پیش بینی بورس امروز | دیده‌بان دوشنبه 30 دی 98

12:44 - 1400/01/21
شاخص کل بورس تهران معاملات دیروز را پس از نوسان قابل توجه سرانجام با رشد اندک به پایان رساند. در ادامه روزهای قبل عرضه‌های حقوقی‌ در نمادهای بزرگ بازار همچنان ادامه داشت. با وجود عرضه چندباره صف‌‌های خرید اما برخی نمادها معاملات دیروز را نیز با صف خرید به پایان رساندند‌. از طرفی گزارش‌های فصلی به جز در برخی از موارد با قیمت سهام شرکت‌ها هم‌خوانی نداشت و نشان از رشد مازاد قیمت‌ها نسبت به سودآوری شرکت‌ها دارد. پس از رویه پرنوسان دیروز سهام و عملکرد فصلی نه‌چندان دلچسب شرکت‌ها معاملات امروز سهام جالب توجه خواهد بود.
پیش بینی بورس امروز | دیده‌بان دوشنبه 30 دی 98

دنیای بورس: همچنان شارژ نقدینگی از سمت حقیقی‌ها سدی مقاوم در برابر اصلاح قیمتی سهام قرار داده است و در معاملات دیروز نیز همین موضوع بار دیگر شاخص سهام را از مدار منفی نجات داد. روز گذشته پس از نوسان شدید سرانجام شاخص کل بورس تهران در 410 هزار و 694 واحد متوقف شد. ارزش معاملات سهام در سطح بیش از 3400 میلیارد تومان قرار داشت. با توجه به سیل عرضه‌ها شاید بتوان گفت یکی از مواردی که می‌تواند نشانگر آغاز اصلاح سهام باشد عقب‌نشینی ارزش معاملات از سطوح فعلی است. پس از نوسان محسوس شاخص کل در معاملات یکشنبه امروز این موضوع به صورت جدی‌تر مطرح شده است که آیا این نماگر فشار عرضه‌ها را در ابرکانال جدید تاب خواهد آورد یا خیر. اگر بنا باشد که عرضه‌های سهام در معاملات امروز نیز به قدرت روزهای اخیر ادامه پیدا کند و همچنان ارزش معاملات بیش از سه هزار میلیارد تومانی را برای پاسخ به عرضه‌ها لازم داشته باشیم بعید نیست که در فشار عرضه‌ها سهام به مدار منفی حرکت کند. علت این موضوع به سابقه معاملاتی بورس تهران بازمی‌گردد. در این خصوص تعداد روزهای معاملاتی که ارزش معاملات خرد بورس تهران از مرز 3 هزار میلیارد تومان عبور کرده از تعداد انگشتان یک دست نیز کمتر است و بر این اساس انتظار ادامه این روند و اوج‌گیری ادامه‌دار ارزش معاملات به فراتر از سه هزار میلیارد تومان چندان مورد انتظار نیست. با این حال این سناریو را نیز باید در نظر گرفت که از فشار عرضه سهام کاسته شود و بار دیگر مسیر رشد سهام هموار شود. در این خصوص نیز به نظر می‌رسد حقوقی‌ها نقش اساسی را در تعیین مسیر آتی سهام ایفا می‌کنند؛ عرضه از سمت این معامله‌گران و افزایش شناوری سهام می‌تواند راه را بر رشد قیمت بیشتر سهام ببندد.  

با این حال در مطلب روزهای گذشته با عنوان «دریای بی‌کران پول و تعداد محدود سهام» عنوان شده بود که منبع شارژ نقدینگی که در ماه‌های اخیر سقف‌های مقاومتی مقابل نماگرهای سهام را در هم شکسته است مشخص نیست. بر این اساس با توجه به این‌که حجم این نقدینگی نامعلوم است به هیچ وجه نمی‌توان در خصوص رویه آتی سهام اظهارنظر دقیقی داشت. گرچه روند هفته‌های اخیر از ادامه شارژ نقدینگی و رشد سهام حکایت دارد اما نمی‌توان این موضوع را به روزهای آینده نیز بسط داد.

آیا سهام به عملکرد پاییز واکنش نشان می‌دهد؟

انتشار عملکرد پاییز شرکت‌ها به تدریج اوج گرفته و امروز یکی از شلوغ‌ترین روزهای کاری «کدال» در سال خواهد بود. عملکرد سه ماه سوم سال برخی از شرکت‌ها که روزهای اخیر منتشر شده‌اند چندان با قیمت سهام هم‌خوانی ندارند. این موضوع تنها به شرکت‌های کوچک محدود نبوده و حتی شرکت‌های بزرگ بازار نیز عملکرد ضعیف‌تر از انتظار را منتشر کرده‌اند. یا از طرفی عملکرد مطابق با انتظار تحلیلی بوده اما میزان رشد قیمتی سهام فراتر از واقعیت‌های سودآوری است. در چنین شرایطی باید منتظر ماند که آیا معامله‌گران سهام به عملکرد فصلی شرکت‌ها واکنش نشان می‌دهند یا خیر.

در گزارش‌های دیروز «فخوز»، «شفن» و «شتران»، «هرمز» از جمله شرکت‌هایی بودند که عملکرد خوبی را به بازار ارائه ندادند. البته اگر نام دیگر شرکت‌ها آورده نمی‌شود به دلیل وضعیت خوب سودآوری آن‌ها در پاییز نیست بلکه انتظار چندان برای ارائه سودآوری از سایر شرکت‌ها وجود نداشت و معامله‌گران بازار دانسته یا ندانسته به سمت سهام با پشتوانه ضعیف سودآوری روی آورده بودند. حال اما نکته جالب توجه انتظار برای واکنش معامله‌گران به گزارش‌های پاییز است. آیا معامله‌گران سهام میان سهام با سودآوری ضعیف در سه‌ماه سوم سال با برخی از نمادها که سودآوری مطابق با انتظار را به بازار ارائه داده‌اند فرق قائل می‌شوند یا خیر. این موضوع از آن جهت که می‌توان میزان حساسیت بازار به عوامل اثرگذار را سنجید دارای اهمیت است. در مقابل نمادهای بالا با عملکرد ضعیف‌تر از انتظار عملکرد برخی از شرکت‌ها مانند ملی‌مس قرار می‌گیرد که مطابق با انتظارات سود پاییز را به بازار ارائه کرد روز گذشته نیز مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت برای افزایش سرمایه  30 درصدی برگزار شد که مشروح گزارش این مجمع را می‌توانید در «دنیای بورس» مطالعه کنید.