پنج ناگفته معاملات بورس (سه‌شنبه 12 آذر 98)

12:18 - 1400/01/21
بازار سهام امروز با آرامش نسبی معاملات مواجه بود و این آرامش با تقویت تقاضا و بازگشت به محدوده مثبت جلوه‌گری بیشتری داشت. در این گزارش به 5 نکته مهم درخصوص خرید و فروش‌های روز جاری خواهیم پرداخت.
پنج ناگفته معاملات بورس (سه‌شنبه 12 آذر 98)

مرز 50 درصدی «وبشهر»

هلدینگ توسعه صنایع بهشهر که طی روزهای گذشته اقدام به فروش پرحجم در نماد «وصنا» (از زیرمجموعه‌های مهم این هلدینگ) می‌کرد، پس از رسیدن میزان مالکیت سهام به مرز 50 درصد فروش خود را متوقف کرده‌است. لازم به ذکر است در محافل بورسی صحبت از خریدهای گروهی برای گرفتن کرسی هیئت مدیره گروه صنایع بهشهر ایران به عنوان دلیل حضور تقاضای پررنگ در نماد این شرکت علیرغم عرضه‌های پرحجم هلدینگ بالاسری عنوان می‌شود. طی همین مدت و در نیمه دوم سال، هلدینگ بهشهر با عرضه بیش از 165 میلیون سهم از سهام گروه صنایع بهشهر و با توجه به بهای تمام شده این سهم در سبد خود توانسته‌است سود خالصی در حدود 85 ریال به ازای هر سهم محقق کند. صحبت اینجاست که تداوم عدم عرضه سهام «وصنا» توسط «وبشهر» در حالی‌که تقاضای موجود در صف خرید در انتظار این عرضه‌هاست می‌تواند باعث تغییر مسیر قیمت سهام «وصنا» شود با خیر. گمانه‌زنی‌هایی در خصوص قصد ورود «وبشهر» برای خرید بلوک «ونوین» موضوع را پیچیده و جالب‌تر از قبل می‌کند.

نوسان‌های روزانه دارویی‌ها

همانطور که در گزارش‌های قبلی اشاره شده‌است، تقابل نظرات متضاد در میان اهالی بازار سرمایه در خصوص جزئیات بودجه 99 و امکان یا عدم امکان خداحافظی با ارز 4200 تومانی این روزها به نقل محافل سهامداران دارویی بدل شده‌است. در همین راستا واکنش‌های مثبت و منفی در خصوص خرید و فروش سهام این صنعت نوسان‌های زیادی را در قیمت سهام مربوطه ایجاد کرده‌است که روز گذشته شاهد اوج‌گیری این اختلاف نظرها در معاملات بودیم و خرید و فروش‌های امروز نیز از این حیث بی نصیب نماندند. در روز جاری و از میان 325 نماد بورسی معامله شده در بازار سهام، 70 سهم بازه نوسانی بیش از 7 درصد را تجربه کردند. حضور 9 نماد دارویی در این گروه نسبت به حضور 10 نماد دارویی با بازه نوسان بیش از 10 درصد در معاملات روز گذشته حاکی از کاهش فضای هیجانی در این گروه است اما به نظر می‌رسد با داغ شدن دوباره بحث جزئیات بودجه دامنه نوسان‌ها در قیمت سهام این صنعت گسترده‌تر شود.

حقوقی‌ها در حاشیه تالار شیشه‌ای

خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در معاملات امروز بیش از 60 میلیارد تومان بود. در این میان شاخص سایر معادن با حضور تک نماد «کماسه» با خالص عرضه حقوقی بیش از 5 میلیون سهم این نماد در سقف به سهامداران حقیقی در سر لیست صنایع با بیشترین تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی قرار داشت. عرضه‌ای به ارزش نزدیک به 12 میلیارد تومان.

محصولات شیمیایی با خالص تغییر مالکیت 9.3 میلیارد تومانی در رتبه بعد قرار داشت که سهم نماد «شخارک» در این جابجایی با بیش از 6.7 میلیارد تومان آن هم در صف خرید کاملا محسوس است. صنایع بیمه، فلزات اساسی و محصولات فلزی به ترتیب با تغییر مالکیت 6.4 میلیارد تومان، 6 میلیارد تومان و 5.9 میلیارد تومان، مطرح‌ترین صنایع با فروشنده بزرگ حقوقی بودند. در سوی دیگر حقوقی‌ها در گروه خودرو و ساخت قطعات امروز در نقش حمایت کننده ظاهر شدند و در نماد «خپارس» به طور ویژه 6.4 میلیارد تومان برتری خرید نسبت به فروش داشتند. وقتی به خالص تغییر مالکیت کل صنعت از حقیقی به حقوقی (5.9 میلیارد تومان) نگاهی بیندازیم این امر مشخص خواهد شد که حقوقی‌ها در بقیه نمادها بیشتر فروشنده بودند و تاثیر تغییر مالکیت در نماد «خپارس» منجر به مثبت شدن برآیند فروش حقیقی‌ها به حقوقی‌ها در این گروه شده‌است.

آرامش در بازار سهام حکمفرما می‌شود؟

جواب این سوال در بی‌خبری‌ست. انتظار هرگونه خبر در هر سمت و سویی بازار سهام را مستعد ریزش یا صعود خواهد کرد. جزئیات رسمی بودجه و تصمیم‌گیری در خصوص ارز دولتی برای سال بعد موضوعی‌ست که علاوه بر تاثیر بر صنایع مرتبط، کل بازار سهام را از طریق تحت‌الشعاع قرار دادن نرخ ارز آزاد، محرک قدرتمندی به حساب می‌آید. به نظر می‌رسد بازار اهالی بازار سهام براساس رویکردهای مختلف و برداشت شخصی و گروهی از تحولات پیش رو در حال تنظیم آرایش جدید سرمایه‌گذاری هستند که این امر با ورود سرمایه‌های جدید به بورس و قابلیت نقدشوندگی بالا در سهام بورسی و فرابورسی توانایی تحقق زیادی دارد.

بهترین و بدترین سهم‌های 15 روز گذشته

در جدول زیر 20 نماد با بیشترین رشد و ریزش آورده شده است. توجه به روند قیمت این سهم‌ها و حجم معاملات می‌تواند به عنوان سیگنال‌های مهم برای معامله‌گران روزانه شانخته شود. لازم به ذکر است حق تقدم‌ها از این لیست حذف شده‌اند و تغییر قیمت‌ها به درصد است.

پنج ناگفته معاملات بورس (سه‌شنبه 12 آذر 98)10