مناظره مصطفی تاجزاده با علیرضا زاکانی با موضوع حوادث سال ۱۳۸۸ در محل سابق حزب جمهوری اسلامی در حال برگزاری است. این دومین مناظره میان مصطفی تاجزاده معاون اسبق سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات و علیرضا زاکانی نماینده اسبق بسیج دانشجویی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی است. اولین مناظره میان این دو فعال سیاسی  در ارتباط با حادثه کوی دانشگاه در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۸برگزار شد و قرار است یک مناظره دیگر هم به زودی برگزار شود.

به گزارش «اعتمادآنلاین»، مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب در ابتدای سخنانش در مناظره با علیرضا زاکانی درباره حوادث سال ۸۸  گفت:هدف من از مناظره قبلی که درباره حوادث کوی دانشگاه در سال ۷۸ بود، این بود که تاکید کنم که علیه جمهوری اسلامی فتنه‌ای وجود نداشت. باید از خانواده سعید زینالی عذرخواهی کنم که نامشان در مناظره قبلی نیامد که در این سال‌ها خانواده از او بی‌خبر هستند.

او با انتقاد از پخش اعترافات اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، تاکید کرد: آنچه زشت است اعتراف‌گیری صداوسیما و پخش آن است. ما انقلاب نکردیم که اعتراف بگیریم و پخش کنیم. انقلاب کردیم که مناظره باشد. ما طرفدار گفت‌وگو هستیم. از بازجوها در اوین تا مسوولان آمریکا در کاخ سفید.

این فعال سیاسی تاکید کرد: در جریان برگزاری انتخابات مجلس ششم من شاهد موارد منفی بسیاری بودم که منجر به شکایت من از آقای جنتی و شکایت آقای جنتی از من شد.در آن انتخابات شورای نگهبان برخلاف تمام انتخاباتی که در کشور برگزار شده بود اتفاقات دیگری افتاد و تنها انتخاباتی بود که در ایران برگزار شده که دو نوع شمارش آراء صورت گرفت

تاجزاده ادامه  داد: علیرضا رجایی چون ملی مذهبی بود نگذاشتند به مجلس برود، گفتند خطرناک است و نباید به مجلس برود. گفتیم هرکس که تایید کردید ما پاسدار رای مردم هستیم. من به آقای جنتی پیام دادم که یا این رویه را متوقف کنید یا من به خبرنگاران می‌گویم که خوشبختانه آقای جنتی هم بخشنامه را پس گرفت.همان زمان به آقای جنتی پیشنهاد دادم چون این انتخابات مهم است مکاتبات ما برای مردم بپذیرد، ابتدا پذیرفتند اما پس از انتخابات گفتند مخالف هستیم اما من همه را در کتابی منتشر کردم.

او خطاب به زاکانی گفت: درباره وضعیت لباس شخصی‌ها توضیح بدهید. در انتخابات مجلس ششم ما نزدیک به ۲ تا ۳ میلیون رای داشتیم که آقای جنتی ۷۰۰ هزار رای را باطل کردند تا حداد عادل را به مجلس بفرستند. من همان زمان انتخابات مجلس ششم به آقای جنتی پیشنهاد دادم که مسایل انتخابات مهم است، مکاتبات ما منتشر شود که ایشان پذیرفت. ولی بعد از انتخابات ایشان مخالفت کردند ولی من در کتابی این مکاتبات را منتشر کردم. بعد از مدتی فضا آنچنان آرام بود ایشان به مکه رفتند ولی بعدش اعلام کردند که باید انتخابات باطل شود.

معاون اسبق سیاسی وزارت کشور تاکید کرد: دو ماه و نیم بعد از انتخابات آقای محمدجواد لاریجانی در سرمقاله رسالت نوشت که در این انتخابات افراد می‌آمدند نام افراد وسیعی از نمایندگان را بین نمایندگان پخش کردند. دلیل دوم محل اخذ رای ازدحام بود و دلیل آن معلوم نبود. سوم آنکه نیروهای ناظر بودند ولی فقط نگاه می کردند و نیروهای انتظامی ورود نمی کردند و دلیل چهارم آنکه مردم برگه رای را از محل بیرون برده و سپس به محل رای برمی گرداندند. اگر این مساله را بپذیریم باید این انتخابات تهران را یک افتضاح دانست و فقط ابطال آن می تواند لکه ننگ را از دامن مسئولان انتخابات پاک کند.

