادقی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: در وهله اول باید بگویم که به نظر می رسد درباره رزومه خاوازی اغراق شده است چرا که بعید است وی توانسته باشد در طول دوره کاری خود چنین اقداماتی را به مرحله اجرا رسانده باشد.

وی افزود: برای مثال در رزومه وزیر پیشنهادی وزیر کشاورزی آمده که وی مجری ۱۰۰ طرح کشاورزی بوده و ۱۵۰ مقاله چاپ کرده که مبالغه آمیز و نامحتمل است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برنامه های خاوازی تأکید شده که سیاست های برنامه ششم توسعه عملیاتی می شود، اظهار داشت:  اهداف بسیار کلی در برنامه ششم توسعه وجود دارد که «خاوازی» در این مدت یک سال و نیم نمی تواند آن را عملیاتی کند.

صادقی با بیان اینکه «خاوازی» در برنامه خود بر ضرورت خوداتکایی در تولید برخی محصولات کشاورزی اشاره کرده است، تصریح کرد: خوداتکایی در تولید محصولات اساسی خوب است اما در برنامه های وزیر پیشنهادی کشاورزی، راهکار عملی شفاف و روشنی برای رسیدن به این هدف ارائه نشده است.

وی یادآور شد: این شعارها عالی است اما مهم این است که وزیر آینده در یک سال آتی بگوید چه برنامه های مشخصی دارد اما برنامه های این وزیر پیشنهادی حالت تئوریک دارد.

این نماینده مجلس گفت: خاوازی راهکارهایی را برای تحقق برنامه ششم توسعه مطرح کرده که در این مدت یک سال و نیم که از عمر دولت باقی مانده است، فرصت کمی برای تحقق این برنامه ها است و این برنامه ها سال‌ها وقت و انرژی لازم دارد و امکان تحقق بسیاری از این اهداف در یک سال آینده وجود ندارد.

صادقی اظهار داشت: همه می دانیم متصدی تصمیمات صادرات و واردات محصولات کشاورزی، وزارت صمت است و سیاست گذاری در بخش تولید بر عهده وزارت کشاورزی است که این مسئله یکی از معضلات بزرگ است اما وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی راهکار مشخصی را برای برون رفت از این تعارض ارائه نکرده است.

وی بیان کرد: بنده از همکاران دانشگاهی خود برای اظهار نظر کارشناسی درباره برنامه های خاوازی دعوت کرده ام که نشان می دهد جامعه علمی و دانشگاهی این فرد را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی شایسته نمی دانند و مسئله حائز اهمیت دیگر آن است که خاوازی تجربه اجرایی کمی دارد و این تجربه کوتاه برای وزارتخانه ای به این گستردگی کافی نیست.

عضو فراکسیون امید مجلس متذکر شد: بنده به عملکرد حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی نقد داشتم و جز امضاء کنندگان استیضاح وی بودم چرا که در عملکرد وی مشکلاتی وجودداشت اما خاوازی هم برنامه مشخصی برای برون رفت از این مشکلات ارائه نکرده است و با این شرایط قطعا وی هم دچار گلوگاه های فساد و غیرشفاف در بخش کشاورزی خواهد شد.

صادقی با اشاره به اینکه شما در برنامه خود به احیا و توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی اشاره کردید در حالی که مجلس قانونی در این باره به تصویب رساند اما دولت حتی آئین نامه اجرایی آن را تدوین نکرد؟ گفت: البته در برنامه های خاوازی تأکید زیادی بر تولید داخلی شده است اما این برنامه بیشتر حالت شعار گونه دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.