بالون‌های برنده بورس تهران در دی

12:44 - 1400/01/21
دی با بازدهی 15.8 درصدی شاخص کل بورس تهران به پایان رسید. شاخص کل هم‌وزن 14.5 درصد رشد را در نخستین ماه زمستان تجربه کرد و فرابورس نیز بازدهی 16.2 درصدی را به ثبت رساند اما همه این اعداد در برابر بازدهی ده نماد برتر بازار سهام کشور واقعا عدد کوچکی است.
بالون‌های برنده بورس تهران در دی

دنیای بورس: صدرنشینی بازدهی نمادهای بورسی و فرابورسی در دی‌ماه در کمال تعجب به «وآوا» اختصاص دارد. این نماد که ما و سایر تحلیلگران بازار بر حبابی بودن آن تاکید داشتیم اما به رشد خود ادامه داد تا به این ترتیب سلیقه خریداران کنونی سهام را به خوبی مشخص کند. برای ما همچنان جسارتی که خریداران چنین نمادهایی دارند مثال‌زدنی و بعضا حتی تحسین‌برانگیز است. گرچه برخی از کارشناسان بازار اشاره می‌کنند که غیرممکن است شخصی از معنای واقعی حباب و معامله شدن یک سهم 5 برابر ارزش واقعی آگاهی کافی داشته باشد و به خرید سهم بپردازد. زیرا در نظرسنجی ما از معامله‌گران مختلف این موضوع کاملا مشخص است که حتی ریسک‌پذیرترین افراد بازار که البته با آگاهی نسبت به سهام در معاملات شرکت‌ می‌کنند عنوان می‌کنند زمانی‌که حباب یک سهم مشخص است با کمترین افت قیمتی هراس تمام وجودشان را فرا می‌گیرد و فرار و بر قرار ترجیح می‌دهند. بعضی مثل ما از سطوح بسیار پایین‌تر قیمتی «وآوا» این سهم را بمب ساعتی می‌دانستند که هر لحظه می‌تواند دامن خریداران سهام را بگیرد اما قدرت نقدینگی و هجوم افسارگسیخته پول به ما نشان داد که حتی اگر به حباب یک سهم اطمینان صد در درصدی وجود دارد باز هم نمی‌توان نسبت به نزول آن اطمینان حاصل کرد آن هم در شرایطی که دخالت‌های نظارتی بازار مانند دامنه محدود نوسان قیمتی (تشکیل صف) و نبود ابزار کافی مانند فروش استقراضی را در بازار شاهد باشیم.

ما تنها نظاره‌گر این سهم و نمادهای از این دست هستیم زیرا حباب قیمتی آن‌ها آشکار است ولی خریداران یا از همه جا بی‌خبر یا کاملا آگاه و با جیبی پرپول و جسارت حاضرند همچنان بالون‌های سهام را خریداری کنند. شاید همچنان اوج‌گیری سهامی که از حباب رد کرده و بالون‌های قیمتی را تشکیل داده‌اند ادامه داشته باشد ولی تحت هیچ عنوان توصیه به مشارکت در این نمادها نداریم. کی و کجا بنا است این بالون متلاشی شود را نمی‌دانیم و حتی ممکن است حالا حالا پرواز چنین بالون‌های قیمتی سهام را نظاره‌گر باشیم زیرا حتی عرضه شدید سهام‌دار عمده نیز تاکنون در تخلیه حباب قیمتی این نمادها اثرگذار نبوده است.

بالون‌های برنده بورس تهران در دی10