روند بازدهی و زیان نمادهای بازار سهام در 7 روز کاری اخیر

خودرویی‌ها پرچمدار اصلاح در بازار

13:01 - 1400/01/21
بازار سهام طی 7 روز کاری گذشته شاهد جرقه‌های چرخش نقدینگی بوده‌است. وضعیت داد و ستدهای روزانه به گونه‌ایست که بدون تغییر محسوس و معنادار ارزش معاملات روزانه، خروج پول از برخی صنایع خاص و ورود به برخی صنایع کاملا به چشم می‌آید. در این گزارش ضمن بررسی نمادهایی با بیشترین اصلاح قیمتی، به روند رشد و ریزش شاخص صنایع بورسی در این بازه زمانی خواهیم پرداخت.
خودرویی‌ها پرچمدار اصلاح در بازار

دنیای بورس: بازار سهام در وضعیتی که رشدهای متوالی شاخص کل را پشت سر می‌گذارد و امروز برای دقایقی عبور از مرز 480 هزار واحدی را تجربه کرد، در لایه‌های زیرین شاهد اصلاح قیمت‌های پرشتابی است. در میان 584 نماد فعال در بازار سرمایه 30 نماد در 7 روز کاری اخیر با ریزش قیمت بیش از 10 درصدی همراه بوده‌اند. در نقطه مقابل اما 165 نماد با رشد قیمت بیش از 10 درصدی مواجه بوده‌اند که در این لیست 64 نماد حضور دارند که رشد قیمت 7 روز کاری اخیر آنها بیش از 20 درصد بوده‌است که حاکی از حفظ برتری تقاضا نسبت به عرضه در معادلات بازار سهام است.

در جدول زیر 30 نماد با بیشترین ریزش قیمت در 7 روز کاری اخیر آورده شده‌است.

خودرویی‌ها پرچمدار اصلاح در بازار1

همانطور که مشخص است، از میان این 30 نماد بخش بزرگی به سهام گروه خودرویی اختصاص دارد. حضور 10 نماد خودرویی و وابسته به سهام خودرویی نظیر «وساپا» بیانگر این واقعیت است. تنوع نمادهای متفرقه از صنایع مختلف نشان می‌دهد که به جز گروه خودرویی، سایر صنایع در زمینه ریزش رفتار همگونی نداشته‌اند و ریزش‌های معنادار به تک‌نمادهای خاص محدود می‌شود.

در نقطه مقابل ریزش‌های اخیر لیست 64 نماد بازار سهام با رشد قیمت بیش از 20 درصد (بیش از 2.6 درصد روزانه به صورت مرکب) در 7 روز کاری اخیر در جدول زیر آورده شده است.

 خودرویی‌ها پرچمدار اصلاح در بازار14

روند شاخص صنایع بورسی و شاخص‌های کلان نظیر شاخص کل، شاخص کل هم‌وزن و شاخص 30 شرکت بزرگ در 7 روز کاری نیز در جدول زیر ارائه شده‌است. لازم به ذکر است در ایین جدول شاخص‌های صنایع تک نمادی، غیرفعال و غیرضروری به منظور عدم ارائه اطلاعات اضافه حذف شده‌اند و این جدول براساس بیشترین افت به بیشترین رشد شاخص‌ها مرتب شده‌است.

خودرویی‌ها پرچمدار اصلاح در بازار16