حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد در آغاز خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: میعادگاه نماز جمعه، نماد وحدت، شور،شعور و صبر همچنین ایستادگی و عزت و اقتدار ملت ایران شد.  او ادامه داد: ملت بزرگ ایران بار دیگر با حضور به یادماندنی در این میعادگاه پیوند استوار و مستحکمش را با رهبیر معظم انقلاب آرمان‌های بلند امام و شهدا را فریاد کردند.

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: با دل‌هایی لبریز از شوق و نشاط و قدرت با خلق دو یوم الله اقتدار آفرین و دیدگانی اشکبار در سوگ شهدا و جان باختگان سانحه هوایی و برادران و خواهرانی که در حضور مردم شریف کرمان ملا اعلی پرواز کردند.

اهم صحبت‌های امام جمعه تهران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهر، فارس و ایسنا از این قرار است:

*رهبر انقلاب در آن جمعه ملت ایران و ملل مقاوم دنیای اسلام را با دو خصیصه صبار وشکور یاد کردند. همچنین این دستاورد ایمان و معرفت و صبر با شکوه و عزت آفرین در کنار این ارزش‌ها و همچنین دستاورد فهم نعم و شکر و سپاس آن نعمت‌هاست.

*شما امت اسلام اهل ایمان برای حضور در سه ساحت کلیدی و اقتدار آفرین دعوت شده اید.

*گواه روشنی بر شناخت راه است، اما با شناخت راه و گام برداشتن در مسیر هیچ ملتی به پیروزی نمی‌رسد مگر با صبر و استقامت در راه خدا.

* بدون استقامت و صبر و پایداری، انسان نمی‌تواند قله‌های موفقیت برسد. استقامت و پایداری یعنی باید همه ما اهل صبر باشیم و استقامت کنیم. در برابر سختی‌ها بایستیم. تجربه ایرانیان پیروزی در پرتو ایمان و صبر است. خانواده‌های معزز شهدا و جانبازان بر این مصائب صبر و ایستادگی کردند و توفیق داشتند خدمت بعضی از خانواده‌های محترمی که بستگان و فرزندانشان در سانحه هوایی شهید شدند رسیدم و دنیایی از صبر دیدم.

 *صبر آنها دستاورد ارزشمندی را در دنیا و آخرت دارد. اما با صبر فردی پیروزی برای جامعه به دست نمی‌آید. پیروزی جامعه اسلامی مرهون صبر جمعی است. خانواده‌ای از سعادت بهره‌مند است که اعضایش صبار و شکور باشند. آنگاه حتما به موفقیت می‌رسد. جامعه قدرتمند، آن است که صبار و شکور باشد. 

* مطلع شدیم که بسیاری از خواهران کم حجاب به احترام شهید سلیمانی با چادر مشکی در تشییع او حضور یافتند. به این خواهران عرض می کنم که شما قدرشناسی کردید و حجاب ضامن سعادت دنیا و آخرت شماست. اما قدر شناسی بالاتر آن است که با آراستگی به حجاب چهره تهران را تغییر دهید. ملت ایران باید با هم صابر باشند. ایران و همه ملت مسلمان منطقه باید در کنار هم در راه حق صبار و شکور باشند چرا که ما به صبر جمعی نیاز داریم. هنر سردار سلیمانی هم این بود که سه دهه در تلاش برای خلق صبر جمعی بود و دغدغه داشت که ایرانیان در کنار ملت عراق و کشورهای منطقه ایستاده و صابر باشند.

*همچنین همه ملت‌ها در کنار هم صف واحد را تشکیل دهند. جامعه صبار و شکور صبر جمعه در دستور کارش است. رهبر انقلاب به دو یوم الله اشاره کردند. یوم الله سوم یوم اللهی است که ملت عراق خلق کرده است. ملت عراق در راهپیمایی عظیم در کنار ملل مسلمان منطقه فریاد مرگ بر آمریکا سر دادند.

* این معنای روشن صبر جمعی است. تردیدی ندارم که اگر کارشناسان سیاسی و نظامی آمریکا می‌توانستند حوادث پس از شهادت سپهبد سلیمانی را  تحلیل کنند، هرگز چنین کاری نمی‌کردند.

* این اقدام آنها آغازی بر پایان حضور آمریکا در منطقه است. ستون اصلی سیاست آمریکا در منطقه از دیر باز فرو ریخته بود و امروز هم هم پیمانان آمریکا خود را در معرض فرو پاشی می‌بینند.

* ساختار قدرت در دست ملت مسلمان قرار گرفته است. ملت‌های مسلمان منطقه در کنار هم جبهه متحدی را در برابر زیاده خواهی ایالات متحده تشکیل داده اند و مشروعیت دست نشاندگان غرب کامل فرو ریخته است.

*اسلام در پرتو فهم صحیحی از سلام ناب به مکتب نیرومندی برای تبدیل ملت های منطقه به قدرت تعیین کننده تبدیل شده است.

* امروز با عملیاتی که رخ داد قدرت نظامی آمریکا در منطقه فروریخت. صبر جمعی این قدرت را آفریده است. برای صبر جمعی دو حوزه را تعریف می‌کنند. یک اینکه ملت های اسلام با هم باشید و جبهه متحد شما اقتدار می آفریند و شعار نه غزه نه لبنان یعنی ما با اقتدار ایران اسلامی سر نزاع داریم و هدف حذف اقتدار ایران است. عراق منهای ایران کاهش قدرت عراق است. آنها اتحادیه تشکیل می‌دهند و صفوف ملت اسلام را متفرق می‌کنند. در جنگ جهانی برای تجزیه دنیای اسلامی تلاش کردند اما امروز رمز وحدت ملت های منطقه این است که با هم باشید. دوم ایستادگی در برابر دشمن است. مبادا صبر شما از آمریکا و گروه‌های تروریستی دست نشانده غرب کمتر باشد.