تاجزاده ادامه  داد: جالب است که بدانید بعد از اتمام انتخابات آقای لاریجانی با من تماس گرفت. گفت از آرا چه خبر؟ گفتم که ظاهرا وضع شما خوب نیست . گفت خودم می دانم چون وقتی وارد حوزه اخذ رای شدم یک نفر گفت من در این دوره رای ندادم چون از عملکرد شما راضی نبودم . گفت من همان جا فهمیدم که رای نمی آورم. در همین فاصله ۷۰۰ هزار رای را از ۵۰۰ صندوق باطل کردند. نزدیک به ۲۰ سال از آن ماجرا گذشته ولی هنوز شورای نگهبان شماره صندوق های باطل شده را اعلام نکرده است. چون رویشان نمی شود. ما در هر صندوق که ۳ هزار صندوق داشتیم نزدیک به ۲ تا ۳ میلیون رای داشتیم که ایشان ۷۰۰ هزار رای را باطل کردند تا آقای حداد عادل را به مجلس بفرستند.

او افزود: همان زمان فضای غالب این بود که من تقلب کردم. سه ماه کشور را معطل کردند و آخر سر کشور منت گذاشتند که ما مجبور با ابطال این رای ها انتخابات را باطل کنیم. بعدتر از آقای باهنر پرسیدند که چرا در انتخابات شرکت نکردید؟ گفت ما در مجلس ششم می دانستیم رای نمی آوریم ولی شرکت کردیم. در دوره دهم چون می دانستیم مجلس در اختیار اصولگرایان است، بود و نبود باهنر بی تاثیر است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: یعنی آن زمان شرایط برای اصلاح طلبان بهتر بود. آن زمان می دانستند ولی ۳ ماه کشور معطل کردند و هنوز معذرت خواهی نکردند. متاسفانه اگر همین حرف ها را از جانب اصلاح طلبان مطرح شود با آنان برخورد می شود ولی با دیگران چنین برخوردی نمی شود و برخی خودشان را صاحب کشور می دانند.

تاجزاده تاکید کرد: آقای زاکانی خیلی اصرار داشتند که من دیکتاتور و خودشان آزادی خواه هستند. من تقاضا دارم که درباره توقیف روزنامه ها توضیح بدهند. همچنین ایشان درباره نظارت استصوابی و انتخابات آزاد صحبت کنند. چون ایشان طرفدار آزادی خواهی هستند. سوم درباره وضعیت لباس شخصی ها توضیح بدهند. همچنین ایشان از چند نفر از نیروهای انتظامی نام بردند که در ۷۸ کشته شدند که لطفا این اسامی را بدهند و در آخر وجه اعترافات اخیر نظرات خودشان را بگویند.

 

به تاجزاده گفتم که دیکتاتور است

علیرضا زاکانی در مناظره با مصطفی تاجزاده درباره حوادث سال ۸۸ گفت: شما سر مردم را کلاه می‌گذارید، دیو و دلبری نکنید.از نظر ما اتفاق بد بازداشت مرضیه هاشمی که مشخص کرد که چگونه آمریکا مدافع حقوق بشر است. آقای تاجزاده هم اظهار نظر کنند تا مشخص شود که نگاهشان به آمریکا چگونه است.

او ادامه داد: من در جلسه اول عرض کردم که مافیایی مسبب مشکلات کشور است. تجربه چهل ساله گذشته هم گفته که اگر به خدمت مردم و تبعیت از رهبری بپردازیم موفق می‌شویم این الگویی است که در چهل سال گذشته برای موفقیت داشته‌ایم که منافع کشور و ملت را در پی داشته است.

این نماینده سابق مجلس گفت: من هم سنگ پراکنی‌ها در کوی و هم ورود نیروهایی انتظامی را به کوی محکوم کردم. قبلا هم خطاب به آقای تاجزاده گفتم که دیکتاتور هستند چون نانشان را از بحران می‌خورند. آقای تاجزاده قبول کند که اشتباه کرده است.

