سهم دارویی که در 50 ماه 56 برابر شد

12:02 - 1400/01/21
داروسازی عبیدی جزو سهامی است که گزارش مهرماه نشان داد که در 50 ماه 56 برابر شده است. این داروسازی بیش‌از 70 سال از نخسیت فعالیت‌هایش می‌گذرد.

دنیای بورس: برخی از گزارش‌های ماهانه بهانه خوبی است برای آن‌که برخی از نمادها را مرور کرد، گرچه خود عملکرد ماهانه سیگنال قابل توجهی برای معامله‌گران نداشته باشد اما داستان برخی از این نمادها مشابه «دعبید» هیجان‌انگیز است. داروسازی عبیدی نخستین داروسازی ایران است که بر اساس تاریخچه‌ای که وجود دارد بیش از 70 سال از اولین فعالیت‌های آن می‌گذرد.

 احتمالا فعالان بازار سهام که در سال‌های قبل در بازار فعالیت داشته‌اند این سهم را به یاد می‌آورند. «دعبید» برای مدت یک سال از بهمن 94 تا بهمن 95 صف خرید بود و تقریبا 6 برابر شد. بررسی چنین تغییرات قیمتی همیشه جذاب بوده و در فرصت دیگری سعی می‌شود این موضوع بررسی شود. علاوه بر جذابیت عمومی، چنین تغییرات قیمتی برای سهام‌داران همیشه درس‌های خیلی خوبی را به همراه دارد.

 داروسازی عبیدی به هلدینگ کوبل‌دارو اختصاص دارد و در کنار دیگر هلدینگ‌های دارویی فعالیت می‌کند. می‌توان گفت حدود سه درصد بازار دارویی کشور به «دعبید» اختصاص دارد. در خصوص ارزش بازار نیز شاید برای معامله‌گران بورسی جالب باشد که ارزش بازار این شرکت دارویی به تنهایی از هلدینگ دارویی تامین اجتماعی (تیپیکو) بیشتر است. بررسی قیمتی «دعبید» از اواخر مرداد 94 تا پایان مهر 98 ارزش بازار این سهم تقریبا 56 برابر شده است.

 شرکت در مهر عملکرد خوبی را به نمایش گذاشته است و رشد خوبی در شاخصه‌های مورد بررسی نسبت به دو فصل قبل شاهد هستیم. گرچه در تابستان عملکرد ضعیفی داشت اما به نظر می‌رسد وضعیت خوبی در پاییز شاهد باشیم. گرچه چندین سال است که این سهم از نسبت قیمت به درآمد منطقی بازار فاصله چشم‌گیری دارد و نمی‌توان آن را مورد برسری قرار داد. «دعبید» پس از جهش‌های متوالی در سال 95 برای چندین سال است که نسبت قیمت به درآمد بالای 20 را دارا است و در شرایط کنونی نیز با فرض از سود سال مالی منتهی به آذر 98 نسبت قیمت به درآمد 25 را می‌توان به آن نسبت داد.