آخرین برآورد از ارزش سرمایه‌گذاری آوا نوین

رشته جذابیت عرضه‌های اولیه قطع می‌شود؟/ ارزش‌گذاری «وآوا» بعد از مراسم معارفه

11:57 - 1400/01/21
چهارشنبه این هفته بنا است سهام شرکت سرمایه‌گذاری آوا نوین از زیرمجموعه‌های سازمان اقتصادی کوثر در فرابورس عرضه شود. معامله‌گران بازار سهام به ندرت خاطره بد عرضه اولیه برکت را فراموش می‌کنند؛ یکی از نمونه‌های عرضه اولیه‌های ناموفق که از سوی ستاد اجرایی فرمان امام انجام شد. سهام «برکت» در سقف قیمتی روز عرضه مشتری نداشت و در روزهای بعد نیز این سهم افت قیمت را تجربه کرد. در چنین شرایطی احتمال وقوع چنین رخدادی برای «وآوا» بررسی شده است.
رشته جذابیت عرضه‌های اولیه قطع می‌شود؟/ ارزش‌گذاری «وآوا» بعد از مراسم معارفه

دنیای بورس: روز چهارشنبه، یک آبان 150 میلیون سهم سرمایه‌گذاری آوا نوین (کل سهام 600 میلیون سهم) در فرابورس عرضه می‌شود. محدوده قیمت عرضه 210 تا 216 تومان در نظر گرفته شده و سهمیه هر نفر حدود 250 سهم برای حضور در عرضه اولیه تعیین شده است. در ادامه بررسی‌های پیشین سهام تازه‌وارد به بازار سهام، در این گزارش نیز به بررسی «وآوا» پرداخته شده است. اما سرمایه‌گذاری آوا نوین برخلاف عرضه‌های اخیر جذابیت چندانی را دارا نیست. البته این موضوع تنها بر اساس وضعیت مالی کنونی این شرکت ارائه می‌شود و ممکن است وضعیتی متفاوت از تحلیل در پشت پرده وجود داشته باشد.

خالص ارزش دارایی‌های «وآوا»

«وآوا» نماد معاملاتی یک شرکت سرمایه‌گذاری است. برای بررسی قیمت سهام یک شرکت سرمایه‌گذاری در مرحله نخست باید به خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) توجه داشت. خالص ارزش دارایی‌ها را می‌توان از جمع ارزش دفتری با مازاد ارزش دفتری (با قیمت روز) پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری به دست آورد. پرتفوی شرکت‌ سرمایه‌گذاری نیز معمولا از دو بخش سرمایه‌گذاری‌های بورسی و غیربورسی تشکیل شده است. ارزش روز سرمایه‌گذاری‌های بورسی کاملا مشخص است؛ اما در سرمایه‌گذاری‌های غیربورسی باید به صورت‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه (شرکت‌های تحت تلفیق) یا سایر منابع در دسترس مراجعه کرد.

ارزش دفتری سرمایه‌گذاری آوا نوین در پایان نیمه نخست حدود 72 میلیارد تومان است. بر اساس عملکرد ماهانه شهریور مازاد ارزش سرمایه‌گذاری‌های بورسی نسبت به بهای تمام‌شده یا ارزش دفتری حدود 15 میلیارد تومان است. بر این اساس خالص ارزش دارایی‌ها این شرکت بر اساس پرتفوی بورسی حدود 87 میلیارد تومان است.

در خصوص سرمایه‌گذاری‌های غیربورسی تنها مورد قابل توجه می‌توان به مالکیت 51 درصد «وآوا» در سرمایه‌گذاری پاک اندیشان امین باز می‌گردد. حقوق صاحبان سهام پاک‌اندیشان امین در پایان سال مالی  منتهی به خرداد 98 حدود 16 میلیارد تومان و مازاد بر ارزش دفتری سرمایه‌گذاری‌های این شرکت حدود 9 میلیارد تومان بود. با این حال عمده پرتفوی این شرکت به سهام بانک دی اختصاص دارد که نسبت به خرداد حدود 3 برابر شده است. اگر قیمت روز بانک دی را در محاسبه NAV سرمایه‌گذاری پاک اندیشان لحاظ کنیم خالص ارزش دارایی‌های این شرکت به حدود 48 میلیارد تومان می‌رسد و دارایی‌ «وآوا» در سرمایه‌گذاری پاک اندیشان را می‌توان حدود 24 میلیارد تومان عنوان کرد.

با احتساب سرمایه‌گذاری بورسی و غیربورسی خالص ارزش دارایی‌های «وآوا» حدود 111 میلیارد تومان است و این در حالی است که سهام این شرکت سرمایه‌گذاری بناست با ارزش بازار 130 میلیارد تومانی عرضه شود. به صورت سنتی معامله‌گران حداکثر قیمت یک سرمایه‌گذاری را 70 درصد خالص ارزش دارایی‌ها آن شرکت عنوان می‌کنند و در کمال تعجب «وآوا» در 117 درصدی خالص ارزش دارایی‌ها عرضه می‌شود.

جستجو برای عامل دیگر که بتواند خالص ارزش دارایی‌های این شرکت را افزایش دهد، مانند دارایی ثابت، نیز نتیجه‌ای به همراه نداشت. کل دارایی‌های ثابت مشهود این شرکت به دارایی منقول اختصاص دارد که اثر چندانی در ارزش دارایی‌های این شرکت ندارد.

این بخش بعد از شفاف‌سازی مدیران این شرکت در عرضه اولیه اضافه شده است (لینک خبر): 

«وآوا» سه بلوک یک درصدی سرمایه‌گذاری کشاورژی کوثر، مجتمع کشت و صنعت اشراق و مرغ مادر دیزباد را در پرتفو خود دارا است که به گفته مدیران این شرکت ارزش بالایی را دارا است. بر اساس گفته‌های مدیران این شرکت می‌توان تا حدود 50 میلیارد تومان از این محل به NAV محاسبه‌شده (بالا) اضافه کرد. به این ترتیب NAV  این شرکت به حدود 161 میلیارد تومان (268 تومان به ازای هر سهم) می‌رسد. با همین تفاسیر نیز این شرکت با در 80 درصد خالص ارزش دارایی‌ها عرضه می‌شود که همچنان بالا به نظر می‌رسد.

ریسک یا فرصت نقدینگی سرگردان برای «وآوا»

موج نقدینگی سرگردان و تعداد بالای مشارکت‌کنندگان در عرضه اولیه از فرصت‌های سهام تازه‌وارد محسوب می‌شود که می‌تواند در عرضه «وآوا» نیز به یاری سهام‌دار عمده آید. با این حال نمی‌توان فضای منفی حاکم بر معاملات سهام را نادیده گرفت. در شرایطی سهام در کل بازار مسیر تند نزولی را در پیش گرفته است که اگر شائبه عدم ارزندگی این سهم واقعیت داشته باشد، ممکن است وضعیتی متفاوت با عرضه‌های اولیه پیشین را شاهد باشیم و این سهم مسیری متفاوت با عرضه‌های اولیه را در پیش بگیرد. البته احتمال این‌که همه 900 هزار نفر شرکت‌کننده (در آخرین عرضه اولیه) به دنبال مطالعه در خصوص ارزندگی یا عدم ارزندگی این عرضه اولیه باشند اندک به نظر می‌رسد و همین می‌تواند کل شائبه‌ها را کنار بزند.

با این حال در مسیر منفی سهام معمولا عوامل منفی بیشتر خودنمایی می‌کنند.