آخرین آمار از حباب امن بازار پایه | رشدهای بی‌پروا در 60 روز معاملاتی اخیر +جدول

13:01 - 1400/01/21
سهام در بازار پایه بی‌پروا به رشد حبابی خود ادامه می‌دهد. عطش سیری‌ناپذیر کسب سود کل بازار پایه را فراگرفته است و این در حالی است که احتمال اصلاح در این بازار بار دیگر بالا رفته است. البته این اصلاح در کلیه نمادها می‌تواند به واسطه قدرت نقدینگی به آرامی پشت سر گذاشته شود. در این گزارش به بررسی میزان رشدهای افسارگسیخته سهام در این بازار پرریسک پرداخته شده است. باید گفت امنیت حباب سنگین بازار پایه را مقام ناظر به این بازار غیرشفاف هدیه داده است.
آخرین آمار از حباب امن بازار پایه | رشدهای بی‌پروا در 60 روز معاملاتی اخیر +جدول

دنیای بورس: پیش از آغاز مطلب باید گفت که رشد اخیر بازار پایه به صورت مشخص به پشتوانه قدرت نقدینگی بود که سمت عرضه ضعیف‌شده از سمت ناظر بازار فضا را برای سفته‌بازی فراهم آورده بود که در گزارش‌های پیشین «دنیای بورس» نیز با تاکید بر حباب بازار پایه اشاره شده بود که فضای سفته‌بازی برای جولان نقدینگی در بازار پایه به مراتب بهتر از بورس و فرابورس است و به همین دلیل نباید از رشد قیمت‌ها متعجب بود اما از اصلاح احتمالی سهام باید هراس داشت. در شرایط کنونی اما برخی از سیگنال‌ها و اتفاقاتی که در هفته‌های گذشته رخ داده است می‌تواند اثر خود را در حباب بازار پایه منعکس کند. یکی از این موارد که شاید چندان مورد توجه معامله‌گران قرار نگیرد سنگین‌تر شدن حباب در شرایطی است که ارزش بازار شرکت‌ها به شدت رشد کرده‌اند.

با یک مثال ساده این موضوع را شرح می‌دهیم. فرض کنید سهمی دارید که قیمت آن حدود 90 تومان بوده و در شرایط کنونی قیمت این سهم به حدود 270 تومان رسیده است. اگر 100 میلیون سهم این نماد بازار پایه‌ای در 90 تومان معامله شده است و این نماد استارت صعود را زده است نقدینگی معادل 9 میلیارد تومان مورد نیاز بوده است حال اگر همان فروشندگان به دنبال فروش سهام در قیمت 270 تومان باشند به 27 میلیارد تومان نقدینگی نیاز است که تقاضا بر عرضه برتری یابد و سهم مسیر صعودی خود را ادامه دهد. بر این اساس پس از تشکیل حباب‌های سنگین قیمتی طی حدود 3 ماه اخیر در بازار پایه لازم است بار دیگر نگاهی به میزان رشد قیمتی سهام در این بازار داشت.

اما دو نکته وجود دارند نخست این‌که ممکن است نقدینگی جدیدی به بازار پایه جذب شود که با وجود این‌که احتمال رشد قیمت در سهام این بازار وجود  دارد باید به صاحبان سرمایه توضیح داد که در حال خرید حباب هستند و باید به این موضوع توجه داشته باشند. منظور از ریسک بازار پایه نیز وضعیت عمومی شرکت‌های این بازار است که تقریبا هیچ هم‌خوانی با ارزش بازار آن‌ها ندارد. اما ممکن است این سوال مطرح شود که چرا اگر حباب است سهام به شدت ریزش نمی‌کند. در این خصوص باید گفت که حجم بالایی از نقدینگی در برابر تعداد محدود سهام قرار گرفته که حتی مجال عرضه از سهام‌داران درصدی فعلی نیز گرفته شده است و مقام ناظر اجازه فروش سهام به این افراد نمی‌دهد. اما در پاسخ به این سوال که آیا حباب فرومی‌پاشد باید گفت که معامله سهام در بازار پایه به شجاعت یا توهم آگاهی و بعضا ناآگاهی نیاز داشته باشد. در خصوص هر یک از نمادهای بازار پایه می‌توان متن بلندی نوشت تا علت تاکید بر عدم آگاهی خریداران با وجود این‌که در تصور خودشان با آگاهی و پذیرش ریسک در معاملات بازار پایه شرکت کرده‌اند برای‌ آن‌ها بهتر مشخص شود. میزان رشد قیمتی عجیب نمادهای بازار پایه طی 60 روز معاملاتی اخیر را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید تا نیاز به نقدینگی سنگین‌تر را متوجه شوید. البته ما به هیچ وجه نمی‌گوییم که این نقدینگی دوباره تامین نمی‌شود اما باید پذیرفت که معاملات بازار پایه بیش از آن‌که محور منطقی از ارزش سهام یک شرکت باشد بیشتر کاغذبازی معامله‌گران است؛ یعنی به صورت لحظه‌ای قیمت چند برگ کاغذ را بالا و بالاتر می‌برند بدون آن‌که ارزش این کاغذها در واقع تغییر کرده باشد.

برای درک بهتر به 20 سهم نخست جدول پایین و رشد قیمتی آن‌ها و همچنین حباب سنگینی که در عمده این نمادها ایجاد شده است توجه داشته باشید. برای درک بهتر حباب قیمتی بهتر نگاهی به کلیت این شرکت‌ها بیاندازید و اندکی از جوسازی سفته‌بازان تلگرامی فاصله بگیرید.

آخرین آمار از حباب امن بازار پایه | رشدهای بی‌پروا در 60 روز معاملاتی اخیر +جدول8