بورس جهانی | تقویم اقتصادی هفته منتهی به 6 دی 1398

12:25 - 1400/01/21
بورس تهران برای صعود در فصل زمستان حساب ویژه‌ای روی روند بازار جهانی باز کرده‌ است و نمی‌توان روند تغییرات بازارهای مرجع را در ماه‌های پیش رو نادیده گرفت. طی روزهای اخیر بزرگان کالایی با نیم‌نگاهی به نرخ دلار و نیم‌نگاهی به بازار جهانی نماگر اصلی بورس تهران را در مسیر صعود قرار داده‌اند. در شرایطی که ادامه روند نرخ ارز اما و اگرهای بیشتری دارد، امیدواری‌ها به کاهش تنش‌های تجاری موجی از خوشبینی را در بازارهای مرجع دامن زده است.
بورس جهانی | تقویم اقتصادی هفته منتهی به 6 دی 1398

دنیای بورس: هفته پیش رو از لحاظ آمار اقتصادی، بازه‌ای کم‌ترافیک را شامل می‌شود. کشورهای مسیحی عموما از روز دوشنبه و هم‌زمان با تاریخ ولادت مسیح به تعطیلات می‌روند و از اقتصادهای بزرگ آسیایی نیز آمار قابل‌توجهی مخابره نمی‌شود.

در این بین تنها برخی آمار از سوی ایالات متحده می‌تواند در روند بازارها اثرگذار باشد. عمده این اطلاعات در روند شاخص دلار موثر خواهند بود ( و شاخص دلار نیز متعاقبا قیمت کالاهای پایه را متاثر می‌سازد) و البته تغییرات موجودی نفت خام نیز بر قیمت نفت اثر مستقیم خواهد داشت.

مهم‌ترین آمارهای اقتصادی این هفته در جدول زیر نمایش داده شده است. با این وجود آن‌چه فعالان اقتصادی در این هفته در جستجوی آن هستند اخبار بیشتر و موثق‌تر از روند مذاکرات تجاری و جزئیات بیشتر از توافق فاز اول ایالات متحده و چین است. مقامات بلندپایه امریکایی این نوید را داده‌اند که توافق فاز اول در روزهای ابتدایی سال 2020 رسما بر روی کاغذ آورده می‌شود و این اتفاق می‌تواند موجی از خوشبینی را در میان سرمایه‌گذاران (که مدت‌هاست در پی نوسانات رفتاری دو طرف دچار بی‌اعتمادی شده‌اند) ایجاد کند. به علاوه آن که به نظر می‌رسد رسمیت این توافق، آغاز دیگری برای کاستن از تعرفه‌ها و بازگشت تقاضا به بازارهای جهانی باشد.

طی دو هفته اخیر نمادهای کالایی، پس از مدت‌ها رخوت، تحرکات ملموسی داشته‌اند و رشدهای قابل‌توجهی را به ثبت رسانده‌اند. با این حال بسته به آن که بازار جهانی چگونه به مسیر خود ادامه دهد این صعود می‌تواند ادامه‌دار باشد و یا با وقفه همراه شود. به همین علت به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود رصد اخبار جنگ تجاری را در قسمتی از برنامه‌های هفته‌های پیش رو قرار دهند.

بورس جهانی | تقویم اقتصادی هفته منتهی به 6 دی 139815