پاسخ معاون ناشران بورس به «دنیای بورس»

عرضه اولیه | آخرین اخبار از عرضه اولیه‌ آریاساسول و شستا

12:25 - 1400/01/21
مجید نوروزی، معاون ناشران و اعضا در بورس به سوالات «دنیای بورس» پاسخ داده است. در این مصاحبه علت تعلل در انجام عرضه‌های اولیه سنگین در شرایطی که جولان نقدینگی را در سهام شاهد هستیم، جویا شدیم. در ماه‌های اخیر مباحث پیرامون عرضه اولیه پتروشیمی بزرگ آریاساسول و همچنین شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیز داغ بوده است که در این خصوص نیز آخرین وضعیت را معاون ناشران بورس شرح داده است.
عرضه اولیه | آخرین اخبار از عرضه اولیه‌ آریاساسول و شستا

دنیای بورس: مجید نوروزی، معاون ناشران و اعضا  در ادامه به سوالات «دنیای بورس» در خصوص عرضه‌های اولیه پاسخ داده است. بخش نخست سوالات را در ادامه مشاهده می‌کنید که ادامه این مصاحبه نیز در گزارش‌های آتی ارائه خواهد شد.

سوال نخست: با توجه به برنامه‌ریزی های اعلام شده قبلی از سوی شرکت بورس مبتنی بر یک عرضه اولیه در هر ماه، این موضوع محقق نشده است. آخرین عرضه مربوط به عرضه اولیه سهام «کویر» در مهرماه بوده و حدود 2ماه است که از آن تاریخ به بعد عرضه‌ای در بورس شکل نگرفته است. این در حالی است که با توجه به شرایط رونق کنونی بورس می‌تواند عرضه‌های اولیه بیشتری را در بورس شاهد باشیم.

پاسخ معاون ناشران بورس: عرضه اولیه شرکت‌ها در بازار بورس منوط به تکمیل مدارک و مستندات، احراز شرایط هیئت پذیرش، افشا اطلاعات کافی در سامانه کدال، ارائه گزارش ارزش‌گذاری، انعقاد قراداد بازارگردانی و به طور کلی رعایت مفاد دستورالعمل پذیرش شرکت‌ها در بازار بورس بوده و می‌بایست در اسرع وقت در اختیار بورس اوارق بهادار قرار گیرد؛ در غیر این صورت امکان عرضه آن‌ها وجود ندارد. از طرفی به دلیل وجود ارکان مختلف در فرایند پذیرش و عرضه شرکت‌ها ، هیچگاه امکان تعیین زمان دقیق برای عرضه اولیه وجود ندارد. با این وجود برنامه‌ریزی و راهنمایی‌های لازم برای شرکت‌ها و مشاوران پذیرش و عرضه توسط بورس به منظور تسریع در طی فرایند پذیرش و عرضه اولیه انجام می‌شود. شایان ذکر است که در سال 98 تا کنون عرضه اولیه 6 شرکت با مجموعه سرمایه اسمی 29،075 میلیارد ریال و ارزش بازار 207،540 میلیارد ریال انجام شده است. که بورس در تلاش برای عرضه‌های بیشتر تا پایان سال است.

    سوال دوم: آیا می‌توان انتظار عرضه اولیه مانند آریاساسول یا شستا را در هفته‌های آتی داشت. صورت‌های مالی شستا روی «کدال» نشسته است و به نظر می‌رسد مانعی برای انجام این عرضه وجود نداشته باشد؟

پاسخ معاون ناشران بورس: شرکت آریاساسول تا این تاریخ درخواستی جهت پذیرش در بورس ارائه نداده است. بورس آمادگی کامل دارد که در صورت درخواست پذیرش شرکت‌ها، فرآیند پذیرش را پیگیری نماید. همچنین، فرآیند پذیرش شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در بورس تهران در جریان بوده و در صورت تصویب در هیئت پذیرش و احراز شرایط مورد نظر، امیدواریم قبل از پایان سال جاری، شاهد درج و عرضه‌ی سهام این شرکت معظم در بورس اوراق بهادار تهران باشیم.

شایان ذکر است که بورس تهران همواره از ورود شرکت‌های جدید و واجد شرایط به بازار استقبال می‌نماید. اما با توجه به مسؤلیت اجتماعی و رعایت حقوق سهامداران خرد، تلاش بورس همواره بر این است که شرکت‌ها با حداکثر شفافیت وارد بازار شوند؛ لذا هیچ‌گاه در این امر تعلل ننموده و در صورت ارائه مدارک و مستندات و اطلاعات مقتضی از سوی سهامداران عمده و شرکت‌ها، پذیرش و عرضه در اسرع وقت انجام خواهد شد.

   سوال سوم:  از ماه‌ها قبل هلدینگ‌های بزرگی مانند فارس و تاپیکو قول عرضه‌های اولیه را داده بودند، آخرین وضعیت عرضه سهام شرکت‌های بزرگ و کوچک چیست؟

پاسخ معاون ناشران بورس: در حال حاضر شرکت‌هایی از حوزه های مختلف صنایع درخواست پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران ارائه کرده‌اند که از نظر تکمیل مدارک، در مراحل مختلفی از فرآیند پذیرش هستند. هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس اخیراً درخواست پذیرش یکی از شرکت‌های زیرمجموعه را ارائه داده، لیکن از مجموعه‌ی تاپیکو در حال حاضر شرکتی درخواست پذیرش در بورس ارائه نکرده است و به محض دریافت نامه درخواست پذیرش، اقدامات مقتضی در این خصوص انجام خواهد شد.