تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه 29 بهمن 1398

13:01 - 1400/01/21
بورس تهران معاملات امروز را در ادامه دادوستدهای پایانی روز گذشته آغاز کرد و در نیمه نخست معاملات با ریزش 8 هزار واحدی نماگر اصلی همراه شد. اما در ادامه تقاضا در گروه‌های مختلف بازار تقویت شد و شاخص کل 3285 واحد از ارتفاع خود را پس گرفت. به این ترتیب بورس تهران مسیر معکوس معاملات روز گذشته را طی کرد. به علاوه آن که این روند معکوس در جزئیات دادوستدها نیز تا حدودی قابل‌مشاهده بود.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه 29 بهمن 1398

دنیای بورس: بر خلاف معاملات روز دوشنبه که با صعود محسوس و زودهنگام قیمت و شاخص‌ها آغاز شد و با افزایش فشار فروش پیگیری شد، معاملات امروز بازار با فشار فروش، به خصوص در بزرگان کالایی، آغاز شد و رفته‌رفته با تقویت تقاضا در جو عمومی بازار پیگیری شد. با این وجود معاملات امروز بازار با قوت کمتری نسبت به دادوستدهای دیروز همراه بود.

آمارخوانی از معاملات روز سه‌شنبه

همان‌گونه که اشاره شد شاخص کل بورس در 90 دقیقه آغازین 8 هزار ریزش را تجربه کرد اما نهایتا با افت 4692 واحدی به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد امروز بورس نسبت به روز گذشته کاهش محسوسی را تجربه کرد و به 3409 میلیارد تومان تنزل یافت که افت 15 درصدی را نسبت به جلسه پیش نشان می‌دهد. تردید معامله‌گران خرد در آمار تغییر مالکیت‌ها مشهودتر است: در حالی که روز گذشته این شاخص در حدود 140 میلیارد تومان به سمت بازیگران حقیقی بود این عدد در معاملات امروز به 70 میلیارد تومان تقلیل یافت.

در حالی که روز گذشته بیشترین تغییر مالکیت به سمت حقیقی‌های بازار در گروه فلزات اساسی رقم خورد امروز بار دیگر این دسته از بازیگران به گروه‌های کوچکتر بازار متمرکز شدند و بیشترین خریدها را در گروه‌های انبوه‌سازی و خودرو انجام دادند. ادامه خریدهای حقیقی به خصوص در نماد «خودرو» از نکات جالب دادوستدهای امروز بازار است.

از میان 313 نماد فعال در بورس 115 نماد رشد قیمت پایانی و 197 نماد کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند؛ در همین حال دادوستدهای نهایی 131 نماد در محدوده مثبت انجام شد.

همچنین 58 نماد در بورس کار خود را در محدوده صف خرید به پایان بردند و ارزش تقاضای منتظر در صفوف خرید آن‌ها بالغ بر 350 میلیارد تومان بود. در همین حال 14 نماد با صف فروش به انتهای معاملات رسیدند و ارزش صف‌های فروش آن‌ها در حدود 37 میلیارد تومان بود.

در دادوستدهای فرابورس نیز روند تقویت تقاضا در نیمه دوم معاملات مشهود بود. در حالی که از 121 نماد فعال در تابلوهای اول و دوم این بازار 47 نماد رشد قیمت پایانی را تجربه کردند، آخرین معاملات 54 نماد در محدوده مثبت ثبت شد. 23 نماد نیز کار خود را با صف خرید به پایان بردند و ارزش صفوف خرید فرابورس در حدود 510 میلیارد تومان بود. با این وجود 413 میلیارد تومان از این رقم به صفوف خرید 3 نماد تازه‌عرضه‌شده «کلر»، «فروی» و «ومهان» تعلق داشت. در فرابورس نیز 14 نماد با صف فروش به کار خود پایان دادند و ارزش این صف‌ها در حدود 23 میلیارد تومان بود.

