در نظرسنجی هفتگی دنیای بورس مطرح شد

اجماع بر هفته کم‌نوسان بورس

12:01 - 1400/01/21
دنیای بورس: معاملات هفته گذشته بورس تهران با عقب نشینی 1.2 درصدی نماگر اصلی بازار به پایان رسید. امری که بعد از افت‌های سنگین اخیر تا حدی نشان از بازگشت بازار به مدار تعادل داشت. این امر در شرایطی رخ داد که عمده کارشناسان شرکت کننده در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص کل در هفته گذشته را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌ بودند. حال و در هفته نیمه‌تعطیل جاری نیز اکثر کارشناسان و سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» به روندی کم‌نوسان برای بازار سهام نظر دارند.
اجماع بر هفته کم‌نوسان بورس

دنیای بورس: جزئیات نظرسنجی هفته نیمه تعطیل بورس را در اینجا بخوانید.

کارشناسان

صعودی: 36 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی سایت «دنیای بورس»، روند بازار سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند اصلاح اخیر قیمت سهام بار دیگر توجهات را به بورس جلب خواهد کرد. به عبارتی ریزش قیمت در برخی سهام فرصت ورود برای معامله‌گران را به وجود آورده است. زمینه توجه و ورود معامله‌گران را گزارش‌های شش‌ماهه عملکرد شرکت‌ها در گروه‌های کالایی و بزرگ‌تر بازار می‌تواند فراهم کند. در کنار این گزارش‌ها افزایش احتمال حصول توافق تجاری بین آمریکا و چین نیز چشم انداز بازارهای جهانی را تا حد زیادی روشن کرده است. موضوع تصویب لوایح FATF   نیز عاملی است که در صورت عملی شدن می‌تواند نسیم رونقی را در فضای اقتصاد و بورس به وجود آورد. بر همین اساس، چندان بعید نیست بورس تهران در روزهای آتی شاهد صعود قیمت سهام به خصوص در گروه های کالایی و بزرگتر بازار باشد.

کم‌نوسان: 56 درصد از کارشناسان حاضر در این نظرسنجی معتقدند جو هفته آینده بازار سهام کم‌نوسان خواهد بود. این کارشناسان معتقدند که به علت تعطیلی‌های هفته جاری، ارزش داد و ستدها افت خواهد کرد و این امر به نوسان اندک شاخص کل منجر خواهد شد. از سوی دیگر با وجود این‌که بورس از فضای منفی دو هفته ماقبل فاصله گرفت با این حال به دنبال پشتوانه جدی‌تری برای صعود قیمت‌هاست؛ چرا که غالب سهام از ابتدای سال جاری رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند و حتی در برخی گروه‌ها قیمت سهام از ارزش بنیادی آن فراتر رفته است. به طور مثال بورس در توازن با صعود دلار رشد کرد و حتی در برخی موارد پیشی گرفت. در شرایطی که نرخ این ارز و بسیاری از عوامل سیاسی و اقتصادی دیگر در یک ثبات نسبی به سر می‌برند، به نظر  بورس نیز در کوتاه‌مدت معاملات کم‌رمق و کم‌نوسانی را تجربه کند.

نزولی: 8 درصد کارشناسان حاضر  در این نظرسنجی روند شاخص سهام در هفته آینده را نزولی عنوان کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند بازار در بسیاری از  سهام صعود قیمت فراتر از ارزش ذاتی را تجربه کرده و همچنان افزایش عرضه سهام و اصلاح در بازار وجود خواهد داشت. به خصوص آنکه بازار در هفته گذشته و در برخی گروه‌ها علی‌رغم گزارشات ضعیف و ناامیدکننده شاهد افزایش تقاضا بود. این امر احتمال تداوم اصلاح قیمت را افزایش می‌دهد.

سهامداران

صعودی: 37 درصد سهامداران حاضر در این نظرسنجی روند قیمت سهام طی هفته آینده را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. این معامله‌گران اصلاح اخیر قیمت‌ها و محتوای مناسب و قابل قبول گزارش شش ماهه غالب شرکت‌ها را مهمترین عامل بازگشت سهام به مدار صعود عنوان کرده‌اند.

کم‌نوسان: 43 درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی «دنیای بورس» روند معاملات بورس در هفته آینده  را با نوسان کم قیمت‌ها پیش‌بینی کرده‌اند. این معامله‌گران همانند کارشناسان معتقدند در فضای کنونی بورس به دنبال عامل حمایتی جدی‌تری است چرا که ثبات بازار ارز و همچنین ضعف بازارهای جهانی عوامل صعود قیمت‌ها را تضعیف کرده است. بر همین اساس احتمالا تا زمان ظهور چنین عاملی شاخص بورس کم‌نوسان خواهد بود. ضمن آنکه به طور سنتی نوسان قیمت‌ها در هفته‌های نیمه‌تعطیل با افت ارزش معاملات محدود می شود.

نزولی: 20 درصد سهامداران برای معاملات این هفته روند نزولی را پیش‌بینی کرده اند. این سهامداران می‌گویند هنوز هم در بسیاری از سهام معامله‌گران مترصد فرصت شناسایی سود هستند و بر همین اساس تحت تاثیر عرضه معامله‌گران، معاملات این هفته نزولی دنبال خواهد شد.