پیش بینی بورس امروز | دیده بان شنبه ۱۲ بهمن ۹۸

12:51 - 1400/01/21
معاملات روزهای نزدیک بورس بیش از هر چیز به روند نقدینگی ورودی گره خورده و این موضوع ضرورت رصد جزییات معاملات هر روز را بیشتر می‌کند. با رسیدن به نیمه ماه بهمن دیگر خبری از جریان اطلاعاتی و صورت‌های مالی شرکت‌ها نیست و هر زمان که نقدینگی پا پس بکشد باید در انتظار خودنمایی دیگر عامل‌ها، از بیماری بازارهای جهانی تا تحولات سیاسی دنیا، بود.
پیش بینی بورس امروز | دیده بان شنبه ۱۲ بهمن ۹۸

دنیای بورس: بورس تهران دوران تازه‌ای را سپری می‌کند و آن ثبت ارزش معاملات روزانه بالای مرز ۳ هزار میلیارد تومانی است. این ارقام به هیچ وجه قابل‌قیاس با اعداد آشنا برای بورس تهران نیستند و شاید بتوان گفت از ظرف فعلی بازار سهام بزرگتر است. نتیجه آن که قیمت‌ها در این بازار مسیر بی‌توقف صعود را طی می‌کنند تا آن که زمانی این منشاء نامعلوم نقدینگی ضعفی نشان دهد.

صعود بی‌اساس یا تحرکات هوشمند بازار؟

مربوط دانستن صعود بازار به متغیرهای فعلی کار چندان آسانی نیست. بورس در مقطع فعلی چندان نه به معیارهای سودآوری اهمیت می‌دهد و نه التزامی به سنجش ارزش خالص دارایی‌ها دارد و یا حتی دیگر به دنبال سناریوهای رویاپردازانه از بهبود وضعیت شرکت‌ها می‌گردد. با این حال حجم پولی که مسیر بازار سهام را در پیش گرفته آن چنان قابل‌توجه است که حتی بیماری کرونا نیز در بورس تهران نمودی پیدا نمی‌کند. حتی این مساله که بورس تهران همچنان در حال تطبیق با سناریوهای فوق‌العاده تورمی است نیز دیگر محلی از اعراب ندارد. بنابراین چندان دور از انتظار نخواهد بود که در صورت تضعیف جریان ورودی پول و تصمیم نقدینگی خرد به خارج از این بازار، بورس تهران روندی معکوس را در پیش گیرد.

به نظر می‌رسد تامل بیشتر بر سر عقلانیت روند فعلی بازار دست‌کم برای بازیگران خرد جذابیتی ندارد. در این صورت از روند فعلی بورس چگونه باید استفاده کرد؟

مسیرشناسی کسب سود در بورس تهران

همانگونه که پیش‌تر و همچنین در سایر گزارش‌های «دنیای بورس» اشاره شده است رصد متغیرهای مربوط به نقدینگی در تشخیص جهت فعلی بازار بیشترین اهمیت را دارد. البته این نتیجه بر این فرض استوار است که ریسک‌های حساسی، همچون بیماری کرونا، تا کجا و تا چه حدی از حساسیت قصد پیشروی داشته باشند.

در هفته گذشته بیش از ۱۳۵۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی وارد بازار سهام شد ولی این عدد به صورت یکدست در بازار توزیع نشده است. مشخصا افزایش سرمایه‌های شرکت‌های بورسی کانون توجه فعلی معامله‌گران را شکل داده‌اند و به نوعی به کانون امنی برای تقاضا بدل شده اند. این دسته از نمادها کمتر از مسایل مربوط به سودآوری اثر می‌پذیرند، به تحولات بازار جهانی کمتر بها می‌دهند و آن چه در این بین تا حدودی تعیین‌کننده است رفتار بازیگران بزرگ سهم است.

در رابطه با کانون‌های نقدینگی در هفته گذشته مطالعه این گزارش‌ توصیه می‌شود: سهامداران حقیقی سود را کجا جستجو می‌کنند؟

‌در عین حال بازیگران خرد در جستجوی سهامی که از بازدهی متناسب با کلیت بازار جا مانده‌اند هستند و این مساله تقاضای قابل‌توجهی را در برخی نمادهای مطرح بازار رقم زده است.  توصیه کلی در قبال این دسته از نمادها دشوار به نظر می‌رسد؛ در برخی از نمادها رفتاری که بازیگران عمده سهام از خود شناسانده‌اند عملا تقاضای حقیقی را به چالش می‌کشد و در برخی دیگر از سهام نمی‌توان مولفه‌هایی همچون وضعیت بازار جهانی را نادیده گرفت. با این حال می‌توان به وضوح به این مساله اشاره کرد که بسیاری از بازیگران کارکشته‌تر بازار در انتظار تحولی در نحوه کنترل ویروس کرونای جدید هستند تا بر موج صعود بازار جهانی سوار شوند. 

بی‌شک توجه صرف به واقعیت‌های ارزندگی می‌تواند برای بسیاری از سهامداران جاماندگی از کسب را به ثمر نشانده باشد؛‌در این شرایط داشتن یک تصویر کلی از وضعیت فعلی بازار سهام و به دنبال آن پیگیری مواضع خریداران و فروشندگان در معاملات هر روزه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

در رابطه با نظرسنجی «دنیای بورس» از کارشناسان و سهامداران در رابطه با روند این هفته بازار سهام نگاه کنید‌: اجماع نظر بورس‌بازان بر ادامه صعود سهام