امیردریادار سیدمحمود موسوی معاون عملیات ارتش جمهوری اسلامی ایران که میهمان کافه خبر بود درباره عاقبت تندشدن لحن ایران و آمریکا نسبت به یکدیگر مباحثی را مطرح کرد. این بخش از گفتگوی امیردریادار موسوی را در ادامه بخوانید.

می گویند پنجره دیپلماسی بسته شود، پنجره جنگ باز می شود مطرح است. آیا ایران و آمریکا الان در این وضعیت هستند؟

بالاخره پنجره دیپلماسی به طول کامل با  آمریکا بسته نیست. آمریکا، کشوری به عنوان حافظ منافع تعریف کرده و ما هم کشوری را به عنوان حافظ منافع تعریف کرده ایم. با واسطه پیامها ارسال می شود. البته  ارتباط مستقیم وجود ندارد.

 

در این چند وقت اخیر از زمانی که ترامپ آمده سطح ادبیات دو کشور هر روز مقابل یکدیگر تندتر می شود. 

به عنوان یک فرد نظامی از فرماندهی معظم کل قوا تدبیر داریم که همواره باید احساس کنیم که تهدید و خطر وجود دارد و خودمان را برای مقابله با آن خطر و تهدید آماده نگه و آماده باشیم. اما اشاره می کنم به صحبتهای فرمانده معظم کل قوا که ایشان فرموده اند بنده خطر رویارویی مستقیم و جنگی را پیش بینی نمی کنم. پس قطعا چنین چیزی وجود ندارد اما این به منزله این نیست که ما بخواهیم خیالمان راحت باشد و شب آسوده بخوابیم. ما به عنوان نیروی نظامی باید همواره احساس خطر کنیم. به یکی از تدبیرهای امیر سیاری در نیروی دریایی اشاره می کنم که می گفتند «بالای سرتان بنویسید تهدید چیست؟ من چه کرده ام؟ من چه آمادگی ای دارم؟ و به عنوان یک فرمانده چه باید بکنم؟ هر روز که وارد اتاق می شوید اول این نوشته را بالای سرتان ببینید. آخر شب که دارید به خانه می روید هم این را ببینید. ما به عنوان افراد نظامی باید تهدیدها را همیشه و همواره رصد کنیم». قطعا اگر ارتباطات و تعاملات سیاسی نزدیک وجود داشته باشد، ارتباطات نظامی بیشتری هم وجود خواهد داشت. خطر درگیری کمتر خواهد بود. این   یک اصل است و نمی توان آن را نفی کرد. اما اینکه الزاما نبود ارتباط سیاسی مساوی است با درگیری نظامی و جنگی درست نیست  شاید زمینه اش بیشتر فراهم باشد که به طرف مقابل برمی گردد که چقدر حماقت کند. این حماقتش اگر منجر به این بشود که عزت، توان و منافعمان بخواهد خدشه دار شود، حدود و ثغورمان خدشه دار شود، در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی ثابت کرده ایم که هیچوقت ساکت نخواهیم نشست. قطعا پاسخ می دهیم، برخورد می کنیم و مقابله می کنیم اما باز از فرمانده کل قوا تدبیر داریم که جمهوری اسلامی ایران هیچوقت آغازکننده و شروع کننده جنگ  نخواهد بود. اما در صورت هرگونه تعرض آنچنان پاسخی خواهد داد که همه را از کرده خود پشیمان  کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.