نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» | انتظار برای پیشروی ‌های بورس

13:17 - 1400/01/21
معاملات بورس تهران در اولین هفته معاملاتی در سال جدید با رشد 8400 واحدی شاخص کل به پایان رسید. تقاضای قابل توجه سهام طی دادوستدهای این هفته در شرایطی به ثبت رسیدکه غالب کارشناسان و سهامداران حاضر در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس»، تداوم این وضعیت را طی معاملات هفته جاری انتظار دارند.
نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» | انتظار برای پیشروی ‌های بورس

دنیای بورس: بر اساس نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» حدود 80 درصد از کارشناسان و 65 درصد از سهامداران شرکت‌کننده در این برآورد عمومی روند معاملات طی هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند.

کارشناسان

صعودی : 80 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد در شرایط کنونی (شیوع ویروس کرونا) نقدینگی موجود در دست سرمایه‌گذاران به دلیل ماهیت و شکل معاملات بورسی، بیشتر از دیگر بازارها، می‌تواند وارد سهام شود. این حجم از نقدینگی در شرایط افزایش انتظارات تورمی ریسک‌پذیرتر می‌شود و با ورود به بازار موجب افزایش قیمت سهام می‌شود. در این میان اگر سیاست‌های حمایتی از اقتصاد جهانی در قالب تزریق نقدینگی نیز موثر افتد، این افزایش تقاضا از سهام را می‌توان بیش از پیش شاهد بود.

کم‌نوسان: 10 درصد کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی این هفته «دنیای بورس» روند شاخص کل را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد در روزهای جاری بلاتکلیفی در میان سرمایه‌گذاران، نه تنها در ایران که در اقتصادهای بزرگ دنیا نیز مشاهده می‌شود. این بلاتکلیفی خود به صورت بالقوه عامل کم‌رمقی بازار سهام است و نمی‌تواند تقاضای قدرتمندی را شکل دهد. علاوه بر این، به رغم انتظارات تورمی از آینده و احتمالا روانه شدن نقدینگی به بازار، ریسک‌های سیستماتیک به قوت قبل باقی است و تا زمان فروکش کردن نگرانی‌ها  در مورد شیوع ویروس کرونا  بازار با تفکیک تقاضا در سهام مختلف در نهایت در یک مسیر کم‌نوسان حرکت خواهد کرد.

نزولی: 10 درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی روند شاخص سهام را نزولی عنوان کرده‌اند. این افراد  معتقدند پس از رشد قیمت‌ها در ماه‌های پایانی سال گذشته که در ادامه به اصلاح شاخص سهام در روزهای پایانی اسفند رسید، همچنان و در مسیر شاهد اصلاح شاخص اصلی خواهیم بود. به اعتقاد این افراد در شرایط کنونی نوبت به یک اصلاح و تخلیه در حباب بسیاری از سهام در بازار رسیده است و بر این اساس به نظر می‌رسد در هفته جاری بسیاری از سهامداران در صف عرضه قرار گیرند؛ خاصه آن‌که ریسک‌های سیستماتیک بیش از پیش دامنه نگرانی‌ها از آینده را گسترش داده‌اند.

سهامداران

صعودی: 65 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی روند شاخص کل را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. ثبات نرخ دلار در کنار احتمال حرکت بازار با موج تورم و کاهش دادوستد در دیگر بازارها به دلیل شرایط خاص کنونی (شیوع ویروس کرونا در سطح جهان) از عوامل مهم رشد قیمت‌ها در هفته جاری از نگاه این دسته از سهامداران به شمار می‌رود.

کم‌نوسان: 25 درصد سهامداران مزبور روند نماگر اصلی سهام را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این افراد معتقدند تقابل نگرانی‌ها و وضعیت نامناسب بازارهای جهانی به عنوان عامل تضعیف‌کننده قیمت سهام و ورود نقدینگی به بازار (به عنوان یک عامل حمایت‌کننده) در نهایت روند کم‌نوسانی را پیش روی بازار قرار خواهد داد. به نظر می‌رسد تا زمانی که سایه شیوع این ریسک در بازار وجود داشته باشد، در نهایت سطح عمومی قیمت سهام کم‌نوسان خواهد بود.

نزولی: 10 درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی روند شاخص کل را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد پس از رشد قیمت‌ها در ماه‌های اخیر، شیوع ویروس کرونا و ریزش بازارهای جهانی، بسیاری از سهامداران ترجیح می‌دهند فعلا از بازار خارج شوند و این امر موجب نزول قیمت سهام خواهد شد.