نقشه نیمروز بورس (23 آذر 98)

12:22 - 1400/01/21
امروز شاهد رشد 3905 واحدی (معادل 1.15 درصدی) شاخص کل و ثبت رکورد جدیدی در این نماگر بورسی بودیم. برقراری آرامش در بازارهای جهانی تحت تاثیر توافق ضمنی تجاری میان آمریکا و چین و عدم خروج سرمایه‌های در گردش در معاملات روزانه بورسی با توجه به تلاطم‌های خنثی در بازارهای موازی از مهمترین دلایل اقبال سرمایه‌ها به سهام و از سرگیری مسیر صعودی شاخص کل به شمار می‌آید.
نقشه نیمروز بورس (23 آذر 98)

دنیای بورس: شاخص بورس اوراق بهادار تهران در اولین روز کاری هفته با رشد بیش از 3 هزار و 900 واحدی از مرز کانال 343 هزار واحدی عبور کرد و روند صعودی خود را از سر گرفت. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که نرخ ارز در بازار آزاد پس از اصلاح سریع و ریزش تا حوالی 12800 تومان با شیب ملایم صعودی‌ست و به محدوده 13 هزار تومان رسیده‌است. برقراری آرامش نسبی در بازار ارز و صعود تدریجی قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای علاوه بر تداوم انتظارات تورمی در معاملات روزانه، نیم نگاهی به توافق تجاری شفاهی میان آمریکا و چین در روزهای پایانی هفته گذشته نیز دارد. بازگشت تقاضا به نمادهایی که طی روزهای گذشته تحت تاثیر ریسک‌های افزایش قیمت و ورود به محدوده‌های حبابی وارد مدار اصلاح سریع قیمت شده بودند، از نکات جالب توجه معاملات امروز است. به نظر می‌رسد با بازگشت آرامش به بازارهای موازی، میل به خروج سرمایه‌های بورسی از این بازار کاهش پیدا کرده و نوعی آرامش در خصوص ماندن پول‌های سرگردان در این بخش و گردش پول در تالار شیشه‌ای را تقویت کرده‌است.

همخوانی ارزش معاملات و رشد بازار

درست روزهایی که شاخص کل بورس مسیر صعودی را تجربه می‌کند، ارزش معاملات خرد نیز روند رو به رشدی را پشت سر می‌گذارد. میل به خرید بیشتر در فضای صعودی حاکی از حرکت بر موج‌های نقدینگی‌ست. ارزش معاملات خرد امروز 1993 میلیارد تومان بود. از 322 نماد معامله شده، 242 نماد با قیمت پایانی مثبت و 77 نماد با قیمت پایانی منفی به کار خود پایان دادند. تشکیل صف خرید در 99 نماد به مجموع ارزش 197 میلیارد تومان و تشکیل صف فروش تنها در دو نماد بورسی و به ارزش 27 میلیارد تومان حاکی از برتری خریداران به فروشندگان در بازار است و میل به خریدهای بیشتر سرمایه‌های سرگردان در فضای کنونی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

ریسک پنهان معاملاتی

معاملات بورس تهران امروز نیز با غلبه تقاضا بر عرضه در اکثر گروه‌ها و نمادهای بورسی همراه بود. رشد بیش از یک درصدی شاخص کل در کنار رشد 1.8 درصدی شاخص کل هم‌وزن حاکی از میل سرمایه‌گذاران به نمادهای چابک‌تر در فضای صعودی‌ست و برتری معامله‌گران روزمزد نسبت به سرمایه‌گذاران در افق‌های بلندمدت‌تر در بازه‌های زمانی کوتاه است. برخی از این رویکردها بیش از هر چیز ناشی از عدم شناخت سرمایه‌گذاران به مختصات سهامی‌ست که در آن وارد شده‌اند و رشدهای روزانه به عنوان تایید کننده انتخاب درست، ریسک‌های موجود را مخفی می‌کند. این موضوع برای سرمایه‌گذاران تازه‌وارد ممکن است در کوتاه‌مدت جلوه چندانی نداشته باشد اما با خروج نقدینگی قدرتمند به صورت تدریجی حمایت‌های ممکن از میان خواهد رفت و تنها پشتوانه موجود برای رشد سهام با چنین رویکردی از میان خواهد رفت. همان موضوعی که از آن به عنوان ریسک پنهان معاملات بورسی در نمادهای پر رفت و آمد یاد می‌شود. تشدید این رویکرد در برخی از نمادهای فرابورسی نیز دیده می‌شود و ورود و خروج به موقع به چنین سهامی برای نوسان‌گیری بدون آشنایی با تیم‌های تشکیل دهنده قدرت نقدینگی و روند تصمیم‌گیری در سطح بالای آنها، نیازمند تجربه و جریان‌شناسی است.

گردش نقدینگی در کالایی‌ها

رشد نزدیک به 4 هزار واحدی شاخص کل بورس در معاملات روز جاری بیش از هرچیز مرهون توجه سرمایه‌های سرگردان به سهام کالایی و نمادهای بزرگ شیمیایی و فلزی است. ارزش معاملات در نمادهای این دو صنعت در مجموع 450 میلیارد تومان است. توافق تجاری ضمنی دونالد ترامپ با چین که با موافقت خرید سالانه 50 میلیارد دلار از محصولات کشاورزی آمریکا توسط چین و وعده به تعویق افتادن وضع تعرفه‌های تجاری علیه دومین اقتصاد بزرگ دنیا در تاریخ 15 دسامبر سایه ترس از معاملات کالاهای خام در دنیا را کاهش داده‌ و چشم‌انداز رکود فراگیر در اقتصاد جهانی را کم‌رنگ‌تر کرده‌است. امری که می‌تواند در میان‌مدت به تقویت تقاضا و افزایش قیمت‌ها در بازارهای کالایی بیانجامد. هرچند قیمت فلزات اساسی و نفت در هفته‌های صعودی گارد مثبت گرفته‌اند و رشدهای بعضا معناداری را تجربه کرده‌اند و در گزارش‌های قبلی «دنیای بورس» به این تحولات اشاره شده‌است.