نکته جالب در این بین آن بود که تغییر مالکیت‌های بازارهای اول و دوم فرابورس در حدود 7 میلیارد تومان به سمت سهامداران بزرگ ثبت شد.

چرا بازیگران خرد از بزرگان کالایی روی برگرداندند؟

همان‌گونه که اشاره شد بار دیگر بیشترین اقبال سهامداران خرد به سمت گروه‌های کوچک بازار چرخید. به خصوص آن‌که بیشترین تغییر مالکیت به سمت حقوقی‌ها، در گروه محصولات شیمیایی رقم خورد و این شاخص در گروه‌های فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی عدد قابل‌توجهی نبود.

چندین عامل در هدف‌گیری امروز بازیگران خرد موثر بود: به صورت مشخص عرضه‌های پرحجم سهامداران حقوقی سهام بزرگ کالایی در روندهای صعودی، فراتر از توان نقدینگی ورودی برای حفظ سطوح قیمتی در سقف‌های روزانه است و این مساله به صورت مشخص تقاضا در این گروه‌ها را محتاط می‌کند. تعدد بازیگران بزرگ در این نمادها و ارزش بازار بالای این شرکت‌ها سبب می‌شود تا به محض صعود قیمت، فروشندگان بسیاری به جبهه عرضه حاضر شوند و اقدام به شناسایی سود کنند.

از جمله مسائل دیگری که در معاملات امروز بورس احتمالا بی‌تاثیر نبود، ابطال معاملات ورق‌های گرم فولاد مبارکه در معاملات دیروز بورس کالاست. در حالی که قیمت‌ این محصولات در دادوستدهای روز گذشته با رکوردشکنی‌های قابل‌توجهی همراه بود و همین مساله به تقویت تقاضا در معاملات دیروز نماد «فولاد» منجر شد، لغو نتایج این معاملات دادوستدهای امروز سهام فولاد مبارکه و همین‌طور سایر نمادهای هم‌گروه را متاثر ساخت.

نهایتا معاملات امروز بازار جهانی نیز نه تنها نتوانست نقش محرک برای کالایی‌ها را بازی کند بلکه به احتیاط بیشتر در این گروه‌ها دامن زد. دادوستد کالاهای پایه به دلیل تعدیل منفی شرکت اپل از درآمدزایی در فصل اول سال تحت فشار نسبی قرار گرفت و به خصوص کامودیتی‌های مرتبط با بورس تهران را با افت نسبی قیمت همراه کرد.

ورق خودرویی‌ها بر می‌گردد؟

از میان صنایع 40 گانه بورس تهران شاخص 30 صنعت در معاملات امروز مسیر نزولی را در پیش گرفت و تنها 10 گروه توانستند در برابر برآیند منفی دادوستدها مقاومت کنند. از جمله گروه‌های معدودی که رشد ملایمی را تجربه کردند باید به گروه خودرو و قطعات اشاره کرد. بعد از انتشار پیشنهادهای هیئت مدیره شرکت‌های این گروه در رابطه با افزایش سرمایه آن‌ها از محل تجدید ارزیابی اکثر نمادهای این گروه، به خصوص بزرگان، تحت فشار شدید فروش قرار گرفتند. با این وجود این نمادها امروز در خلاف جریان عمومی بازار حرکت کردند و توانستند در نمادهای بزرگ شاهد رشد قیمت باشند. افزایش سرمایه‌ شرکت‌های خودرویی اما و اگرهای بسیاری به دنبال داشته است؛ اما یکی از حالات محتمل آن است که همین اما و اگرها به رشد قیمت سهام شرکت‌های این گروه برسد. در این رابطه نگاهی به گزارش یک نکته مهم از افزایش سرمایه خودرویی‌ها به مخاطبین توصیه می‌شود.

در همین رابطه: خودرویی‌ها پرچمدار اصلاح در بازار