برندگان و بازندگان بورس در هفته گذشته

12:27 - 1400/01/21
معاملات بازار سهام طی هفته گذشته با ثبت رکوردهای جدیدی همراه بود. علاوه بر شاخص کل که در مسیر پر شتاب صعودی در حوالی سقف تاریخی با هر رشد اعداد جدیدی را به ثبت می‌رساند، ارزش معاملات نیز در سومین روز کاری رکورد تاریخی زد و از مرز 3250 میلیارد تومان عبور کرد. در این گزارش بیشتر نوسان‌های قیمتی هفته نمادهای بورسی و فرابورسی در بازه مثبت و منفی بررسی می‌شوند.
برندگان و بازندگان بورس در هفته گذشته

دنیای بورس: نوسان‌های قیمتی برای سرمایه‌گذاران بورسی این روزها به اولویت اول بدل شده‌است. موج‌های مثبت و منفی شکل گرفته در معاملات روزانه با استقبال شدید معامله‌گران خرد مواجه می‌شود و به تشدید روندهای صعودی و نزولی بدل می‌شود. در جدول برترین نمادها به لحاظ بازدهی هفتگی قیمت، شاهد حضور نمادهای کوچک با سهم بازار کم هستیم. تنوع حضور نمادها در این بخش از جدول حاکی از عدم تمرکز معامله‌گران بر گروه‌های خاص است. این روند می‌تواند در هفته آینده با چرخش نقدینگی به سمت گروه‌های خاص حول اخبار مربوط صنعت تغییر کند و تمرکز رشد سهام گروه‌های بورسی را بیشتر کند.

اما در سوی دیگر جدول و در بخش بیشترین ریز‌های قیمت، زیان‌‌ده‌ترین نمادهای هفتگی در مقابل سودده‌ترین نمادهای هفتگی روند اصلاحی کم رمق‌تری را تجربه کرده‌اند که این موضوع نشان‌دهنده میل بیشتر خریداران به فروشندگان در کلیت معاملات است که این موضوع علاوه بر برتری محسوس تقاضا به عرضه، از قیاس کیفیت صف‌های خرید و فروش روزانه نیز قابل رصد است. از طرفی در گروه نمادها با بیشترین میزان ریزش هفتگی قیمت، حضور 9 نماد دارویی در میان 32 نماد قابل توجه‌است. علاوه بر این حضور 6 نماد سیمانی و سه نماد از گروه کشت و صنعت نیز می‌تواند جلب توجه کند. نکات مطرح شده را می‌توان در جدول بازدهی قیمت سهام در هفته گذشته ملاحظه کرد.

برندگان و بازندگان بورس در هفته گذشته10

نکته مهم در این خصوص این است که سرمایه‌گذاران با توجه به رشدهای قیمتی می‌توانند موج‌های عرضه بی‌رحمانه‌ای را در نمادهای مختلف به وجود آورند و چرخش‌های نقدینگی سریع با اخبار و رویدادهای پیرامونی، بیش از هرچیز نمادهایی را تهدید می‌کند که علاوه بر بیرون بودن از صنایع پرخبر، رشدهای قیمتی زیادی را طی ماه‌های گذشته پشت سر گذاشته‌اند. به عنوان مثال اگر داغ شدن معاملات در گروه خودرویی حول محور افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها در معاملات هفته آینده صورت گیرد، با توجه به جنس سرمایه‌های روزمزد، فعالان بازار برای استفاده از این روندها احتمال نقد کردن دیگر سهم‌ها و ایجاد تقاضا برای سهام خودرویی را بالا می‌برند. در این میان سهامی در اولویت فروش قرار خواهند گرفت که در ماه‌های اخیر رشدهای قیمتی خوبی را به ثبت رسانده‌اند و همین موضوع می‌تواند به اصلاح بیشتر قیمت آنها بیانجامد. فشار فروش سرمایه‌گذاران در نمادهای دارویی، کشت و صنعت و برخی از سیمانی‌ها که رشد قیمت آنها تحت تاثیر افزایش سرمایه احتمالی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیست، رفتار اصلاحی آنها را در معاملات هفته گذشته توضیح می‌دهد.