90 نماد با معامله بیش از یک درصد شرکت | هجوم نقدینگی به شالوده سهام

12:57 - 1400/01/21
معاملات امروز بازار سهام کشور با افزایش تقاضا همراه بود و نمادهای بسیاری را در مسیر صعودی قرار داد. اثرات آن را در رشد شاخص‌های بورسی و فرابورسی می‌توان مشاهده کرد. روز دوشنبه در گزارشی به 140 نماد اشاره شده بود که در آن بیش از یک درصد سهام شرکت در آن معامله شده بود. در معاملات امروز نیز شرکت‌هایی بودند که بیش از یک درصد آن‌ها در بورس معامله شد. در میان این نمادها، موضوع چشم‌گیر معامله حدود 9 درصد از سهام آوانوین بود. نکته جالب توجه این‌که عمده این نمادها ارزش بازاری کمتر از هزار میلیارد تومان را دارا هستند.
90 نماد با معامله بیش از یک درصد شرکت |  هجوم نقدینگی به شالوده سهام

دنیای بورس: دو جدول زیر 90 نماد از بازار سهام کشور آورده شده است که امروز معاملات آن‌ها بیش از یک درصد از کل سهام شرکت بود. در این میان بیش از 9 درصد از «وآوا» در معاملات امروز معامله شده است و بر این اساس این شرکت در صدر نمادهایی قرار گرفته که بیشترین سهم از کل شرکت را در آن‌ها معامله شده‌اند. این جداول از آن جهت دارای اهمیت است که نشان می‌دهد چگونه حجم افسارگسیخته نقدینگی می‌تواند بر عرضه‌های سنگین سهام در حد چند درصد از کل شرکت نیز غلبه کند. نقدینگی که در بازار سهام کشور در حال جولان است به دنبال سهمی با بهترین زمینه سفته‌بازی است و بر این اساس به سمت شرکت‌هایی حرکت کرده که ارزش بازار کوچکی دارند و به این ترتیب میزان عرضه سهام قدرتی در برابر حجم سنگین نقدینگی ندارد. 

همان‌طور که اشاره شد عمده نمادها ارزش بازاری کمتر از هزار میلیارد تومان دارند. بر این اساس گرچه برای مثال 30 میلیارد تومانی نتواند نوسان محسوسی را در قیمت یک سهم بزرگ ایجاد کند اما به صورت مشخص این نقدینگی معادل چند درصد از کل سهام یک شرکت می‌شود و به راحتی می‌تواند از سد عرضه‌ها عبور کند. به همین دلیل بوده که از ابتدای سال 98 و به خصوص در ماه‌های اخیر دقیقا توجه به سمت سهام کوچکتر بازار جذب شده است. نمادهای محدودی مانند های وب، حفارس، حفاری، شپلی یا فاراک هستند که ارزش بازار بیش از هزار میلیارد تومان را داشته و در عین حال میزان معاملات سهام آن‌ها به بیش از یک درصد رسیده است. یکی از نکات جالب توجه وجه اشتراک جداول زیر (برای معاملات چهارشنبه) با جدوال مشابه روز دوشنبه است. برای مثالجدود 10 درصد از سهام ولصنم روز دوشنبه معامله شده بود و امروز نیز بیش از دو درصد این سهم معامله شده است. تعداد اشتراکات جدول زیاد است که در گزارش بعد به آن پرداخته می‌شود. در میان نمادهای با ارزش بازار بیش از هزار میلیارد تومان نیز در حالی‌که 3 درصد های وب روز دوشنبه معامله شده بود امروز نیز بیش از دو درصد از سهام این شرکت معامله شد. 

90 نماد با معامله بیش از یک درصد شرکت |  هجوم نقدینگی به شالوده سهام8

90 نماد با معامله بیش از یک درصد شرکت |  هجوم نقدینگی به شالوده سهام10