* ما دغدغه مشکلات ملت های جهان زیر چکمه های استکبار را داریم. نقش سلیمانی در امنیت اروپا و قاره آسیا بر صاحب‌نظران پوشیده نیست. قدرت نظامی خود را افزایش دهیم، در منطق قرآن قدرت مرز نمی شناسد. ملت اسلام باید در عرصه های فرهنگی، علمی در مرز قدرت حرکت کند. برتری فناوری نظامی ایران دستاورد کار دانشمندان مجماع دانشگاهی است.

* خلق یک ملت مقتدر و دنیای مقتدر به نور ایمان، اسلام و دانش موجب تشکیل یک جبهه مقاوم همیشه پیروز است.

*در آستانه شکل‌گیری مجلس یازدهم قرار داریم، بنابر این ملت عزیز و فهیم ایران را به حضور یکپارچه در این انتخابات اقتدارآفرین توصیه می‌کنیم. با تجربه‌ای که در نهاد قانون‌گذاری دارم قانون متقن،‌ عدالت‌محور، شفاف معطوف به نیازهای اصلی و واقعی، الهام گرفته از مشارکت ذی‌نفعان و نهادهای قانونی قابل اجرا پایه اصلی و رکن اساسی پیشرفت کشور است.

*هرگاه نهاد قانون‌گذاری در اندازه‌ای قرار گرفت که از تصویب انبوهی قوانینی که فاقد عقبه علمی و کارشناسی لازم است پرهیز کند و در مسیر تحقق سیاست‌های کلی ابلاغی قدم بردارد مطمئن باشید توسعه و پیشرفت کشور کلید خورده است که البته این راه، راه دشواری است.

*هم اکنون کشور نیازمند جمع قابل توجهی از نمایندگان منتخب ملت ایران است که در آنها تعهد، شجاعت، حرکت و سهم لازم را برای مسائل اصلی کشور داشته باشند و برای برون‌رفت از تنگناها نقشه راه داشته و از دانایی و دانش لازم بهره‌مند باشند.

*ملت ایران باید در یازدهمین دوره انتخابات مجلس دست به انتخابی آگاهانه بزند:، نمایندگان مجلس یازدهم قطعا راهی دشوار در پیش دارند چرا که این اهداف بلند نیازمند عقلانیت، علم و عزم و اراده کافی است.

*متأسفانه حدود  ۸۰ درصد از قوانینی که در مجلس ما تصویب می‌شود یا اصلاحیه است یا استفساریه یعنی قوانینی که در گذشته تصویب شده از استحکام، منطق و  علم لازم برخوردار نبوده و باید مجدداً اصلاح شود.  این روش نمی‌تواند ریل حرکت، تحول و تغییر باشد. بارها در محافل رسمی و غیررسمی و علمی اعلام شده که قوانین مزاحم، متعارض، مترادف و متضاد فراوانی در نظام حقوقی ما وجود دارد با این مدل نمی‌توان قدرتی در تراز جمهوری اسلامی خلق کرد.  باید به  سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب که از بالاترین عقبه کارشناسی برخوردار هستند و از نگاه بلندمدت به مسائل کشور و تأمین‌کننده منافع ملی کشور است نیز توجه جدی شود. 

*منبع دوم برای قانون‌گذاری قانون اساسی است.طرح‌ها و لوایح قوانین کشور باید ناظر بر اصول قانون اساسی باشد. سیاست کلی ابلاغی می‌تواند به مثابه نقشه راه قوای سه‌گانه برای حل چالش‌های امروز باشد و مجلس می‌تواند از این فرصت گران‌سنگ استفاده کند وبا اصلاح قوانین این چالش‌ها را به حداقل کاهش دهد.

* نهاد قانون‌گذاری ما بر اساس بند ۹ باید با استفاده از ظرفیت مرکز پژوهش‌های مجلس، دیگر مراجع کارشناسی و پژوهشی نخست نیازهای داخلی و موضوعاتی که باید در حوزه قانون‌گذاری صورت بپذیرد را شناسایی و ثانیا با نگاه علمی، کارشناسی و قابل اجرا آنان را مرتفع کند. اگر ین اتفاق رخ دهد تحولی شکل خواهد گرفت.

* قانون‌گذاری ما باید با نگاه بلندمدت و با ثبات و ملی شکل بگیرد، باید نگاه ملی در همه ابعاد قانون‌گذاری وجود داشته باشد که نیاز به اصلاحیه و استفساریه نداشته باشیم یعنی قانونی با ثبات و ماندگار وضع کنیم.

*مردم ذی‌نفعان نهادهای قانونی در فرآیند قانون‌گذاری هستند باید مردم در جریان تصویب و بررسی قوانین قرار بگیرند به عبارتی باید مشارکت و نظر مردم را دریافت کرد و با یک مباحثه و گفت‌وگو با استفاده از فضای مجازی نظر ذی‌نفعان و مشارکت آنان را مورد توجه قرار داد.

*بعضی از کشورهایی که امروز در حوزه قانون‌گذاری دارای وزن هستند از ۱۰۰ قبل برای دریافت نظر ذی‌نفعان برنامه‌ریزی کرده‌اند و معتقدند قانون باید از پایین به بالا باشد و نه از بالا به پایین. مردم اهل بصیرت هستند اگر منافع آنان تأمین شود از منافع ملی حراست می‌کنند نمی‌شود مردم در دفاع مقدس مشارکت داشته باشند اما در حوزه قانون خیر و بگذارند برای فرصت دیگر.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.