زاکانی تاکید کرد: مثلث قدرت، ثروت نامشروع و بیگانه پرستی آفتی است که آقای تاجزاده هم در این مثلث گرفتار است. شما سر مردم را کلاه می‌گذارید. دیو و دلبری نکنید. بگذارید مردم خودشان انتخاب کنند.

او گفت: گزارشی که شورای امنیت درباره حوادث کوی دانشگاه انجام داده مخدوش و باطل است. این گزارش که به تایید آقای خاتمی هم رسید با حکم دادگاه مخدوش شد. آقای تاجزاده بعد ۲۰ سال گزارش‌هایی را که به کمک آقای عباد و ظریفیان نوشته تحویل ما می دهد و حکایت خود گویی و خود خندی را برای ما تداعی می‌کند. ایشان درباره فرماندهان نیروی انتظامی صحبت کرد که عذرخواهی هفت نفر از اعضاء دولت درباره ایشان وجود دارد. شیرین عبادی دوست چه کسانی است؟ امیرفرشاد ابراهیمی امروز کجاست؟ به خارج از کشور فرار کرده و به دوستان شما در خارج از کشور پیوسته است. درباره پرتاب دانشجویان از طبقات هم نامه دروغی زده شده است. حادثه کوی دانشگاه ساماندهی شده بود تا قتل های زنجیره‌ای به فراموشی سپرده شود. قتل های زنجیره‌ای که دوستان ایشان آغاز کردند و به آن دامن زدند.

 

تاجزاده:اعتراف گیری زیر شکنجه باید تمام شود

مصطفی تاجزاده با تاکید بر اینکه اعتراف گیری زیر شکنجه باید تمام شود، به حوادث کوی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در کوی دانشگاه سه جریان بود. نیروی انتظامی، لباس شخصی ها و دانشجویان که هم من و هم آقای زاکانی رفتارهای نیروی انتظامی و لباس شخصی ها را محکوم کردیم اما در جریان سوم که همان دانشجویان هستند اختلاف نظر وجود دارد.

او ادامه داد: ایشان بدون هیچ سندی دانشجویان را محکوم می کند و می گوید که آن حادثه یک سناریوی طراحی شده بود. در صورتی که نه سپاه و نه وزارت اطلاعات نتوانسته هیچ سندی دال بر این ادعا ارائه دهد.در این ۲۰ سال ارگان‌های امنیتی اسنادی درباره مقصر بودن دانشجویان نداده‌اند.چه کسی به بیسیم نیروی انتظامی دسترسی داشته تا بتواند بگوید به دانشجویان تیراندازی کنید.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: آقای سردار نظری در مصاحبه با سیاست روز در سال ۹۳ مصاحبه کرده که در حادثه طبق دستور به محل حادثه رفتیم و فرماندهانش تکذیب می کنند. گفتند که به هیچ وجه از سلاح گرم استفاده نکنید. چه کسی پای میکروفن گفته که تیراندازی کنید؟ چه کسی دنبال پیگیر این آشوب بوده است؟ آیا قرار بوده قتل‌های زنجیره‌ای تحت پوشش قرار بدهد یا کشور را به آشوب بکشاند؟

تاجزاده با اشاره به ترور سعید حجاریان و خواهرزاده موسوی، گفت: کسانی که دنبال سرقت مسلحانه بودند یا قصد ترور سعید حجاریان داشتند و یا خواهرزاده موسوی را ترور کردند و ... اگر شناسایی شوند پای آشوب برداشته می شود. همه این اتفاقات به یک جا بر می‌گردد. خواستم یک موضوع پیگیری شود ولی بعد از چند ماه گفتند امکان آن را نداریم. چون ایشان مربوط به جایی هست که حتی معاون اطلاعات نیروی انتظامی امکان پیگیری ندارد.

او به ماجرای قتل های زنجیره ای اشاره کرد و ادامه داد: قتل های زنجیره ای چیست و کیست که نمی خواهد افشا شود؟ آن زمان آقای خاتمی گفت که باید وزارت اطلاعات اشتباهاتش را بپذیرد. آقای زاکانی اگر کاری خلاف شرع است بگویید اشتباه است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر بازجویی اشتباه است باید بپذیریم. آیا صداوسیما دوست ماست. اعتراف گیری باید تمام شود. در هرجایی باشد باید این تمام شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.