پیش بینی بورس امروز | دیده بان یکشنبه 6 بهمن 98

12:48 - 1400/01/21
بورس تهران نه ویروس «کرونا» رو جدی گرفت و نه واکنش خاصی به صورت‌های مالی نشان داد. حجم پولی که بازار سرمایه را هدف گرفته چنان زیاد است که فرصتی برای اصلاح قیمت سهام به دست نمی‌دهد. در این میان بازار از پشتوانه‌ها و بهانه‌ها استقبال می‌کند، اما در صورت عدم وجود چنین نشانه‌هایی نیز از ادامه مسیر باز نمی‌ماند. در چنین شرایطی آن‌چه بازیگران بازار باید دنبال کنند نشانه‌های نقدینگی است.
پیش بینی بورس امروز | دیده بان یکشنبه 6 بهمن 98

دنیای بورس: شاخص کل بورس روز گذشته با رشد نزدیک به 5800 واحد برای نخستین بار پا به کانال 417 هزار واحدی گذاشت. با این حال به نظر نمی‌رسد صعود بورس دست کم در معاملات امروز به همین جا محدود شود.

تقاضای ثابت، تقاضای بالقوه

آمار روز گذشته بورس تا حدودی زیادی از تقاضای قوی و در عین حال ثابت برای نمادهای بازار، به خصوص در کوچک‌ترها خبر می‌دهد. روز گذشته از 322 نماد مورد معامله بورسی 88 درصد آن‌ها رشد قیمت پایانی را تجربه کردند و تقریبا همین تعداد نیز آخرین معاملات را در محدوده مثبت ثبت کردند. این آمار تا حدود زیادی نشان‌دهنده آن است که مواردی از قبیل شناسایی سود و یا نگرانی‌های دیگری به فشارهای فروش در پایان بازار دامن نزده است. در عین حال خریدهای هیجانی نیز در آخر بازار تشدید نشده‌اند.

مساله‌ای که در بسیاری موارد می‌تواند نشانه‌ای از رفتارهای هیجانی در سویه مخالف و در آینده‌ای نزدیک باشد. ثبات تقاضا در معاملات روز گذشته تا حدودی نشان از آن دارد که سهامداران فارغ از سایر مولفه‌ها و در بازه فعلی، انگیزه مشخصی برای خرید سهام دارند.

از سوی دیگر 181 نماد بورسی کار خود را در محدوده صف خرید به پایان بردند و ارزش تقاضای منتظر در این صفوف خرید به 687 میلیارد تومان می‌رسید. این عدد خود می‌تواند قدرت تقاضای بالقوه برای سهام را مشخص کند.

خودرویی‌ها در کانون توجه معامله‌گران خرد

روز گذشته اکثر نمادهای خودرویی، و در بارزترین مورد نماد «خساپا» صف خرید را تجربه کردند. علی‌رغم عرضه‌های حجیم، عمده این صف‌ها تا پایان بازار برقرار ماندند. معامله‌گران حقیقی این گروه‌ را بیش از سایر صنایع بازار هدف گرفتند و بیشترین ارزش معاملات نیز در این گروه رقم خورد.

در رابطه با تقاضا برای نمادهای این گروه، به قطع باید انتظار برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را در صدر اولویت‌های معامله‌گران قرار داد. با این وجود نکته دیگر آن است که صورت‌های مالی تعداد قابل توجهی از نمادهای این گروه، بر خلاف روند عمومی شرکت‌های بورسی، از بهبود وضعیت سودآوری (و یا فاصله‌گیری از زیان) در فصل پاییز خبر می‌داد. ثبات این روند می‌تواند به خصوص بعد از افزایش سرمایه‌ این شرکت‌ها بر جذابیت قیمت سهام آن‌ها بیفزاید.

و در این جا عامل بعدی پررنگ می‌شود: به نظر می‌رسد گزارش‌های عملکرد شرکت‌های این گروه در ماه دی نشان از بهبود محسوس شرایط برای این بنگاه‌ها دارد. به صورت محسوسی تولیدات خودرو و همین‌طور قطعات مصرفی این صنعت اوج گرفته و به دنبال آن مبالغ فروش در گزارش‌های ماهانه صعودهای محسوسی را تجربه کرده‌اند.

برای بررسی و نگاه کلی به عملکرد نمادهای خودرویی در ماه دی نگاه کنید: خودرویی‌ها بهترین صنعت دی‌ماه بودند؟

مجموعه عوامل بالا به صورت مستقیم بازیگران خرد سهام را به سمت این گروه جذب کرده است. با این حال نقش غیرمستقیم باقی عوامل از جمله بیماری «کرونا» را نباید نادیده گرفت.

فشار چندجانبه بر بزرگان کالایی

به فاصله کمی از آن که بزرگان کالایی و کامودیتی‌محور با گزارش‌های ضعیف سودآوری در پاییز سهامداران را دلسرد کردند، شیوع ویروس «کرونا»ی جدید در چین و گزارش آن در برخی نقاط دیگر ریزش شدید قیمت کالاهای پایه در بازار جهانی را در پی داشت. برآیند تغییرات قیمت کامودیتی‌های مرتبط با بورس تهران در هفته گذشته را در این جدول می‌بینید.

پیش بینی بورس امروز | دیده بان یکشنبه 6 بهمن 981

این پیشامد غیرمنتظره سبب شد تا حتی نمادی همچون «فملی» که از جمله شرکت‌های با بهترین عملکرد در فصل پاییز بود تحت تاثیر کاهش قیمت مس با فشار فروش همراه شود و مطرح‌ترین نماد با اثر منفی بر شاخص کل در معاملات دیروز باشد.

نکته مهم‌ آن جاست که به نظر می‌رسد برای بازیابی آرامش در بازار جهانی، کنترل اولیه بیماری شرط لازم است و این مساله فعالان سهام را نسبت به ادامه روند بازار جهانی نامطمئن می‌سازد و بنابراین تا حدودی در سوق تقاضا به سمت گروه‌هایی همچون خودرو و دیگر سهام کوچک‌تر بازار اثر می‌گذارد.

تا این جا حجم بالای پول ورودی سبب شده است تا کامودیتی‌محورها نیز از ریزش شدید قیمت در امان بمانند. با این حال ادامه روند بازار جهانی را باید به شدت زیر نظر داشت. اگر قیمت‌ها در این بازار خیال ریزش بیشتر داشته باشند امکان کم واکنشی‌های بازار رفته‌رفته سخت‌تر خواهد شد. در مقابل نقطه کنترل بیماری و چرخش قیمت‌ها می‌تواند برای نمادهای این گروه بسیار حائز اهمیت باشد.