بازدهی‌های 100 درصدی در بازار داغ پایه |50 روز معاملاتی، روزی حداقل 2 درصد

12:49 - 1400/01/21
در این گزارش به بررسی نمادهایی از بازار پایه پرداخته شده است که در 50 روز معاملاتی اخیر روزی حداقل دو رصد رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. به صورت مشخص بازار پایه به عنوان جذاب‌ترین مکان سرمایه‌گذاری برای معامله‌گران در دوره رونق اخیر سهام بوده است که توانسته بازدهی امن را برای سرمایه‌گذاران خرد ایجاد کند. فضا به حد خوبی برای سفته‌بازی از سوی ناظر مهیا شده است که حباب در این بازار معنایی ندارد و فعلا این بازار را به مکانی برای کسب بازدهی‌های حداکثری تبدیل کرده است.
بازدهی‌های 100 درصدی در بازار داغ پایه |50 روز معاملاتی، روزی حداقل 2 درصد

دنیای بورس: بازار سهام بازار بدون رقیب یک سال اخیر در اقتصاد کشور بوده است و همه را شگفت‌زده کرده است اما میزان رشد قیمتی سهام در بازار پایه به حدی چشم‌گیر است که بورس و فرابورس در برابر آن مجالی برای رقابت نگذاشته‌اند. گفتنی‌ها در خصوص حباب بازار پایه پیش از این نیز اشاره شده بود و همچنین در گزارش‌های مجزا به علل رشد قیمتی با وجود حباب قیمتی نیز پرداخته شد. سیاست‌های مقام ناظر را می‌توان علت اصلی رشدهای مداوم قیمتی سهام در بازار پایه دانست و هیچ پیشبینی نسبت به آینده نیز برای این بازار نمی‌توان داشت. تنها باید به کاهش حجم صف‌های خرید تا کمتر از 30 میلیارد تومان اشاره کرد که در روزهای اخیر این عدد بین 200 تا 300 میلیارد تومان بوده است. این‌که سرنوشت این بازار چه خواهد بود و آیا سهام زیرمجموعه بازار پایه اصلاح می‌کند یا خیر را باید منتظر ماند.

در ادامه جدول نمادهای زیرمجموعه بازار پایه با رشد بیش از 100 درصدی آورده شده است. تعداد 38 نماد با ارزش بازار نزدیک به 62 هزار میلیارد تومان (پس از رشدهای اخیر) وجود دارند که رشدهای خیره‌کننده‌ای را تنها در 50 روز معاملاتی اخیر به ثبت رسانده‌اند. همچنان عقیده ما بر حباب بازار پایه است اما چرا قیمت مسیر معکوس را در پیش نمی‌گیرد از مواردی که پیش از به تشریح آن پرداخته شد و علت پرریسک بودن فضای معاملات نیز مشخص شد.

بازدهی‌های 100 درصدی در بازار داغ پایه |50 روز معاملاتی، روزی حداقل 2 درصد15
سهام بازار پایه با بازدهی بیش از 100 درصدی در 50 روز معاملاتی اخیر