زهیر أندراوس در رای الیوم نوشت: اندیشکده مطالعات امنیت ملی اسرائیل، وابسته به دانشگاه تل اویو، گزارش استراتژیک سالیانه خود را به رئیس دولت عبری، رووین ریولین، ارائه کرد و این مساله نشان دهنده اهمیت این اندیشکده برای سران رژیم اشغالی و مطالعات استراتژیک ان است.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: این گزارش، تقریبا تفاوتی با گزارش سال گذشته این مرکز نداشت و بر این مساله تاکید داشت که احتمال درگرفتن مقابله نظامی با ایران، حزب الله و فلسطین، رو به افزایش است و این جبهه ها، در سال ۲۰۱۹، جبهه های متشنجی برای مقابله با اسرائیل خواهند بود.

طبق گزارش مذکور، دلایل نگرانی اسرائیل از واقعیت منطقه ای، از حضور ایران در سوریه نشأت می گیرد؛ آنچه که به یک واقعیت تبدیل شده است و به موازات آن، تل آویو نگران موشکهای پیشرفته حزب الله و قابلیت شعله ور شدن اوضاع در کرانه باختری است.

مساله جالب توجه در این گزارش آن بود که براساس ارزیابی های صورت گرفته، در صورتی که سناریوی جنگ فراگیر محقق شود، این جنگ تنها، یک جنگ نخواهد بود؛ بلکه اسرائیل خود را در مقابل یک جنگ تمام عیار می یابد، به نحوی که ناچار است با ایران، سوریه و حزب الله در شمال و گروههای مقاومت فلسطینی در نوار غزه در جنوب، مقابله کند و این امر نیازمند آمادگی کامل آن است.

طبق گزارش، اولین سناریو، یعنی جنگ منطقه شمالی، در مقابل تمام طرفهای مسلح در شمال، ایران، حزب الله و سوریه خواهد بود، که تهدید بزرگی برای اسرائیل در سال ۲۰۱۹ است و با وجود تلاشهای زیادی که اسرائیل علیه حضور مسلح ایران در سوریه کرد، اما بعید است ایران از تصمیم خود برای حضور در سوریه عقب نشینی کند.

این گزارش در مورد پرونده هسته ای ایران تاکید کرد که احتمال ضعیفی برای تحقق هدف تهران وجود دارد، اما طبق شاخص ها و نشانه های موجود، نظام ایران مانند گذشته مستقر و پابرجا باقی می ماند، به این دلیل که توان کنترل و مهار بحران ها را دارد.

گزارش مذکور همچنین هیچ اشاره دور یا نزدیکی به هشدار فرماندهان ارتش اسرائیل در مورد عدم آمادگی این ارتش برای جنگ آینده، نکرد؛ در حالی که ایشان بر این مهم تاکید نموده بودند که پیاده نظام ارتش صهیونیستی، کمبودهای زیادی دارد و این مساله می تواند باعث کشته شدن هزاران نفر از انها در جریان جنگ پیش رو شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.