رویترز گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از بازگشت از صدمین سالروز پایان جنگ جهانی اول در پاریس پنج پیام توئیتری منتشر کرد و در آنها یادآور شد که فرانسه در دو جنگ تقریبا توسط آلمان شکست خورد و به کاهش میزان محبوبیت ماکرون اشاره کرد. ترامپ پیشتر هم به پیشنهاد ماکرون درباره لزوم تشکیل یک ارتش اروپایی تاخته بود که هدفش علی‌الخصوص کاهش اتکا به ارتش آمریکا بود.

امانوئل ماکرون در فرودگاه شارل دوگل در پاسخ به اینکه آیا از توئیت‌های ترامپ آزرده خاطر شده است، صحبت‌های مفصلی درباره ائتلاف نظامی طولانی میان دو کشور، از جنگ استقلال آمریکا به این طرف، کرد. او به تلویزیون تی‌اف ۱ گفت: در جای جای تاریخ ، ما متحد بوده‌ایم، بنابراین میان متحدان، احترام شرط اول است. فکر نکنم فرانسوی‌ها از من انتظار داشته باشند که به این توئیت‌ها پاسخ دهم، بلکه انتظار دارند به این تاریخ پر اهمیت ادامه دهم.

ماکرون که برای واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا تحت فشار قرار گرفته بود، ادامه داد که حرف‌های ترامپ تلاشی برای جلب نظر مخاطبان داخلی، پس از شکست‌های جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره کنگره است. او گفت: گمان می‌کنم او با سیاست بازی می‌کند و من به او اجازه می‌دهم تا با سیاست آمریکا بازی کند.

او در پاسخ به اینکه آیا سوء تفاهم‌های عمیق‌تری میان دو کشور پس از سخنانش درباره ارتش اروپایی به وجود آمد یا خیر گفت، متحد آمریکا بودن به معنای تابع بودن نیست. ماکرون گفت: ایالات متحده، متحد تاریخی ماست و همین روند ادامه خواهد داشت. این متحدی است که ما تمام خطرات آن را پذیرفته‌ایم و پیچیده‌ترین عملیات‌ها را با آن انجام داده‌ایم. اما متحد بودن به معنای این نیست که ما یک کشور رعیت باشیم.

دولت فرانسه نیز در پاسخ به توئیت‌های ترامپ گفته است: توئیت‌های تمسخرآمیز دونالد ترامپ درباره امانوئل ماکرون نامناسب بود و بهتر بود رئیس جمهور آمریکا "اصول نزاکت" را رعایت می‌کرد.

بنجامین گریوو سخنگوی دولت فرانسه در اشاره به حملات ۲۰۱۵ پاریس گفت: ما درحال برگزاری مراسم یادبود ۱۳۰ نفری بودیم که به قتل رسیده‌اند.

گریوو گفت که ۱۳ نوامبر برای فرانسه یادآور حوادث تراژیک سه سال قبل در پاریس و سن دنیس است، زمانی که گروه‌هایی از مردان مسلح و بمبگذاران انتحاری در حملاتی هماهنگ ۱۳۰ نفر را کشته و صدها نفر دیگر را زخمی کردند.

وی افزود: پس به انگلیسی می‌گویم: درست این بود که "اصول نزاکت" به نمایش گذاشته شود.

رئیس جمهور آمریکا در سفر فرانسه برخلاف عادت رهبران آمریکا از یک گورستان سربازان آمریکایی در شمال فرانسه به نام "این-مارنه" بازدید نکرد که انتقادهای گسترده‌ای را به دنبال داشت.

کاخ سفید بعدا گفت علت این تصمیم قوه دید کم در هوای مه آلود برای هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بود و ترامپ نمی خواست با کاروانش ترافیک پاریس را به هم بزند.

ارتش فرانسه با انتشار عکسی در توئیتر از سربازی که در هوای بارانی زیر سیم خاردار می‌خزد نوشت: هوا بارانی است، اما این مشکلی نیست

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.