اسماعیل بقایی در ابتدای سخنان خود، تعیین گزارشگر ویژه برای ایران از طریق تصویب قطعنامه کشوری را بر مبنای یک طراحی ناعادلانه، ناموجه و غیرصادقانه چند دولت خاص جهت برخورد تقابلی علیه ملت ایران خواند و افزود: این تصادفی نیست که دولت‌هایی که سابقه طولانی در نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه دارند، ازجمله آنهایی که منطقه ما را با ارسال سلاح، حمایت فعالانه از تروریسم و خشونت افراطی به ویرانی و تخریب کشانده‌اند، حامیان اصلی این قطعنامه هستند.

وی ادامه داد: این قطعنامه و مأموریت گزارشگر ویژه، تنها موجب تقویت کلیشه‌های موهوم علیه ایران می‌شود و باعث تأسف است که زمان و بودجه شورای حقوق بشر صرف این‌گونه کلیشه‌سازی‌ها توسط عده‌ای اندک علیه یک عضو سازمان ملل می‌شود.

بقایی افزود: یأس‌آور است که سوئد به همراه چند کشور بر این رویکرد غیرسازنده و زیان‌بار علیه ایران اصرار می‌ورزند. ادعاهای حقوق بشری مبتکران این قطعنامه خالی از اعتبار و حسن نیت و مبنای اخلاقی است؛ چراکه این کشورها نسبت به قساوت‌های نظام‌مند هر روزۀ متحدینشان در منطقه ما بی‌اعتنا هستند و در برابر تحریم‌های ضدبشری و غیرقانونی آمریکا که ناقض حقوق بشر در سطح کلان است سکوت پیشه کرده‌اند.

نماینده ایران در مقر اروپایی سازمان ملل، ضمن اشاره به تداوم تلاش‌های ایران برای پیشرفت مستمر و ارتقا و حمایت از حقوق بشر و همچنین تعاملات با دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر و سایر سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشری، از سوئد خواست به این شیوه غیرسازنده و زیان‌بار خاتمه دهد.

بر اساس این گزارش، صبح جمعه - ۲ فروردین - قطعنامه‌ای با محور تمدید مأموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در شورای حقوق بشر به تصویب رسید. بیش از نیمی از ۴۷ عضو این شورا، نسبت به این قطعنامه، موضع مخالف یا ممتنع اتخاذ کردند. این قطعنامه در چند سال اخیر با هدف تمدید سالانه مأموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر ایران از سوی سوئد، انگلیس و چند کشور دیگر پیشنهاد و تصویب شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.